Spantang niet goed?

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Hoi medeforumers!

Ik ben nog niet heel actief geweest met posten maar lees graag mee en hoop in de toekomst ook mijn steentje bij te dragen aan dit forum! Voordat het zover is een vraag over mijn nieuwste aanschaf, de OF1010. Omdat ik eerst wat wil experimenteren met freesjes ed heb ik gekozen voor de goed(kop)e frezen van ecotools, daarover heb ik op dit forum veel goede dingen gelezen!

Vanvond wilde ik het spul voor de eerste keer testen, maar tot mijn verbazing passen de freesjes niet. Ik heb de 8mm freesjes besteld, lijkt mij dat deze horen te passen? Het viel me op dat wanneer ik de spantang helemaal open, slecht 3 van de 4 gleufjes opengaan, de 4e blijft dicht. Kan het daaraan liggen? Ik heb geprobeerd de spantang helemaal uit de frees te halen, maar dat lukt me niet en ik durf niet meer kracht te gebruiken dan wat ik nu heb gebruikt. Kan mijn vermoeden kloppen dat de spantang mogelijk niet goed is? Iemand nog tips/ideeën? Of gewoon terug naar de leverancier van de frees?

Fotos spreken boekdelen maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik deze via de mobiele website kan uploaden, ik zal proberen deze later alsnog via de pc toe te voegen!

Bij voorbaat dank voor alle hulp!

---

De foto van de spantang:
20170531_191350.jpg
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
De afgebeelde spantang is dus duidelijk niet goed.
Er is maar een weg te gaan:
terug naar de leverancier.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Spantang is idd niet goed. Meet ook de asmaat van de freesjes een na met een schuifmaat, daar wil wel eens een behoorlijke afwijking inzitten bij goedkopere freesjes is mijn ervaring.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
klopt, slechte spantang, contact opnemen met de verkoper. veel gezever voor zowel jij als de leverancier voor zo'n klein onderdeeltje, maarja.
zeker niet proberen om de spantang met veel kracht er uit te halen, zodat ze de schuld niet op jou kunnen steken.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedenavond Sjoerd, de spantang lijkt mij inderdaad niet ok meer. het lijkt mij voor 51% ;-) zeker dat deze spanmoer is aangespannen met sleutel zonder freesje in de opening. hierdoor komt er teveel spanning op het staal wat nog aan elkaar verbonden is. als je deze eruit haalt kan je het zien. ( jammer genoeg dit nog wel eens meegemaakt met leerlingen/'stage-lopers'.

Succes en het is gelukkig makkelijk op te lossen.

Fijne avond
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De moer is er ook af terwijl de spantang nog in de machine zit. Deze hoort in de moer geklikt te zitten, met het losdraaien komt de spantang dan ook los. Wanneer de spantang niet in, maar onder de moer zit kan deze ook een schade zoals deze oplopen.

Weet niet of dat hier het geval is, maar als het een nieuwe freesmachine betreft zou ik naar de leverancier terug gaan.

De frees mag ook niet helemaal in de spil zitten, maar moet een milimeter terug getrokken worden, bij het aandraaien drukt de spantang de frees nog iets naar beneden, als deze helemaal onderin zit levert dit een klemmende frees op. Een o-ring onder in de spil zorgt dat je deze fout niet kunt maken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb dit met mijn OF 1000 gehad. Je kan met een platte schroevendraaier en hamer de spantang er voorzichtig uitslaan. Hierna moet je de spantang in de moer drukken. Dit kan je gewoon met de hand doen. Als de spantang na het verwijderen niet alles opent is die inderdaad kapot. Dan moet je met de verkoper contact opnemen om e.e.a. uit te werken.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Zolals al eerder opgemerkt, ontbreekt de moer op de spantang. Deze hoort daarin vastgeklikt te zijn zodat je met het losdraaien de spantang ook uit de schacht trekt. Ik heb het idee dat je de spantang in de schacht steekt en dan pas de moer erop zet. Dat gaat dan gegarandeerd fout en krijg je waarschijnlijk je freesje ook niet meer los....
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Bedankt voor alle reacties! Ik heb contact gehad met de dealer en geloof het of niet, het advies was om de spantang met een fohn te verwarmen en dan met een tang proberen vrij te krijgen. Met een ongemakkelijk gevoel ben ik er voor gaan zitten, en wat blijkt, met wat moeite werkte het nog ook! Spantang eruit, in de spanmoer geklikt en alles werkt nu, ook met de frezen van ecotools!

Nogmaals dank voor alle hulp! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.