Set GOEIE!! staalboren gezocht

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Ik wilde gisteravond een gat boren in een handzaag om er een ander handvat aan te zetten. Maar ik kwam er dus niet door:eek:...dus ik ben op zoek naar een goede set staalboren. Iemand een tip voor me? Welk merk, verkrijgbaar in welke webshop?

Groet, Zaagselsnuiver
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Misschien is het gehard staal?
Er zijn verschillende metaalboren. Ik bedoel niet goed of slecht maar de een is geschikt voor staal, de ander voor RVS of hardere stalen.
Gewone HSS boren zijn goed voor constructiestaal maar minder voor harde metalen.
Gewoon even goed zoeken bij boorleveranciers. Kijk vooral naar het materiaal van de boor en de snijhoek en weet wat voor materiaal je wilt boren.
Wellicht heb je een kobaltboor nodig.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb het wel gedaan met een boortje voor steen met zo'n keihard puntje. Ik weet even niet hoe dat heet, maar er zit dan zo'n carbide stukje bovenop de punt van de boor. Die boren zijn niet erg scherp maar ze blijven hun vorm behouden. Je doet het toch wel in een boorkolom? Dat gaat al tien keer beter dan met een handboor. Normale HSS boren zijn na 1 of 2 gaten wel weer bot.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je alleen gaten door een zaagblad hoeft te boren, koop een goedkope steenboor met hardmetalen punt, in de maat die je nodig hebt. De punt slijp je als een gewone boor. Toerental onder de honderd toeren. Beetje snijolie en je boort de gaten moeiteloos.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Laatst bewerkt:

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Bedankt voor de tips mannen. Ik gebruikte bij mijn poging een makita op zo laag mogelijke snelheid met een drupje normale olie. Ik heb wel een kolomboor maar die staat ingepakt achter mijn bed, geen plaats voor in mijn kelder:(. Maar voor die kolomboor heb ik natuurlijk wel een goeie set metaalboren nodig dus ik ga kijken waar die voor een redelijke prijs te krijgen zijn. Dormer is me te duur maar hoe zijn de cobaltboren van HBM? Iemand ervaring met die boren?

Groet, Zaagselsnuiver
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Koop een Heller universeelboor. Die zijn al als een normale boor geslepen. Dat scheelt je behoorlijk wat werk, en voor widia slijpen heb je een geschikte steen nodig.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
heb zelf een setje heller kobalt boren
Prima set voor onder de €50.
Heb ook de steenboor en houtboor set van heller.
Vooral de doosjes zijn ideaal.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb een aantal zagen gemaakt en liep tegen hetzelfde probleem aan. Geen enkele standaard boor voldeed. Zelfs een speciale vol hm boor besteld vo4or bijna 40 euro. Die deed het eerste gat prima maar daarna niet meer. Ik had nog wat contacten bij de fabrikant en wat bleek bij het verlaten van het gat braken stukjes van de snijranden af. De simpelste oplossing die in mijn harde staal werkt is een allround boor herslijpen naar een plaatboor. Bij 15 tot 20 gaten moet ik herslijpen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Gaat prima op zo'n goedkoop hbm diamantsteentje. Voor gewoon boorwerk zijn de industriestandaard zwarte metaalboren goed genoeg. Hss en hardmetaalboren zijn voor hoog gelegeerde metalen, waar je als normale metaalbewerker zelden mee te maken krijgt. De meeste boren gaan kapot, doordat ze te heet worden. Boren op een laag toerental, koeling gebruiken en scherpe boren gebruiken. Grote gaten voldoende voorboren.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
De meeste boren gaan kapot, doordat ze te heet worden. Boren op een laag toerental, koeling gebruiken en scherpe boren gebruiken. Grote gaten voldoende voorboren.
De meeste boren gaan kapot omdat de meeste mensen geen gaatje kunnen boren.
Laag toerental zoals je zegt , en behoorlijk druk geven, boor moet wel wat te vreten hebben en niet staan te poetsen.
Maar dat voldoende voorboren?? voldoende is voorboren met de diameter van de ziel van de boor. meer is onzin, dan gebruik je maar een deel van je boor. OK een setje HSS -co is niet echt noodzakelijk maar het werkt toch wel lekker,
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Geachte heren, ik zie een setje HSS Cobaltboren din 338 (Heller) en een setje HHS Cobaltboren din 1897 (Alphen). Wat raadt U mij aan.

Groet, Zaagselsnuiver
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Een hele set nog wel, En heb je dat nodig ??
Of ben je er al als je 5-6-8-10 mm zou hebben ?
Best wel zonde van de centen om te kopen wat je niet echt nodig hebt.
Dat kan je dan beter besteden aan de maten die je wel moet hebben.
De een roept dormer, zelf ben ik dan een fan van gerfa , maar denk dat je met een paar boortjes van een goed merk veel meer plezier hebt dan een setje van een merk dat het net niet helemaal is.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beide setjes bestaan uit 6 HHS Cobaltboren in 2, 3, 4, 5, 6, en 8 mm, daar heb ik meer dan voldoende aan. Het ene setje is van Heller en is via Bol.com te koop voor 25 euro (DIN 338), het andere setje is van Alphen, te koop bij Hornbach en kost 15 euro (DIN 1897). Ik heb uiteraard de DIN nummers gegoogle'd met als gevolg dat ik nog niks weet:confused:. Dus als er iemand is die aan de hand van die DIN nummers een advies kan geven wordt het dus een van die setjes want dat en de prijs zijn het enige verschil.

Groet, Zaagselsnuiver.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Geachte heren, ik zie een setje HSS Cobaltboren din 338 (Heller) en een setje HHS Cobaltboren din 1897 (Alphen). Wat raadt U mij aan.

Groet, Zaagselsnuiver
verschil zit in de lengte

Tot slot onderscheiden we nog vier type metaalboren. Denk hierbij aan de metaalboor DIN 1897 die wordt gekenmerkt door een korte lengte, de DIN 338 standaard lengte metaalboren die in de winkel het vaakst over de toonbank rollen en de DIN 340. Deze metaalboor is net iets langer dan de DIN 338. Wil je graag gebruik kunnen maken van een echt lange metaalboor? In dat geval is de metaalboor DIN 1869 weer iets voor jou!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat bedoel je daar precies mee Henk?

Een zaagblad is over het algemeen gehard staal (soms alleen het deel waar de tanden zitten, vaak het hele blad) - daar kun je slecht in boren met niet-professioneel gereedschap. Als het je het staal ontlaat (tot roodgloeiend stoken en langzaam af laten koelen) wordt het zacht en kun je er simpel in boren met een metaalboor (zaagbladen zijn naar mijn weten nooit gemaakt van luchthardend staal - dat zou je anders moeten ontlaten). Omdat het daarna weer harden van een heel zaagblad zonder goed gereedschap vrijwel niet te doen is, en je daarbij ook nog eens de temper van het zaagblad goed zou moeten beheersen is het ontlaten van de complete zaag m.i. niet aan de orde. Wel zou je met een voldoend hete gasvlam het staal plaatselijk - daar waar je wilt gaan boren - kunnen ontlaten: een rondje rood stoken. Omdat het uitstluitend gaat om gaten om het handvat te bevestigen ga ik er van uit dat het geen ramp is als het staal ter plekke daarna niet meer gehard wordt...
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Een zaagblad is over het algemeen gehard staal (soms alleen het deel waar de tanden zitten, vaak het hele blad) - daar kun je slecht in boren met niet-professioneel gereedschap. Als het je het staal ontlaat (tot roodgloeiend stoken en langzaam af laten koelen) wordt het zacht en kun je er simpel in boren met een metaalboor (zaagbladen zijn naar mijn weten nooit gemaakt van luchthardend staal - dat zou je anders moeten ontlaten). Omdat het daarna weer harden van een heel zaagblad zonder goed gereedschap vrijwel niet te doen is, en je daarbij ook nog eens de temper van het zaagblad goed zou moeten beheersen is het ontlaten van de complete zaag m.i. niet aan de orde. Wel zou je met een voldoend hete gasvlam het staal plaatselijk - daar waar je wilt gaan boren - kunnen ontlaten: een rondje rood stoken. Omdat het uitstluitend gaat om gaten om het handvat te bevestigen ga ik er van uit dat het geen ramp is als het staal ter plekke daarna niet meer gehard wordt...

Thanks voor de zeer uitgebreide en heldere uitleg. Slim om te doen zeg, zou ik zelf nooooit opkomen :rolleyes: Nogmaals dank!

Gr,

Atmoz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.