keukenblok voor buiten

hdejongh

Nieuw lid
15 feb 2015
7
0
Hallo,

Ten eerste ik ben een "consument":) Kortom ik weet niet zoveel van hout.
In mijn tuin heb ik een overkapping laten maken.
Onder deze overkapping wil ik graag een keukenblok plaatsen.
Het idee is dat er lang (15 jaar+) plezier van kan hebben maar bijvoorkeur zo min mogelijk (lees geen) onderhoud.

Het probleem is dat 1 zijde van het keukenblok tegen de "buitenkant" aanstaat.
Het blok staat in zijn totaliteit onder de afdak, regen die vanuit het oosten (schuin) valt zal dus die kant nat laten worden.
Daarnaast staat deze kant dus bij zon's opgang in de zon.

mijn vraag is dus, gaat dit zoveel werken dat de levensduur in het gedrang komt? Welk hout kan er het beste gebruikt worden.
Overigens in deze zijkant (160cm) komt ook een kastdeurtje.

(let even niet op de zooi) maar de blauwe lijn op de grond geeft aan hoe het blok komt te staan..

IMG_9836.jpg

bedankt voor de moeite van het reageren en meedenken!

groet,

Hans de Jongh
 
Elke houtsoort werkt en zal snel aftakelen als het niet goed wordt verwerkt. De uitstraling van het geheel en het budget bepalen in eerste instantie de houtkeuze. De toepassing, dus de verbindingen, verduurzaming en dergelijke, bepalen vervolgens voornamelijk de levensduur.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Elk jaar even een kwastje lijnolie is toch niet teveel moeite? en dan gewoon de winterperiode (geventileerd) afdekken met een zeiltje... Onbedekt laten betekent ook veel stof/zand/weer/ongediertjewat op het werkblad gaat liggen.

Ps... Keurig! 3 bbq's en zelfs warm water (?) naar je overkapping!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Neem tungolie, geen lijnolie. Tungolie verkleurt niet in de zon daar waar lijnolie nogal zwart kan worden. Het kost iets meer, maar is voor dit doel de betere keus.

Voor de houtsoorten neem je het best een duurzame soort, dat weet je zelf ook al. Ben je fan van tropisch hout, dan zijn er veel keuzes, wil je voor inlands hout gaan, wordt de keuze wat lastiger.

Er zijn meerdere forumleden die tuinmeubelen uit robinia hebben gemaakt, western red cedar is ook duurzaam. Er zijn recent wat topics geweest waar de vraag is gesteld voor terrasplanken, en er zijn tegenwoordig ook veel verduurzaamde houtsoorten.

Opvallend hier is dat de minst duurzame soorten zich het beste laten verduurzamen, dus dan kom je essen en beuken ook tegen.
Lees hier maar: http://www.woodworking.nl/showthrea...erplanken-en-welke-afwerking-tegen-vergrijzen
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb laatst een buitenbank (lounge) van 4x1,5 meter gemaakt van amerikaans grenen. Onbehandeld en laten vergrijzen.
Gekocht bij Wytskes houthandel: www.haalhout.nl - in Friesland - driehoek Bolsward-Witmarsum-Makkum.
Werkt met hout uit de Nederlandse bossen.
Prachtig hout en niet duur.
vr.gr. Jan Pranger.
 

hdejongh

Nieuw lid
15 feb 2015
7
0
ja idd warmwater! :)

die olie, moet je het daarvoor eerst opschuren?
het hout er achter is WRC dus dat is het mooiste om het meubel daarin te laten maken.
Echter de schutting gaat vergrijzen (onder de overkapping waarschijnlijk niet) en met olie ga ik dat tegen (het meubel)....
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Opschuren hoeft niet, alleen als je het glad wil hebben. Olie trekt erin, beits en lak ligt als een plastic laagje erop. Wanneer je het hout niet wil laten vergrijzen is twee maal per jaar in de olie zetten denk ik voldoende. Zeker als je het in de winter afdekt met zeil.

Neem de verbeterde houtolie van De Cokerije, dat is bijna pure tungolie. Eerste keer verdunnen met 30% white spirit, daarna 10% en dan puur aanbrengen. Schoonmaken met lijnoliezeep, dan heb je lang plezier van je mooie hout.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ik heb zelf een buitenkeuken gemaakt.
alleen multiplex voor romp en achterkant gebruikt. en afgelakt in kleur.
vervolgens blad wat in uitgepakt met een eikenhouten keukenblad.
de deurtjes heb ik gemaakt van wat lariks die ik nog had staan. past allemaal primo bij elkaar.

IMG-20160909-WA0004.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.