Bevestiging langgatboor Robland XC26

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik heb een tijdje geleden een Robland vlak/vandiktecombi gekocht, waar ook een langgatboorinrichting en wat boren bij zaten.
MDbNIBu.jpg


De langgatboorinrichting heb ik nooit eerder gebruikt, maar was er vanmorgen wat mee aan het testen, en ik krijg de boren niet goed bevestigd. Het zijn boren met een schacht van 16mm die je in de boorkop steekt, en dan moet je volgens mij met een inbusbout (sleutel 7) de boor vastdraaien. Maar na een tijdje, zeker bij diepere gleuven, komt de boor los uit de boorkop. Ik heb de boor al handvast gedraaid, ook al een keer met de hamer tegen de inbussleutel getikt, maar beide helpen niet echt.

Iemand tips hoe ik de boor wel goed vast krijg?
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
beste Eric ,
op mijn combi (geen robland ) heb ik dat probleem ook eens ondervonden .
toen bleek dat de boor licht excentrisch in de boorkop geklemd zat en dat gaf zodanige trillingen bij het boren van diepe gleuven
dat de boor los kwam .
voortaan controleer ik steeds tov een VAST PUNT of de boor goed centrisch ingeklemd zit en is dat niet het geval dan ontspan ik de
boorkop en verdraai de boor een klein beetje en controleer opnieuw tot de juiste stand gevonden is .
meestal zijn fijne stofdeeltjes die in het mechanisme van de boorkop zijn binnengedrongen de boosdoener maar ook de
kwaliteit van de boor zelf kan een oorzaak van trillingen zijn .
groetjes drever
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb vroeger ook de XC26 gehad en nooit gehad dat de boren loskwamen.
Dat zou kunnen duiden op een paar dingen.
Of de bek is wat versleten zodat je 'm wel dichtdraaid maar dat de boor niet goed vast komt te zitten, tenslotte is het model al weer wat van jaren geleden.
Of er zit iets in de boorkop, misschien een stukje oud hout waardoor je de bek net niet helemaal dichtdraait?
Of zoals Drever al stelt; je spant de boor net niet helemaal centrisch in, ik draaide de bek eerst bijna aan, draaide dan de boor rond en dan spande ik de bek verder aan.
En anders zou je Robland even kunnen bellen.
Trouwens, als je de langatboor gebruikt dan moet je niet bij diepere sleuven in één keer op hele grote diepte gaan maar in een paar stappen anders wordt de kracht op de boor wel erg groot en zal die ook loskomen verwacht ik.
Als ik een sleuf van bijv 20 mm deed dan deed ik dat in 3 stappen.
Nog iets; al is het al weer lang terug; ik herinner me als het goed is dat je die boorkrans gewoon dichtdraaide met een normale boorsleutel.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ruw zowel de bekken als de kolf van de boren licht op met wat schuurpapier en zorg dat de bekken in de boorkop vlot openen en sluiten. De bekken van de boorkop mogen ook niet vettig zijn op het klemvlak, wees dus zuinig met smeermiddelen hier.

Bij gewone langgatboren is de juiste techniek eerst gaten boren op volle diepte welke elkaar overlappen in de breedte. Daarna met een heen en weer bewegende tafel alle tussenschotjes wegboren, terwijl je tafel ook rustig richting boorkop beweegt.
Vermijd bruuske bewegingen met de boor, dat geeft enkel serieuze trillingen waardoor de boor kan loskomen.

Pendelboren werken veel rustiger en meestal ook sneller, hier is het gevaar van loslopen van de boor quasi uitgesloten.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Eerst gaten boren en daarna met heen en weer bewefgen alle tussenschotjes weghalen werkt inderdaad veel beter. Als ik het goed heb gebruik ik reeds een 'pendelboor', een boor zonder spiraalvorimige snijkant, maar met 2 rechte snijkanten (met groefjes in).
 

tuoh

Oud hout
Je beschrijving geeft perfect de klassieke langgatboor weer:p Er zijn namelijk twee versie's van, een type met rechte snijkanten en een type met spiraalvormige snijkanten, al dan niet met "groefjes" erin. Die groefjes fungeren trouwens als spaarbrekers, ze ze zorgen ervoor dat de boorspanen niet te lang worden, dat zou namelijk makkelijk stroppen in het boorgat.

Nee, pendelboren oftewel visbekboren werken totaal anders en zien er anders uit. De kopse snijkanten vertonen een V-vormige inkeping. Hier is het de bedoeling om al borend met de tafel heen en weer te gaan en te gelijkertijd de tafel ook naar de boorkop toe te bewegen. Bij deze boren worden er GEEN overlappende boorgaten gemaakt. Hier gaat de boor al zigzaggend over de hele breedte van gat mm per mm de diepte in.
De bewerking lijkt meer op frezen dan op boren, maar het werkt heel snel, geeft veel minder trillingen en de gaten zijn heel zuiver van binnen.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Aha, weer wat bijgeleerd dan, bedankt!

Bij de machine zaten zowel de boren met spiraalvormige als rechte snijkanten, vandaar dat ik dacht dat ik een pendelboor gebruikte. Als je Google gebruikt om achter 'pendelboor', kom je op een foto uit van de boor die ik gebruik, maar die komt blijkbaar ook van dit forum :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.