hoe krijg je geblauwd eiken ?

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
En heeft iemand ervaring met hout wat gebleekt is met waterstofperoxide ( afgezien dat ie een oog is kwijtgeraakt bedoel ik dan ....!)
 
A

Anonymous

Guest
Blauw maken gaat met verf denk ik?

:mrgreen:

Blank ijzer,vocht en eiken geeft blauw.
Kijk wel uit,je hebt geen controle over hoe blauw het wordt.

Met peroxide kun je bleken,maar niet alle houtsoorten zijn hier blij mee,waarbij naar
mijn mening het ook zonde is van de houtsoort.

:arrow:
 
A

Athanor

Guest
Ik heb wel behoefte aan een definitie van "blauw" in deze context, wat bedoelt Houtere daar eigenlijk mee?

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtere.
De titelvraag is hoe krijg je eiken geblauwd, terwijl je tekst vraagt naar bleekervaring met waterstofperoxide. Ik vermoed dat je iets wilt weten over blauwen.
Eiken kun je blauwen/zwart maken met een oplossing van een dot fijne staalwol in b.v. een halve lieter azijn. Een dag laten trekken en tussentijds even de staalwol aanstappen.
Daarna met een kwast het vocht op eiken strijken. Maak eerst een proefstukej van het zelfde hout. De mate van zwart worden is gekoppeld aan de hoeveelheid looizuur in het hout. Het geeft direct effect!
Veel succes en laat het resultaat eens zien.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Kijk hier eens !
Wat ik zelf wat vind hebben is om het in te laten trekken en daarna direct schuren waardoor het er niet als een laag 'bovenop' ligt maar alsof het hout al blauw was.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb het nog nooit zelf toegepast, maar als ik de recente werken van Jaap bekijk wordt het gelijk pikzwart, dus hoezo blauw!

Fons
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Athanor zei:
Ik heb het nog nooit zelf toegepast, maar als ik de recente werken van Jaap bekijk wordt het gelijk pikzwart, dus hoezo blauw!

Fons


meelezend en nieuwsgierig, wil ik nu wel eens zien wat dan het resultaat kan zijn van het op deze manier kleuren van eik....
iemand fotolink?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.