een holle cilinder maken van 600mm en rond 60mm

Johan Jonker

Nieuw lid
24 mei 2017
9
0
Geacht forum,

Ik ben net geregistreerd en hoop hier veel op te steken.
Wel val ik gelijk met een probleem binnen.

Ik ben een muziekstandaard aan het ontwerpen van beuken waarvoor ik een holle houten cilinder wil maken van 600mm lang. De binnendiameter van de cilinder is 28 mm.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat een beuken rondhout van 28mm er soepel doorheen glijdt.

Tot nu toe heb ik verschillende pogingen gedaan.
1) beuken rondhout met die diameter in de draaibank gespannen en met een speedboor van begin tot eind doorboord.
Dit is een hoop werk, maar uiteindelijk kom ik aan het andere eind uit. Maar het is erg moeilijk dit recht te boren. Ik kom zo een centimeter uit het midden uit aan de andere zijde.

2) het ontwerp aangepast. De bovenste 100mm maak ik inwendig 28mm. De onderste 500mm is minder kritisch. Die mag ruimer zijn dan 28mm. Ik heb de eerste 100mm met 28mm geboord en de onderste 50mm met 30mm. Dit was geen succes. De afwijking van het onderste deel was te groot. Er was veel nabewerking nodig om het rondhout er soepel doorheen te krijgen.

3) van losse stukken beuken een holle koker gelijmd en die in de draaibank rondgedraaid. Dit is tot nu toe de beste optie, maar dit is uiteindelijk best veel werk.

4) een slangenboor gekocht van 600m lengte. Deze is veel stijver dan de speedboor. Maar deze geeft veel wrijving. Het word erg heet. De draaibank loopt vaak vast. Het zaagsel is donkerbruin van de hitte.

Zijn er andere opties? Als ik op een of andere manier een recht 6 tot 10mm gat in de cilinder krijg, dan kan ik die met de speedboor wel naar 28mm krijgen.

Kan zoiets al met moderne middelen? watersnijden of laser? Of zijn er nog wel andere opties?

groet Johan Jonker
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Fluitenmakers e.d. gebruiken een lepelboor.
Als je zaagsel er donkerbruin uitkomt, is de snelheid en/of de druk te hoog. Of je boort te lang door. Als ik een gat van 450 mm diep boor voor een vaas, boor ik met 2 cm per keer, niet meer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Een eenvoudig methode is: overmaatshout nemen. Gat boren op de benodigde maat. Hout van de geboorde diameter in het gat doen en nu afdraaien op de juiste maat. Eigenlijk zoals je een pen draait.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Boren met een slangenboor moet lukken
gewoon de boor wat vaker terug halen om het zaagsel te lossen.

je kan ook 4 latten onder 45 graden afschuinen en tegen elkaar lijmen.
vervolgens ronddraaien.
je hebt dan een vierkant gat maar dat maakt niet zo heel veel uit voor de werking.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals Wim zegt - overmaats beginnen - gat boren - op dat gat opnieuw inspannen en de buitenkant concentrisch afdraaien. Jouw lengte en galdiameter zorgen wel voor wat (overkomelijke) praktische problemen, maar het principe werkt. Echt concentrisch boren lukt niet op een houtdraaibank; maar echt concentrisch afdraaien is relatief eenvoudig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Henk toxic heeft wel een draaibank waar het op past. Maar ik moet toegeven dat ik niet aan de buitendiameter heb gedacht. Niet velen hebben een draaibank die 60 cm dia kunnen draaien.
 

Johan Jonker

Nieuw lid
24 mei 2017
9
0
Beste allemaal,
bedankt voor het reageren.
Ik heb wel weer inspiratie voor nieuwe pogingen.
- Ik ben benieuwd wat de langzaamaan methode (2cm per keer) van de fluitenmakers oplevert.
De maten zijn trouwens 600mm lengte en diameter 60mm. en geen 60cm gelukkig.

Ook ga ik een rondhout rond 60mm in de lengte doorzagen, dan een sleuf er in zaken en aan de uiteinden dichtstoppen op elkaar lijmen en afdraaien. Een variant op overmaat

Ik vond deze video nog:
https://www.youtube.com/watch?v=VKtTvDnJ1bU
https://www.youtube.com/watch?v=2y3IhIpigRo

g
 

Johan Jonker

Nieuw lid
24 mei 2017
9
0
Ik heb nu beukenhout van 27mm dik. Daar zaag ik vier latten van van 40 mm breed met een kant in verstek.
Daar zaag ik in de lengte een hoek uit van 20 x 8 mm. Dan lijm ik de vier delen tegen elkaar (met grote slangenklemmen) die vormen dan een achthoek met in het midden een vierkant gat van 28 x 28mm.
Dan rasp ik een van de uiteinden rond en dan draai ik het in de draaibank vrij vlot mooi tot een koker met 60mm doorsnede.
Dit gaat uiteindelijk wel heel efficient.
 

Johan Jonker

Nieuw lid
24 mei 2017
9
0
Volgens mij goed droog. Het is wel zo dat ik met mij zaag de 60mm niet in een keer kon zagen. Het plan was dus om het in twee keer te doen. Maar dat werkte niet goed.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is het een optie om een vierkant door te zagen, dan de bewerking voor de binnenzijde te doen, de boel op elkaar lijmen en dan op een draaibank rond draaien
Dat lijkt me nog de eenvoudigste methode
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.