PDA

Bekijk Volledige Versie : Laser grafeer apparaat.

rjmulder
21-05-17, 20:25
Na een tijdje in het bezit te zijn van een kleine CNC (3040) machine werd ik ook wel heel nieuwsgierig naar laser, eerst wou ik hem erbij op bouwen nu toch voor een losse gegaan. Net als de CNC komt deze ook van de brengChinees.

Dan hoe groot moet dat ding zijn en hoeveel vermogen moet die laser hebben, ik heb gekozen voor een model wat A3 kan laseren een A5 model was ongeveer gelijk qua prijs en een vermogen van 2500mW (2.5W) lagen kan maar dat is ook te regelen (denk ik moet ik nog uitzoeken) en een 5000mW (5W) is meteen een keer zo duur en voor graveren lijkt mij dat niet nodig.

30 april dat ding besteld en afgelopen donderdag 11 mei heb ik hem binnen gekregen, vrijdag avond alles in elkaar gezet dat viel reuze mee en zaterdag avond aan het stoeien geweest om de software werkend te krijgen en kreeg het niet op de laptop werkend die heb ik vandaag opnieuw geïnstalleerd weer de software geïnstalleerd en hij werkt.

Zo komt het binnen (de doos zit dan wel dicht natuurlijk en er zit licht nog een stuk verpakking materiaal op).
64225

Toch nieuwsgierig dus even in de woonkamer Mario op een stukje MDF gelazerd en dat ging goed maar er komt nu eerst iets van een afzuiging het stinkt als een gek en rookt ook goed :)
64226

Waar heb ik hem gekocht? Bij Banggood goedkoper kon ik hem niet vinden dit is de link naar het model dat ik nu thuis heb staan https://www.banggood.com/2500mW-A3-30x40cm-Desktop-DIY-Violet-Laser-Engraver-Picture-CNC-Printer-Assembling-Kits-p-1003863.html?rmmds=myorder

Nu is het spelen met dat ding :)

Frank-Jan
21-05-17, 23:14
Erg interessant, bedankt voor het delen. (Moest een beetje lachen dat je'm erop gelazerd had;))

Atmoz
22-05-17, 06:47
Zeer gaaf :cool:

Heb je ook eigen foto's van het apparaat zelf? (en eventueel in werking?)
Hoe hoog mogen de werkstukken* zijn die je eronder legt?
En hoe zit 't met invoerrechten? Of heb je geluk gehad?:p

Thanks voor de info!

Grtz,

Atmoz

[edit]

*
Je kunt de machine OP het werkstuk zetten, maar je kunt er neem ik aan ook gewoon (lage) dingen onder zetten/schuiven?
Hoe hoog kunnen die maximaal zijn?

En zou een 5000mW ook door piepschuim en schuimrubber kunnen snijden denk je?

MaartenS
22-05-17, 06:53
Wat gaaf!!!!

zo'n ding kost toch ook geen drol meer, heerlijk dat zulk spul gewoon voor de DIYer in bereik ligt net als 3D rpinters etc.

wat dat betreft leven we in een mooie tijd zeg :)

rjmulder
22-05-17, 07:55
Erg interessant, bedankt voor het delen. (Moest een beetje lachen dat je'm erop gelazerd had;))
Graag gedaan en auto spelling is niet altijd handig maar ik laat het wel staan ;)

Zeer gaaf :cool:

Heb je ook eigen foto's van het apparaat zelf? (en eventueel in werking?)
Hoe hoog mogen de werkstukken* zijn die je eronder legt?
En hoe zit 't met invoerrechten? Of heb je geluk gehad?:p

Thanks voor de info!

Grtz,

Atmoz

[edit]

*
Je kunt de machine OP het werkstuk zetten, maar je kunt er neem ik aan ook gewoon (lage) dingen onder zetten/schuiven?
Hoe hoog kunnen die maximaal zijn?

En zou een 5000mW ook door piepschuim en schuimrubber kunnen snijden denk je?
Verdere foto's heb ik nog niet gaan komen.
De laser moet je scherp stellen (aan het lensje draaien tot er zo'n klein mogelijk puntje is), de ruimte zal ik nog opmeten als die gewoon op tafel staat, je hebt geen bed zoals bij een CNC dus in dat opzichte heb je geen max hoogte dat is dan alleen weer door de laser.
De invoer heb ik geluk mee gehad, op de pakbon stond door de Chinees geschreven dat de waarde $10 is dat zal er ook wel mee te maken hebben :)
Dat kan denk ik ook al wel met de 2500mW je moet alleen wat meer geduld hebben, het verpakkingsmateriaal wat in de doos zit lukt niet dat heb ik al geprobeerd het materiaal wat er onder zit pakt die dan wel.

Wat gaaf!!!!

zo'n ding kost toch ook geen drol meer, heerlijk dat zulk spul gewoon voor de DIYer in bereik ligt net als 3D rpinters etc.

Ja het is echt leuk, maar met dit "speelgoed" blijft het wel oppassen de laser is toch best krachtig en gewoon in de woonkamer zou ik sterk afraden afzuiging is geen overbodige luxe.
Prijzen van CNC, Laser en 3D printers zijn inderdaad erg leuk geworden met dank aan China, het nadeel daarvan is wel weer dat de kwaliteit niet altijd super is en veiligheid ook zeker wel wat aandacht mag hebben. Bv de CNC die ik heb was niet geaard de controller daarvan was de onderkant van de behuizing wel geaard maar de kanten waar je met vingers aan komt niet.

Atmoz
22-05-17, 08:18
Verdere foto's heb ik nog niet gaan komen.
De laser moet je scherp stellen (aan het lensje draaien tot er zo'n klein mogelijk puntje is), de ruimte zal ik nog opmeten als die gewoon op tafel staat, je hebt geen bed zoals bij een CNC dus in dat opzichte heb je geen max hoogte dat is dan alleen weer door de laser.
De invoer heb ik geluk mee gehad, op de pakbon stond door de Chinees geschreven dat de waarde $10 is dat zal er ook wel mee te maken hebben :)
Dat kan denk ik ook al wel met de 2500mW je moet alleen wat meer geduld hebben, het verpakkingsmateriaal wat in de doos zit lukt niet dat heb ik al geprobeerd het materiaal wat er onder zit pakt die dan wel.

Ok cool. Thanks!

Wat bedoel je met "het materiaal wat er onder zit pakt die dan wel" welk materiaal is dat dan?
Heb je niet toevallig een stukje schuimrubber liggen dat je wilt testen? :D (anders wil ik je ook wel wat opsturen...)

Lijkt me echt mooi als die schuimrubber (4cm ofzo) kan snijden... Dan kun je zelf gereedschaps-koffers maken met zo'n schuim-inlay aan de binnenkant waar de tools enzo in liggen :cool:

rjmulder
22-05-17, 08:44
Ik had een plaatje MDF op tafel gelegd en daar het witte vrij luchtige schuim op gelegd, het schuim deed die niks mee maar in het MDF stond wel het lijntje.

Schuimrubber heb ik volgens mij niet liggen maar zeker weten doe ik het ook niet, moet nog even kijken wat ik allemaal heb liggen en wat de laser proef moet ondergaan.

yoek
22-05-17, 10:53
Ik heb net de NEJE 1000 mw besteld, maar als ik dat echt leuk vind zal ik ook eens naar deze kijken.

rjmulder
22-05-17, 11:19
Heb ik ook wel even naar zitten kijken maar heeft naar mijn idee te veel beperkingen en vind hem ook best wel aan de prijs.

Al kun je er wel leuke dingen mee doen, er is op YouTube ook een filmpje waarbij er voor NEJE een hulpstuk met een 3D printer is gemaakt voor het branden van pennen verschuift het bed dan draait de pen.

Atmoz
22-05-17, 12:36
Heb 'm zojuist ook besteld. Maar dan met 5500mW laser.
Dadelijk maar alvast de software eens downloaden :D

Ben eens benieuwd of ik ook geluk heb dat ik geen invoerrechten hoef te betalen :rolleyes:

@rjmulder: welke software gebruik jij allemaal? Ik zag in de demonstratiefilmpjes dat je ook gewoon foto's (zwart/wit) kunt inladen in dat programma. Dus veel heb je niet nodig, right?

Thanks / greetz,

Atmoz

yoek
22-05-17, 13:12

Ben wel benieuwd of je hier fatsoenlijk hout of bijvoorbeeld ABS ofzo kan snijden.

Atmoz
22-05-17, 13:23
Ben wel benieuwd of je hier fatsoenlijk hout of bijvoorbeeld ABS ofzo kan snijden.

Nee, dat gaat niet.
Is puur om te graveren, en bijvoorbeeld stickers ofzo (heel dun spul) mee te snijden.

Als je 3mm hout of plexiglas wilt snijden heb je al gauw het 10 voudige aan kracht nodig.

yoek
22-05-17, 13:28
Nee, dat gaat niet.
Is puur om te graveren, en bijvoorbeeld stickers ofzo (heel dun spul) mee te snijden.

Als je 3mm hout of plexiglas wilt snijden heb je al gauw het 10 voudige aan kracht nodig.
dan is het afwachten wat ik met mijn 1000mW kan...

Atmoz
22-05-17, 13:51
dan is het afwachten wat ik met mijn 1000mW kan...

Hetzelfde: hout, leer, etc... graveren en misschien papier of dun plastic(vellen/stickers) snijden.

Wat had je zelf gedacht/gehoopt? Echt lasersnijden begint bij 60watt ongeveer.
Naar zo'n machine heb ik ook geregeld zitten kijken, maar dat is meteen én een stuk duurder, én een (veel) groter apparaat...
Ooit zal het er zeker van komen, maar voor nu lijk mij die EleksMaker een prima begin :cool:

En dat is jou 1W. versie denk ik ook wel!

Grtz,

Atmoz

yoek
22-05-17, 15:00
En dat is jou 1W. versie denk ik ook wel!

Ja, mijn 1W is spielerij, en als het leuk is komt er een dikkere. Heb hem ook met name voor graveren van hout en leer.

stekkestim
22-05-17, 17:54
Wat gaaf!!!!

Deels deel ik deze mening deels vind ik de verkoop er van onverantwoord.

Zeker van het modelletje dat hier getoond wordt gaan mijn haren recht staan. Geen vaste (laserstraal absorberende) bodemplaat, geen behuizing tegen reflecterende stralen.

Ik heb mijn portie ervaring met lasersnijders, en weer wat voor schade aangericht kan worden met de vermogens waar ik mee werk (60-260W) Maar zelfs de lage -10W vermogens mogen niet onderschat worden.

rjmulder
22-05-17, 18:33
Dadelijk maar alvast de software eens downloaden :D

Ben eens benieuwd of ik ook geluk heb dat ik geen invoerrechten hoef te betalen :rolleyes:

@rjmulder: welke software gebruik jij allemaal? Ik zag in de demonstratiefilmpjes dat je ook gewoon foto's (zwart/wit) kunt inladen in dat programma. Dus veel heb je niet nodig, right?

Thanks / greetz,

Atmoz
Ben benieuwd hoe dat gaat en hoelang het duurt voordat je hem binnen hebt.

Ik had eerst de software gedownload via de eerste link en kreeg de zooi niet werkend, toen de 2e link moet je wel een account aanmaken en dan is de software te downloaden en die werkt wel.
Wel loop ik op dit moment nog tegen het probleem aan dat het werkgebied maar 8 bij 8 cm is in de software.

Atmoz
23-05-17, 11:44
Deels deel ik deze mening deels vind ik de verkoop er van onverantwoord.

Zeker van het modelletje dat hier getoond wordt gaan mijn haren recht staan. Geen vaste (laserstraal absorberende) bodemplaat, geen behuizing tegen reflecterende stralen.

Ik heb mijn portie ervaring met lasersnijders, en weer wat voor schade aangericht kan worden met de vermogens waar ik mee werk (60-260W) Maar zelfs de lage -10W vermogens mogen niet onderschat worden.

Wat zou een goede ondergrond zijn voor zo'n machine?
Ik meen vaker van die roosters te zijn tegen gekomen...
Volgens mij zitten die in die "professionelere" machines (die met behuizing en deksel).

Maar wat zou ik bij de mijne het beste kunnen maken? Want ik ben het met je eens dat er e.e.a. aan de veiligheid gedaan moet worden.
Verder ga ik ook iets bedenken om de lucht af te voeren, iets met een 12volt computer ventilator ofzo.

Ben benieuwd hoe dat gaat en hoelang het duurt voordat je hem binnen hebt.

Tja, dat kan wel een paar weken duren ben ik bang...
Ik kon kiezen om voor een paar euro (ik meen 2 of 3) extra "expedited shipment" (ofzoiets) te kiezen, en dan zou het in 7 werkdagen hier zijn. Maar dat heb ik maar niet gekozen omdat ik bang was dat pakket eerder op zou vallen bij de douane ofzo. Geen idee eigenlijk, maar ik dacht "laat ik 't maar het meest standaard doen, dan komt het misschien wel goed" ;)

Ik had eerst de software gedownload via de eerste link en kreeg de zooi niet werkend, toen de 2e link moet je wel een account aanmaken en dan is de software te downloaden en die werkt wel.
Wel loop ik op dit moment nog tegen het probleem aan dat het werkgebied maar 8 bij 8 cm is in de software.

Hmzz, dan ben ik eens benieuwd hoe dat gaat... Heb je nog geen contact opgenomen met de verkoper dan?

rjmulder
23-05-17, 12:18
Nee nog geen contact mee gezocht eerst zelf even verder kijken, heb er ook nog niet heel veel tijd ingestopt.
Ben nog aan het klussen bij vrienden dus even wat minder tijd.

HBhout
25-05-17, 21:09
Ik ben vanplan om er ook een te bestellen. Kan hij ook goed laseren in eikenhout of alleen in zachterhout?

En zeker qua veiligheid mag er ook nog wel wat gebeuren als ik hem bestel. Kunnen de genen die wat er aan aangepast hebben hier over vertellen(zoals ondergrond, afzuiging enz)?

rjmulder
25-05-17, 21:20
Op dit moment heb ik alleen nog maar MDF gebruik om te proberen morgen (vrijdag) wil ik wat verder spelen met dat ding zal dan ook wat ander hout proberen.
Voor de afzuiging ga ik gebruik maken van een kanaal ventilator hier komt een slang aan die naar de nog te maken behuizing gaat waar de laser in staat.

rjmulder
26-05-17, 19:53
Vandaag even wat geprobeerd het was een beetje warm op zolder :) dus niet veel gedaan.

Het te laseren vlak is 30 bij 39 cm en de hoogte van tafel tot de onderkant van de kar waar de laser aan zit is 8 cm, nog niet geprobeerd wat de minimale en maximale afstand is wat te focussen is.

EleksCAM de software die zo te downloaden is voor de laser kreeg ik niet aan het werken, toen BenBox gedownload na het aanmaken van een account deze software werkt wel maar gebruik nu een probeer versie van T2Laser wat toch een stuk fijner werkt.

Verder op verschillende stukjes hout de tekst "Test" gelaserd, hieronder een aantal afbeeldingen alles is met de zelfde instellingen gedaan 1 op 50% laser vermogen en 1 op 100% laser vermogen.

stekkestim
29-05-17, 17:15
Wat zou een goede ondergrond zijn voor zo'n machine?
Ik meen vaker van die roosters te zijn tegen gekomen...
Volgens mij zitten die in die "professionelere" machines (die met behuizing en deksel).

Maar wat zou ik bij de mijne het beste kunnen maken? Want ik ben het met je eens dat er e.e.a. aan de veiligheid gedaan moet worden.

Een (zwart) gelakte staalplaat of (zwart) geanodiseerde aluminiumplaat is al een heel goed begin om verstrooide laserstralen op te vangen. Zeker geen blank staal/aluminium!
Die raster tafels zitten inderdaad op grotere machines maar dat is meer bedoelt voor snijden dan voor graveren. Een houten plaat die je gaat snijden op een andere vlakke plaat gaat vlekken geven doordat de lijm/hars in het materiaal smelt en naar beneden geblazen wordt. Maar het kan natuurlijk geen kwaad, meestal zijn deze uit plexiglas of geanodiseerd aluminium.

Atmoz
30-05-17, 08:29
Ziet er goed uit rjmulder :cool:
Bedankt voor de test!

Vraagje: hoe groot/hoog is dat "test" gemaakt overal?

Een (zwart) gelakte staalplaat of (zwart) geanodiseerde aluminiumplaat is al een heel goed begin om verstrooide laserstralen op te vangen. Zeker geen blank staal/aluminium!
Die raster tafels zitten inderdaad op grotere machines maar dat is meer bedoelt voor snijden dan voor graveren. Een houten plaat die je gaat snijden op een andere vlakke plaat gaat vlekken geven doordat de lijm/hars in het materiaal smelt en naar beneden geblazen wordt. Maar het kan natuurlijk geen kwaad, meestal zijn deze uit plexiglas of geanodiseerd aluminium.

Thanks voor de tips. Klinkt goed, en zoiets zal ik ook zeker gaan maken.

Sowieso iets maken voor goede luchtafvoer, want die giftige dampen wil ik niet in huis hebben...

Hopelijk komt m'n machinetje snel :p

Atmoz
09-06-17, 14:12
Zo. Ik heb de mijne ook binnen. Meteen in elkaar gezet. Gaaf spul hoor :cool: (en absoluut niets mis met de kwaliteit!)

Hierbij enkele foto's:

http://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser1.jpg

http://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser2.jpg

http://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser3.jpg

http://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser4.jpg

http://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser5.jpg

http://lumatronix.nl/FOK/EleksMaker_A3_laser6.jpg

Hier ga ik vast nog veel plezier mee beleven :D

@rjmulder: is dat de standaard tekstgrootte van T2Laser? (fijn programma he?!)

Weet jij of het mogelijk is om een groter lettertype te nemen? Of zit dat misschien alleen in de betaalde versie?

Grtz,

Atmoz

rjmulder
09-06-17, 14:56
Zo je had ook nog tijd om foto's te maken :D dat geduld heb ik nooit haha

De tekst grote kun je gewoon aanpassen, bij de probeer versie zit volgens mij alleen een tijd limiet op is de tijd om sluit het programma af start je hem dan weer op kun je weer even "proberen".

T2Laser werkt inderdaad erg goed en makkelijk vele malen beter dan de software die er gratis bij te downloaden is.
Ik zit er aan te denken om de T2Laser software aan te schaffen, een andere probeer versie heb ik nog niet kunnen vinden :eek:

Heb je ook de andere firmware erin geladen? Vond dat na de andere firmware hij het wat mooier deed.

Ik wil dat ding toch echt weer van zolder af hebben is me veel te lastig zo om er even mee te kunnen spelen haha.

Atmoz
09-06-17, 15:40
Zo je had ook nog tijd om foto's te maken :D dat geduld heb ik nooit haha

Hehe :) Ik heb dat ook niet altijd, maar je moet ook af en toe rust nemen he :o

De tekst grote kun je gewoon aanpassen, bij de probeer versie zit volgens mij alleen een tijd limiet op is de tijd om sluit het programma af start je hem dan weer op kun je weer even "proberen".

Ahja, ik zie het inderdaad. Mooi, thanks!

Ja, dat "auto close" had ik pas later door.... Ik denk waarom knalt dat programma er toch steeds uit?! :rolleyes:

T2Laser werkt inderdaad erg goed en makkelijk vele malen beter dan de software die er gratis bij te downloaden is.
Ik zit er aan te denken om de T2Laser software aan te schaffen, een andere probeer versie heb ik nog niet kunnen vinden :eek:

Ja, ik denk dat ik dat ook maar doe. Is een prima programma. Ben zelf ook programmeur, dus weet hoe fijn het is om wat betaald te krijgen voor de tools die je maakt.

Heb je ook de andere firmware erin geladen? Vond dat na de andere firmware hij het wat mooier deed.

Jep, dat heb ik vrijwel meteen gedaan.

Ik merkte dat de verplaatsingssnelheid van de X en Y-as een stukje hoger ligt met de nieuwe (1.1e) firmware.
Dat komt volgens mij omdat er minder tot geen ramping meer plaatsvind op de stappenmotoren. En zo te merken is dat ook niet nodig, dus prima zo!

Ik wil dat ding toch echt weer van zolder af hebben is me veel te lastig zo om er even mee te kunnen spelen haha.

Heel m'n huiskamer hing vol rook (de rookmelder ging nog net niet af, maar wel een héérlijke houtgeur wat er vanaf komt :p) dus moet echt even snel wat eromheen gaan bouwen.

Eens kijken of ik nog wat met 't programma kan stoeien...
Ik had een cirkel in Paint (BMP) getekend, en dat duurde toch vrij lang om te maken.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat BMP natuurlijk geen vectorformaat is, en dus alles op pixelniveau afgewerkt gaat worden.
Beter is het (denk ik) om een cirkel in een echt tekenprogramma te maken, en dat te converteren naar G-code. Dat werkt volgens mij véél beter.
Heb jij hier ervaring mee?

Groet,

Atmoz

[edit]

Voor diegene die het leuk vinden hier nog een filmpje van m'n eerste test:

https://youtu.be/JDZec36L6KE

Toxiq
09-06-17, 17:29
ik vind de rondingen bij het woordje TEST niet mooi rond...
Ligt dat aan de gebruikte afbeelding ?

Atmoz
09-06-17, 17:37
ik vind de rondingen bij het woordje TEST niet mooi rond...
Ligt dat aan de gebruikte afbeelding ?

Het lijkt of daar de snelheid erg hoog is gezet, of misschien nog eerder de resolutie enorm omlaag om op die manier snel al die "tests" op diverse houtsoorten te krijgen...

De machine kan in ieder geval (stukken) beter. (zie de ronding van de smiley in mijn foto's)

rjmulder
09-06-17, 18:26
Een mooie rook generator is het ja :)

Er moet aan deze kant nog heel veel geprobeerd worden met dat ding, nog heel veel dingen nog niet geprobeerd.
Dus G-Code direct sturen heb ik ook nog niet geprobeerd, maar T2Laser maakt er toch g-code van?

Ik zal eens kijken wat voor een instellingen ik gebruikt heb voor die test tekst, weet het zo niet eens meer.
Ging mij meer om wat doet het op 50% en 100% op verschillende soorten hout.

Fluo
10-06-17, 07:08
Dat ziet er interessant uit. Zou je daar eventueel een spindle kunnen inhangen zodat je er vormen mee kan frezen?

Atmoz
10-06-17, 07:25
Een mooie rook generator is het ja :)

Er moet aan deze kant nog heel veel geprobeerd worden met dat ding, nog heel veel dingen nog niet geprobeerd.
Dus G-Code direct sturen heb ik ook nog niet geprobeerd, maar T2Laser maakt er toch g-code van?

Klopt, maar ik bedoel eigenlijk dat ik denk dat het beter is om vanuit vector rechtstreeks naar G-code (wat idd door T2Laser wordt gedaan) te gaan, in plaats van BMP naar (veel) G-code.
Met andere woorden: je kunt beter vector tekeningen maken/inladen dan "tekeningen" in BMP of JPG etc... (tenminste, dat is mijn gevoel dan he! Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt me logisch).

Dat ziet er interessant uit. Zou je daar eventueel een spindle kunnen inhangen zodat je er vormen mee kan frezen?

Je moet al blij zijn dat 't ding überhaupt die frees-spindel krijgt gehandeld. En dan hebben we het nog (lang) niet over een freesje dat in het materiaal zit voortbewegen...

Dus nee: dat gaat helaas niet ben ik bang ;)

Grtz,

Atmoz

[edit]

Misschien een HEEEEEL klein licht frees-spindeltje op 12v ofzo, en dan een mini-micro freesje wat 0,2mm in (licht) hout zit... dat 't misschien toch een beetje gaat...

rjmulder
10-06-17, 08:06
Maar eens proberen dan he met verschillende soorten plaatsen :)

Die laser geen gebruiken als CNC nee, het geheel is daar veel te slap voor en je moet dan ook op de plek waar de laser zit een houder maken die op en neer kan voor de spindel. Daar is het geheel niet opgemaakt.
Een CNC hoeft ook niet zo duur te zijn uit China, zelf heb ik een 3040 staan en die doet het goed.

Nico Kliko
31-07-17, 11:28
Ziet er leuk uit dit!
M`n klant wil graag m`n logo op z`n meubel :) zodat hij over een aantal jaar zegt dat hij een echt Nico Bubberman meubel heeft haha. Hij gaat er al vanuit dat ik beroemd zal worden. haha zal mooi zijn.
Maargoed.. het gaat dus om een eiken kast.

Brandstempel heb ik naar gekeken maar ik zou toch ook graag de maand en jaartal bij alles willen zetten.

Zo`n laser lijkt me erg interessant. Zeker omdat t niet zo`n hele kist eromheen is gebouwd. Ik begrijp dat je hem dus gewoon op het hout kan zetten? Dus betekend dat je hem ook op een tafelblad kan zetten??

Ik ben wel benieuwd naar het kwaliteit verschil van 2500 of 5000 mW.
Zien jullie tijd om beide bijvoorbeeld t logo van woodworking.nl op een stuk mdf of ander soortgelijk hout te laseren.
En hoe lang het apparaat er dan over doet?
Of is dit te veel gevraagd, dan kan natuurlijk :)

Groeten,

Nico

Atmoz
31-07-17, 11:46
Ziet er leuk uit dit!
M`n klant wil graag m`n logo op z`n meubel :) zodat hij over een aantal jaar zegt dat hij een echt Nico Bubberman meubel heeft haha. Hij gaat er al vanuit dat ik beroemd zal worden. haha zal mooi zijn.
Maargoed.. het gaat dus om een eiken kast.

Hahaha, prachtig zo'n klant :cool:
Die heeft dus duidelijk flink wat vertrouwen in jou. Heel goed!

Brandstempel heb ik naar gekeken maar ik zou toch ook graag de maand en jaartal bij alles willen zetten.

Zo`n laser lijkt me erg interessant. Zeker omdat t niet zo`n hele kist eromheen is gebouwd. Ik begrijp dat je hem dus gewoon op het hout kan zetten? Dus betekend dat je hem ook op een tafelblad kan zetten??

Ik ben wel benieuwd naar het kwaliteit verschil van 2500 of 5000 mW.
Zien jullie tijd om beide bijvoorbeeld t logo van woodworking.nl op een stuk mdf of ander soortgelijk hout te laseren.
En hoe lang het apparaat er dan over doet?
Of is dit te veel gevraagd, dan kan natuurlijk :)

Groeten,

Nico

Heb jij het logo van WW in vectorformaat toevallig?
Ik wil best even proberen hoor.

Al denk ik niet dat er super veel verschil tussen de 2 zal zitten. Ze hebben beide te weinig vermogen om mee te doen met de "echte" (snij)lasers, maar ze hebben beide genoeg vermogen om overal wat moois in de branden.
Misschien dat de mijne uiteindelijk iets sneller is (als je dat zo instelt natuurlijk). Maar dat zou alleen bij (veel) seriewerk merkbaar worden.

Grtz,

Atmoz

Bert2
31-07-17, 13:11
Dag Nico,
Voor €150 inclusief verzenden kun je er geen bult van vallen :)
https://www.banggood.com/500mW-Desktop-DIY-Violet-Laser-Engraver-Engraving-Machine-Picture-CNC-Printer-Assembling-Kits-p-999923.html?rmmds=category

Het is wel risicovol speelgoed, een gereflecteerde beam is al erg ongezond........maar er wordt een bril meegeleverd, geen luxe

Nico Kliko
09-08-17, 15:16
Ik heb hem besteld :) ik ben erg benieuwd!

Dag Nico,
Voor €150 inclusief verzenden kun je er geen bult van vallen :)
https://www.banggood.com/500mW-Desktop-DIY-Violet-Laser-Engraver-Engraving-Machine-Picture-CNC-Printer-Assembling-Kits-p-999923.html?rmmds=category

Het is wel risicovol speelgoed, een gereflecteerde beam is al erg ongezond........maar er wordt een bril meegeleverd, geen luxe

Nico Kliko
30-08-17, 16:06
Ik heb hem binnen! Helaas 50 euries invoerrechten! Achja

Ik denk morgen ochtend in elkaar zetten! Ik zie alleen dat de stekker niet europees is. Was dit ook bij jullie? Ik zag op de eerste foto een koppelstukje? Zat die erbij en waar kan ik zoiets vinden?

Groetjes,

Nico

rjmulder
30-08-17, 18:30
Kijk aan mooi dat die binnen is en ja die kans bestaat als je besteld in China :(
Bij mij zat er een kort snoertje bij met platte pennen en een verloopje naar de Europese standaard. Ik heb er een ander voedingssnoer voor gepakt omdat die verloopjes nog wel eens in het stopcontact willen blijven zitten.

Succes met bouwen.

Nico Kliko
30-08-17, 22:12
Jeeeh :) hij is in elkaar na een avondje prutsen! (ik kon toch niet wachten haha)
Het voedingssnoer van m`n speaker/radio paste in de oplader van de machine. Ook al was t contactje iets anders.. Waar kan ik dit soort kabels kopen? Online?
Morgen maar eens goed kijken naar de software net even snel gekeken en ik kan al wel verbinding maken. Ieder geval met de trial versie van T2laser.
Met T2laser kon ik hem al wel naar voor en naar achter bewegen via de computer maar links en recht niet. Ik verwacht dat een kleine aanpassing aan de spanning van de riem het probleem zal oplossen.

Atmoz
31-08-17, 06:05
Ah leuk, goed bezig :)

Grappig apparaat he?! En al heel leuk om met de software dat ding op/neer te bewegen :o

Succes vandaag. Hopelijk krijg je er snel een leuke "print" uit.

Grtz,

Atmoz

rjmulder
31-08-17, 07:03
Jeeeh :) hij is in elkaar na een avondje prutsen! (ik kon toch niet wachten haha)
Het voedingssnoer van m`n speaker/radio paste in de oplader van de machine. Ook al was t contactje iets anders.. Waar kan ik dit soort kabels kopen? Online?
Morgen maar eens goed kijken naar de software net even snel gekeken en ik kan al wel verbinding maken. Ieder geval met de trial versie van T2laser.
Met T2laser kon ik hem al wel naar voor en naar achter bewegen via de computer maar links en recht niet. Ik verwacht dat een kleine aanpassing aan de spanning van de riem het probleem zal oplossen.

Haha is ook veel te leuk dit soort dingen in een doos te laten zitten ;)

T2Laser werkt echt veel mooier dan dat wat erbij zit of te downloaden is, nadeel is dat je eigenlijk wel wat geld moet overmaken dit heb ik wel gedaan en de kosten zijn ook te overzien.

Waarschijnlijk dat je wat instellingen moet aanpassen binnen T2Laser zodat die weet waar de stappenmotoren op aangesloten zijn, dit was bij mij ook het geval weet alleen zo niet meer waar ik die gegevens weg heb gehaald.
Zo heb ik ook instellingen aangepast zodat de controller aan de voorkant zit en de laser ook aan de voorkant dan is het wat makkelijker de laser te focussen.

Bijtel
31-08-17, 08:30
Let erop dat de verloopsnoertjes en stekkers vaak niet CE-gekeurd zijn. Ze voldoen lang niet altijd aan de standaard die we hier hebben en zijn dus mogelijk onveiliger. Ik zou ze dus nooit in het stopcontact laten zitten als je de machine niet in gebruik hebt.

rjmulder
31-08-17, 09:52
Wat je uit China besteld moet je toch altijd met verstand gebruiken, zo ook een keer een CNC machine besteld uit China werkt perfect maar de controller waar de voeding in zit was een ramp qua veiligheid.

Nico Kliko
02-09-17, 17:25
Gelukt! Duurt wel lang zeg! Maar dat hou ik wel rekening mee met t volgende meubel. Kan natuurlijk prima iets doen terwijl dat apparaat bezig is.. Soort lijmwachttijd haha..
Alleen bij lijmen kan je weglopen. Of lunchen.

68015

SamPonette
02-09-17, 17:30
Nico, probeer volgende keer ipv. raster graveren eens om de contour uit te snijden. Omdat het massief hout is, kan die er toch nooit doorheen snijden en het gaat een miljoen keer sneller ;-)

En omdat de contouren dicht bij elkaar staan, is het resultaat meestal nagenoeg identiek. Wel goed hard zetten ;-)

Atmoz
02-09-17, 17:49
Ziet er goed uit!

Ik denk eerder dat het komt omdat de input (waarschijnlijk) geen vector-bestand is.
Je hebt dus nu een "gewone" foto (BMP, JPG, etc...) ingeladen... Dan gaat de machine in principe ALLE pixels "scannen".
En dat kan inderdaad lang duren....

Probeer bovenstaand ontwerp maar eens als vector te krijgen/maken, dan zal 't vast (veel) sneller gaan ;)
Alleen de contouren laseren zoals SamPonette zegt kan natuurlijk ook, maar nog "beter" is dus een vector-bestand.

Grtz,

Atmoz

rjmulder
02-09-17, 17:50
Kijk aan en veel plezier er mee.
De manier van laseren kan qua tijd heel erg verschillen en de kwaliteit daarmee ook.
Ook het plaatje is van invloed, is echt even mee spelen, ook verschillende hout soorten proberen ook daar zit verschil in.

HBhout
21-12-17, 09:15
64226

Een vraagje. Hoelang doet deze machine ongeveer over zo'n plaatje?
Ik zit namelijk zelf ook naar deze laser te kijken.

rjmulder
21-12-17, 10:47
Oeh dat zou ik zo niet meer weten.
Het ligt er wel aan hoe je hem brand en aan de software die je gebruikt.
Op dit moment staat die in de hoek had de ruimte even anders nodig en is me de laptop ook nog kapot gegaan.
Het laatste is opgelost alleen de licentie nog om laten zetten dan is dat weer in orde alleen nog een vast plekje zien te maken voor het spul.

Petrolhead
21-12-17, 11:24
Na (oa.) dit topic gelezen te hebben, heb ik mezelf ook een graveermachine besteld.. Mijn Elekslaser ligt echter al 3 weken bij de douane :rolleyes: Dacht er nog wel wat kerstcadeaus mee te kunnen fabriceren, maar helaas...

rjmulder
21-12-17, 12:10
Wat voor 1 heb je besteld dan?

Heb ook nog onderdelen onderweg voor een 3D printertje en dat schiet ook al niet op, die had ik ook graag voor de kerst gehad maar helaas moet wat meer geduld hebben.

Petrolhead
21-12-17, 13:09
De EleksLaser A3 pro met 2500mW, zoals de meesten wel denk ik.. Leek me voldoende qua sterkte, A3 formaat is ook wel handig volgens mij. Daarbij was deze dan ook nog een keer gunstig geprijsd op dat moment, maar dat gebeurt wel meer... Nu staat hij bijvoorbeeld weer voor ongeveer dezelfde prijs te koop.

rjmulder
21-12-17, 14:42
Kleiner deed qua prijs niet veel vond ik een zwakkere laser leek mij niet handig en een zwaardere werd in eens een heel stuk duurder.
Ik wil hem nog wel wat aanpassen met andere drivers en home switches en er een kast omheen maken met afzuiging maar dat is als die een vaste plek heeft/krijgt in de kast waar ook de 3D printer's komen te staan.

Petrolhead
04-01-18, 08:28
De machine is intussen gearriveerd, na een mooie afrekening van 80,43 EUR aan de douane :rolleyes:

Eergisteren gemonteerd, gisteren zitten prullen met de gratis software... Zonder resultaat, dus uiteindelijk maar T2Laser gekocht. Works like a charm!

Een eerste testje, zonder ook maar 1 instelling aangepast te hebben. Formaat is ongeveer 5x7cm

72076

Heel blij mee, gaat goed van pas komen ;)

rjmulder
04-01-18, 08:33
Oeh een tegenvaller dus van de douane :(
Maar inderdaad de gratis software is niet wat T2Laser werkt echt veel beter.