Welke gereedschappen zijn dit?

Mark Mares

Nieuw lid
8 mei 2017
7
0
Hallo, allemaal

Ik heb vandaag een partij oud gereedschap opgekocht en daar zaten een aantal gereedschappen bij waarvan ik de functie niet (zeker) weet. Ik hoop dat iemand die dit ziet mij kan helpen met het vinden van de functie voor deze gereedschappen.

20170520_202530.jpg
Ik denk dat dit gereedschap bedoeld is voor het slijpen van de messen van de vlak- en vandiktebank. Kan iemand mij zeggen of het klopt wat ik denk en hoe ik het eventueel moet gebruiken?

20170520_201703.jpg 20170520_203550.jpg
Bij deze gereedschappen heb totaal geen idee wat het nut ervan is en hoe ik het eventueel moet gebruiken. Ik hoop dat iemand die dit leest mij uit de brand kan helpen en mij kan vertellen waar ik het voor kan gebruiken.
 
P

Pel

Guest
De bovenste foto is een zagenklem om een zaag opnieuw te slijpen met een vijltje, je zet de houten plank dan in de werkbank bankschroef vast, en klemt de zaag erin vast, de ander attributen kan ik niet thuis wijzen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Mark,
Volgens mij is het middelste onderwerp een hulpstuk wat in de handboormachine past en dan heb je een knabbelschaar, maar ik kan op de foto niet zien of het mesje er nog inzit.

Het onderste onderdeel is volgens mij van een pakkingsnijder maar dat is ook niet compleet want het center stuk zit er niet bij. Dit is wel te maken van hout.
Veel plezier met je onderdelen.
Christ Oerlemans.
 

Mark Mares

Nieuw lid
8 mei 2017
7
0
Bedankt voor alle reacties, ik ben er inmiddels achter wat alles is en waar het voor dient.
Ik heb echter nog een vraag. Hieronder staat een foto van iets (misschien een onderdeel ergens van) waarvan ik de afkomst niet weet.
Wellicht weet iemand waar dit vandaan komt of wat het is.
20170521_180543.jpg
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Het lijkt wel een beetje op een verstelbare aanslag die met 2 schroefjes vastgezet kan worden aan een machine en dan met de handschroef snel verstellen mogelijk maakt.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Laatste foto is waarschijnlijk een aanslag van een verstekzaag (handverstekzaag b.v. type ulmia).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.