Slijpsysteem ?!

p.hoogland01

Nieuw lid
16 mei 2017
12
0
Wie kan mij vertellen wat een beginnende houtbewerker het beste kan aanschaffen om houtbeitels te slijpen en wetten? Ik heb wat skandia (3) en Nooitgedacht (6) rechte houtbeitels die voor de eerste keer goed geslepen moeten worden . Zelf heb ik het Veritas MK 2 systeem als idee omdat je bij Baptist een Deluxe pakket kunt kopen met daarbij 2 slijpstenen. Daar moet ik mij als beginner mee kunnen redden zou je denken . Nu kreeg ik van een deskundige het advies om toch voor het Lie Nielsen systeem te kiezen ( meer voor de houtbeitels ontwikkeld. Het Veritas systeem was meer ontwikkeld voor de beitels uit de schaven ). Maar dit systeem is kaal (= zonder slijpstenen) en ook nog duurder dan het systeem van Veritas. €129 Lie Nielsen tov €150 voor Veritas incl. 2 slijpstenen. Gr. Peer
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De Vertitas MK2 is probleemloos te gebruiken voor steekbeitels.
Maar zoals met zoveel dingen is het eindresultaat maar zo goed als de gebruiker. Het is niet zo dat je de beitel even in de houder zet en dat er dan vanzelf een perfect geslepen beitel tevoorschijn komt. Nauwkeurig werken is toch wel de boodschap.
 
D

DervishD

Guest
Dit is mijn advies. Koop bij feine-werkzeuge in Duitsland de Atoma 600 diamantslijpplaat. Koop dan ook nog de Atoma 1200 vervangingsplaat bij en plak die op de andere kant (zit al dubbelzijdig tape op). Dan heb je voor €137 de beste tweezijdige diamantslijpplaat die jarenlang, zo niet een leven lang mee gaat. Leer dan uit de losse hand te slijpen. Is veel makkelijker dan je denkt. Gewoon een kwestie van je pols in dezelfde positie houden zodat de slijphoek niet verandert.
 

p.hoogland01

Nieuw lid
16 mei 2017
12
0
Heb al diverse YouTube filmpjes gekeken . Evenveel druk aan beide kanten is de key. Lijkt iets moeilijker in het systeem vast te zetten en te stellen dan het Lie Nielsen systeem.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik zou een lekker goedkoop slijpt geleidertje kopen en dan inderdaad een goeie diamant plaat en dan even een flesje ijzerpolijst middel van Hg in de supermarkt
Dan heb je binnen een mum van tijd scherpe beitels waar je je eigen mee kan scheren
En ben je goedkoper uit dan enkel de geleider van lie nielsen
Mvg Leroy
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Heb het systeem van Veritas gebruikt, werkte bij mij niet. Vond het een eindeloze gebeurtenis het slijpen en met een (te) slecht resultaat. Na het doorzoeken dit forum en enige PB's gestuurd te hebben uiteindelijk een Tormek gekocht met een CBN wiel. Fantastisch !! Kost veel meer dan het Veritas systeem, maar werkt snel, zonder geklieder en even de beitel erlangs en weer super scherp.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb zelf een tormek, maar die gebruik ik voornamelijk voor het weer in vorm brengen van de snede als ik eens een spijker heb geraakt of zo. Gewoon slijpen doe ik nog op een1000/4000 watersteen uit de hand en wet daarna af op de wetschijf van de tormek. Sinds kort ook een atoma 400 gekocht om nieuwe beitels op te vlakken. Werkt uitstekend. Zodra de watersteen op is koop ik ook de 800 en 1200. Zoek op youtube eens naar Paul Sellers in combinatie met chisel grinding. Veel beter dan dat heb ik het nog niemand zien uitleggen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als beginner heb je naar mijn mening baat bij een slijphulp. Of dat een op een natte of droge werkbankslijper is, of een houder voor op waterstenen maakt niet
uit. Als je beitels eenmaal in de juiste vorm zijn, kan je ze verder uit de hand in conditie houden. Na een tijdje ga je merken dat je de slijphulp niet meer nodig hebt.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ik heb recent DC 8" bench stone (300/1000) gekocht na lang wikken en wegen en ook de beitels waar een verkeerde vouw op zaten heb ik weer mooi recht gekregen en scherp uiteraard. Dus vanuit de losse pols. Het is de houding van je lichaam en de controle op de beweging die het 'm doet. Zoals de videos van paul sellers werkt het prima, al zijn er tal van ideeen en verschillende meningen (redenen voor) om het anders te doen.
hier de video's (in deze volgorde zal ik ze kijken): klik en klik
hier de slijpplaat: klik (review heb ik zelf ook geschreven)
* btw mijn slijpplaat was er binnen 1 week
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik gebruik zelf oliestenen, in mijn opinie zwaar ondergewaardeerd. Zijn niet zo duur, slijpen snel en fijn, hoeven haast niet gevlakt te worden en geven geen bende in tegenstelling tot waterstenen. Ik heb zelf een grove en medium India en een antieke Washita, daarmee krijg ik alle beitels in enkele minuten weer vlijmscherp.
Als beginner zou ik beginnen met deze combinatiesteen, of je koopt beide stenen afzonderlijk. Dan ben je voor ongeveer 25-30 euro klaar met de verzendkosten meegerekend. Kijk alleen wel uit als je een Washita wil hebben, die worden niet meer gedolven dus dan moet je een oude kopen, bijvoorbeeld bij Ducotools. Er worden wel nieuwe stenen verkocht onder de naam Washita maar dit zijn geen echte Washita stenen, maar soft Arkansas stenen en die wil je niet.

Ik zou wel adviseren om het uit de hand wetten eigen te maken, dit heeft wel een leercurve maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het zoveel sneller en fijner dan telkens een slijphulpje te moeten gebruiken. Afgezien van de stenen lijkt de methode die ik gebruik het meest op die van Frank Klausz, waarbij je de beitel niet haaks maar zijdelings over de steen beweegt. Hierdoor kan je de hoek veel constanter houden waardoor je niet eindigt met een bolle beitel.
(vanaf 1 minuut en 40 seconden)

Wat belangrijk is om te onthouden is dat er niet één goede manier is, je zal zelf moeten uitvinden wat het beste werkt voor jezelf. Iedereen slijpt weer op een andere manier, kijk gewoon een aantal filmpjes, probeer wat uit en zoek uit wat het beste voor jou werkt want dat is het belangrijkste!
 
D

DervishD

Guest
ik heb recent DC 8" bench stone (300/1000) gekocht na lang wikken en wegen en ook de beitels waar een verkeerde vouw op zaten heb ik weer mooi recht gekregen en scherp uiteraard. Dus vanuit de losse pols. Het is de houding van je lichaam en de controle op de beweging die het 'm doet. Zoals de videos van paul sellers werkt het prima, al zijn er tal van ideeen en verschillende meningen (redenen voor) om het anders te doen.
hier de video's (in deze volgorde zal ik ze kijken): klik en klik
hier de slijpplaat: klik (review heb ik zelf ook geschreven)
* btw mijn slijpplaat was er binnen 1 week
Je hoeft alleen niet zo hard op een diamantplaat te drukken als Sellers doet. Je ziet zijn hele werkbank bewegen als hij met zijn diamantplaten bezig is en dat wil je dus absoluut niet. De diamanten moeten het werk doen, niet jij. En schoon houden doet ook wonderen om de snel werking te behouden.

Zelf slijp ik trouwens ook zijwaarts. Die methode heb ik mezelf jaren geleden aangeleerd en het is de beste manier om de hoek constant te houden als je uit de losse hand slijpt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik gebruik zelf oliestenen, in mijn opinie zwaar ondergewaardeerd. Zijn niet zo duur, slijpen snel en fijn, hoeven haast niet gevlakt te worden en geven geen bende in tegenstelling tot waterstenen. Ik heb zelf een grove en medium India en een antieke Washita, daarmee krijg ik alle beitels in enkele minuten weer vlijmscherp.

Ik ben ook een groot fan oliestenen! De India is inderdaad heel erg goedkoop. Ik denk dat een van de goedkoopste slijpsystemen, een India medium/fijn, met een stuk leer en een tubetje Autosol is. Voor nog geen 30 euro helemaal klaar! Maar eerlijk gezegd ben ik ook wel heel blij met mijn bankslijp machine om wat vaart achter het proces te zetten, vooral als de snede erg beschadigd is.

Mijn leidraad om te leren slijpen is vooral deze website geweest: http://www.antiquetools.com/sharp/

Overigens ben ik ook begonnen met waterstenen (Naniwa in mijn geval) en zo'n goedkoop slijphulpje. Ik zou die dure dingen van LN en LV lekker duur in de winkel laten liggen. Ze kunnen niets beter dan dat goedkope dingetje dat je overal voor een tientje of zo op de websites ziet staan. https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-handmatig-slijpen-en-wetten/geleider-voor-het-slijpen-van-steek-en-schaafbeitels En de kans is groot dat je na een tijdje toch uit de vrije hand wil leren slijpen. Bij mij waren het de gutsen die me uiteindelijk over de streep hielpen trekken.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Seek, ik heb zelf een medium India maar die is eigenlijk te fijn voor het grove werk, ik heb niet al te lang geleden daarom nog een grove India erbij gekocht en daarmee kan je de snede heel snel weer goed krijgen. Ik heb zelf ook een werkbankslijper maar dat is altijd een gedoe, moet ik eerst buiten neerzetten (binnen ligt een eiken vloer en dat gaat niet goed in combinatie met het slijpsel), vandaar dat ik het liefst zoveel mogelijk op de stenen doe. Alleen als ik echt een spijker heb geraakt pak ik de werkbankslijper erbij.

Zelf trouwens ook ooit begonnen met een combinatie watersteen, dat was altijd ellende. Matig resultaat, altijd maar vlakken en het geeft een hoop rommel. Moest dat ook altijd buiten doen, nu heb ik mijn stenen standaard op de werkbank liggen, klein oliespuitje en een theedoek om de beitels en stenen af te vegen. Dan is het veel makkelijker om tussen het werk door even te wetten, voorkomt dat je beitels veel te bot worden en je heel veel tijd kwijt bent om ze weer goed te krijgen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mijn India steen is een combinatie medium/fijn, maar ik gebruik alleen de fijne kant. De medium kant is bij mij een carborundum steen en die hol je weer heel snel uit. Ik zal eens kijken of ik een echte grove india steen kan vinden, want de werkbankslijper is op zich wel goed, maar inderdaad meer gedoe en een hoop herrie.

Na de India heb ik ook een mooie Washita, of een translucent Arkansas. Ik gebruik degene waar ik dan toevallig zin in heb. Wel altijd de strop als besluit, want daarmee wordt het toch weer een heel stuk scherper. Met beitels en gutsen kan ik ze vaak heel lang scherp houden door regelmatig even te stroppen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Seek, ik heb mijn grove India bij Dictum vandaan, ben er erg tevreden over. Dit zijn de stenen die ik altijd gebruik, soms ook nog een black Arkansas als laatste steen. Niet dat dat echt nodig is voor de meeste werkzaamheden, een Washita is al behoorlijk fijn. Wat ik wel apart vind is dat je kiest tussen de Arkansas en de Washita, Arkansas stenen zijn toch wel een stuk langzamer en fijner dan een Washita. Het lijkt mij dus logischer om eerst de Washita te gebruiken en daarna te verfijnen op de Arkansas, zo doe ik het tenminste. Stroppen heb ik een tijdje geprobeerd, niks voor mij!
IMG_3171.JPG
Laatst trouwens mijn Washita uitgekookt met wat Biotex, is weer mooi schoon en een stuk lichter geworden. Ook de kant die de vorige eigenaar heeft gebruikt maar eens gevlakt, die was behoorlijk hol geworden vele jaren gebruik. Ik gebruikte eerst de onderkant die nog vlak was. Dat vlakken kan je goed doen op een stoeptegel, vervolgens verfijnd met korrel 80, 150 en 280. Je merkt toch wel verschil, slijpt weer een stuk sneller dan voorheen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja dat bedoel ik eigenlijk ook. Eerst de Washita, daarna de Arkansas als ik zin heb of als de braam erg hardnekkig is. Maar je kan ook wel direct van India naar Arkansas. En ja kan ook alleen met de India fijn een heel passabele snijkant maken. Wel zou ik altijd even stroppen als eindstadium en ik vind dat beter gaan met een heel fijn polijst middel op de leren strop, Autosol chroompoets in mijn geval.

Mooi setje stenen heb je daar!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Even om dit een leerzame thread te maken, een korte uitleg over de oliestenen. Voor ik er aan begon was het ook allemaal abacadabra voor me.

Oliestenen zijn een stuk harder dan waterstenen, Ze hollen veel minder snel uit, hoeven veel minder vaak gevlakt te worden en met hele smalle beitels of gutsen oid sta je geen groeven in de steen te slijpen. Ze zijn wel trager dan Japanse waterstenen. Ze zijn op zijn best in combinatie met simpele staalsoorten zoals O1, het antieke Cast Steel, de beitels van Nooitgedagt, E.A. Berg en zo. A2 wordt al een stuk minder, om over zoiets onmogelijks als D2 of HSS maar te zwijgen.

Er zijn kunstmatige stenen. De bekendste zijn de Norton stenen. Ik ken vooral de India fijn en een carborundum steen. De India stenen zijn van aluminium Oxide, de Carborundum stenen van Silicium Oxide. Die laatste vind ik een stuk minder hard, en hij slijt ook sneller, begint grof wordt later fijner, maar ze zijn erg goedkoop.

India heb je dus in grof, medium en fijn. Fijn is nog steeds niet heel erg fijn, zeker niet vergeleken met die Japanse waterstenen tot 13000 grit. Maar je kan er best een redelijk scherpe beitel mee maken. Het voordeel van Norton stenen is dat ze al voorgevuld zijn met parafine. Daardoor zijn ze niet heel dorstig. Ik heb wel eens een steen gehad daar kon je emmers olie in blijven gieten! Geen idee waar het bleef. Maar die Norton valt wel mee.

Om fijner te kunnen slijpen kijken we naar de natuurlijke stenen, vooral die uit Arkansas. Er zijn nog wel meer groeves op de wereld maar die zijn veel minder bekend. De Arkansas stenen zijn van novaculite. Ze zijn echt hard. Olie zuigt er niet in, dus je hoeft maar heel weinig te gebruiken. Deze heb je in verschillende variaties.
- Soft Arkansas. Dit is de grofste en wat zachter. Eigenlijk geen heel fijne steen, slijpt niet heel snel maar holt wel sneller uit.
- Hard Arkansas, of hard black Arkansas, deze is al een stuk harder en fijner, goede wetsteen.
- Translucent Arkansas en de Surgical Black Arkansas. Deze zijn vergelijkbaar op de kleur na. De Surgical Black ken ik niet, maar schijnt echt pikzwart te zijn. De translucent is heel licht beige/wit en als je er een lamp achterhoud zie je dat hij doorschijnend is. Dit zijn dure stenen, super kwaliteit, slijpen heel langzaam maar polijsten heel fijn. Mijn steen voelt ook heel glad aan, net of er geen slijpstof inzit, maar hij doet het toch wel.

Een beetje een buitenbeentje is de Washita. Die zit kwa slijpvermogen een beetje op soft/hard Arkansas niveau, maar werkt op de een of ander manier prettiger. Dit was vaak de favoriet van de ambachtelijke timmerman. De mijn is gesloten, dus ze zijn niet meer nieuw te koop, maar heel vaak op de tweedehands markt te vinden. Norton heeft de mijn in eigendom maar doet er dus niks mee.

De Arkansas stenen worden nog wel gedolven, er zit nog zat in de grond, het probleem is meer dat de vraag niet heel groot is, dus het aanbod is ook beperkt. Dictum heeft iets in de aanbieding. De Norton Arkansas stenen kan je ook wel hier en daar vinden. Ik heb er ook wel eens op marktplaats eentje gevonden. Dan's Whetstones schijnt de meest betrouwbare mijn te zijn, heb ik me laten vertellen.

Dus een mooi setje, wat ik heb is een India fijn, een Washita (gekocht bij Ducotools) en een Translucent Arkansas. je kan ook die translucent Arkansas skippen. Of ipv een Washita voor een hard black kiezen. Aan de grove kant mis ik eigenlijk iets, wat ik compenseer met een bankslijpmachine. Een grove diamantplaat zou een aanvulling kunnen zijn, of een van die grovere India stenen.

Deze stenen zijn vaak wat smaller en korter dan de Japanse waterstenen die minstens 6 cm breed zijn. Ze zijn dan ook minder geschikt voor gebruik in combinatie met een slijphulp. Als je grotere wilt hebben wordt het snel heel erg duur. Het voordeel van een smallere steen is dat je makkelijker de hele breedte gebruikt waardoor hij niet hol wordt in de breedte wat niet handig is.

Bij het slijpen wordt dus een scheutje olie gebruikt om de metaaldeeltjes weg te laten drijven. na gebruik een papiertje erover en klaar. Een dunne mineraalolie is geschikt. Er bestaan speciale hoonolie's. maar die zijn weer relatief duur. Ik gebruik Johnsen en Johnsen babyolie, voordeel is dat die goedkoop is en dat er geen vies parfumluchtje aan toegevoegd is. Maar ik zag hem nu niet meer in de supermarkt staan. Iemand een idee waar ik simpele dunne mineraalolie kan vinden? Voor weinig?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Mooie beschrijving! Op de site van Ducotools staat ook een mooi artikel over oliestenen. Ik gebruik paraffineolie, betaal je iets van 6-8 euro voor een liter als je het bestelt bij de drogist. Babyolie is te dik, paraffine is perfect.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Tja, werkt anders prima :cool:
Maar ik zal eens vragen naar die parafine olie, is zeker ook niet duur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.