Waar kleppen plaatsen in de stofafzuigleiding?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Waar moet je de kleppen plaatsen in de vertakkingen van de hoofdstofafzuigleiding?
Ik heb al een paar keer gelezen dat de kleppen zo dicht mogelijk bij de "hoofdleiding" geplaatst moet worden ivm drukverlies. Maar waar komt dan een eventueel drukverlies vandaan, ervan uitgaande dat je kleppen etc goed sluiten?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat het hier te maken heeft met het feit dat lucht rekbaar is, en dat als je veel lange vertakkingen hebt die afgesloten zijn, dat de lucht in die vertakkingen uitgerekt wordt als de afzuiging draait. Zo zuig je energie weg van de leiding die open is.
Een beetje alsof je luchtbellen hebt in een hydraulisch druksysteem, er gaat dan veel energie verloren bij de overdracht van een beweging.

De kleppen bij de aftakking plaatsen geeft de beste afzuiging, maar afhankelijk van de grootte van je buizensysteem en afzuiger gaat dat wel of geen merkbare impact hebben.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Die gast van 'i like to make stuff' heeft een mooi systeem bedacht om de kleppen op afstand te bedienen. Mocht de hoofdleiding buiten bereik zitten.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik denk dat het hier te maken heeft met het feit dat lucht rekbaar is, en dat als je veel lange vertakkingen hebt die afgesloten zijn, dat de lucht in die vertakkingen uitgerekt wordt als de afzuiging draait. Zo zuig je energie weg van de leiding die open is.
Een beetje alsof je luchtbellen hebt in een hydraulisch druksysteem, er gaat dan veel energie verloren bij de overdracht van een beweging.

De kleppen bij de aftakking plaatsen geeft de beste afzuiging, maar afhankelijk van de grootte van je buizensysteem en afzuiger gaat dat wel of geen merkbare impact hebben.

Ik begrijp wat je bedoeld. Je zou dan zeggen dat eenmaal uitgerekt, de boel niet meer beweegt en klaar is met energieverspilling. Ik denk dat het gissen blijft.


Het gaat om deze afzuiger:
https://www.hbm-machines.com/produc...tallaties/hbm-300-profi-stofafzuiginstallatie

Motorvermogen 3 Pk.

4000 M3 per uur. Chinese gegevens, dus zeg dat er 3000 overblijft. Dan nog je cycloonverlies á 30%, kom je op 2000m3/h uit.

 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Die gast van 'i like to make stuff' heeft een mooi systeem bedacht om de kleppen op afstand te bedienen. Mocht de hoofdleiding buiten bereik zitten.

Ja mooi systeem, maar nu even nog niet :rolleyes:
Hoofdleiding is bij mij op 3m hoog. Is te doen dus.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik begrijp wat je bedoeld. Je zou dan zeggen dat eenmaal uitgerekt, de boel niet meer beweegt en klaar is met energieverspilling. Ik denk dat het gissen blijft.

Helaas kost het voor de afzuiger kracht om dat stuk lucht uitgerekt te houden en daar verlies je dan het vermogen van. Hoe dichter bij de motor, hoe meer kracht er over blijft en dus naar de andere vertakkingen kan. Een kleinere buis scheelt ook al.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ieder medium dat door een kanaal stroomt, dus ook lucht door een buis, ondervindt weerstand van dat kanaal. Ieder meter buis, bocht of afsluiter kost je een stukje vacuum. Als de buis lang genoeg is merk je aan het eind vanzelf geen zuigkracht meer. Dus om je zuigkracht te maximaliseren moet je zorgen voor zo glad en kort mogelijke buizen, flauwe bochten( bijvoorbeeld beter 2x45 dan 90 graden) etc.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De reden dat de kleppen dicht bij de hoofdbuis moeten zitten is dat in de stukken buis voor dichte kleppen geen luchtstroom is.
Hierdoor kan er zaagsel ophopen in deze delen.
Als je dan de klep opend kan er een hele dikke prop zaagsel loskomen en de buizen, motor of filter kapot maken.

Dus zo dichtbij als "mogelijk"

En maak je maar niet druk over de kracht van je afzuiger.
zolang je minimaal 125mm buis neemt komt et helemaal goed.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.