King stenen combineren met Naniwa stenen

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

Ik wil mijn slijstenen/wetstenen uitbreiden. Keuze is gevallen op een Naniwa combisteen 3000/8000 om mijn huidige King stenen (1000 en 6000) aan te vullen.
De keus is gevallen op Naniwa ivm de goede feedback en toch "hard" zijn waardoor minder snel holslijten. Van mijn huidige setup vind ik de stap 1000 en direct door naar 6000 wat groot.

Nu kloppen de cijfertjes op papier netjes 1000-king, 3000-naniwa, 6000-king, 8000-naniwa.

Nu zijn er grote verschillen tussen sommige merken, Shapton bijvoorbeeld is in sommige gevallen veel grover meen ik. Zijn er mensen die ervaring hebben met het onderling gebruik van King en Naniwa, niet dat ik straks teveel overlap heb?

Groet Robert
 
D

DervishD

Guest
Waarom 4 stenen? Je kunt makkelijk van korrel 1000 naar 6000 gaan. Korrel 8000 is compleet overbodig.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
He Dervish.

Ik heb toch echt net een topic gelezen dat jij ook een 8000 gebruikt ;)

Ik weet dat je direct naar naar #6000 kan, dat doe ik nu ook.

Soms wil ik echter niet helemaal naar #6000 omdat het niet nodig is, maar wel meer dan #1000, en dat heb ik nu niet. (Ik heb zojuist een reactie van je gelezen dat je de standtijd van een minder fijn geslepen mes langer vind, dan van een superfijn mes)
Ik wil minder lang op mijn #6000 steen slijpen, om deze wat meer te sparen. Ook, hoe langer je op een (te) fijne steen staat te wrijven, grotere kans op fouten, igg bij freehand slijpen dan. Tevens gaan er verhalen dat met een tussenstap je mes langer scherp lijkt, das onzin natuurlijk maar niet helemaal, omdat de tussenstap te groot is slijp je waarschijnlijk niet volledig alle krassen van 1000 weg omdat je wil opschieten met slijpen.
Ik wil kijken of ik niet helemaal terug hoef naar #1000 als ik ga slijpen.
Ik wil ook een iets bredere steen proberen, en een iets harder merk proberen, king is een fijn en goed merk, maar de naniwa die ik wil is breder en harder.

Maar, om bij m'n vraag te blijven, is de korrelgrootte king/naniwa onderling vergelijkbaar? Ik wil ook niet teveel overlap.

Alvast dank
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ikzelf gebruik Shaptons waar ik erg tevreden over ben. Van 220 ga ik direct over naar de 1000 en vervolgens een 5000 van Naniwa. Heb pas geleden een 12000 van Shapton bijgekocht maar nog niet in gebruik gehad.

Heb je deze al gelezen ? Beknopte maar zeer bruikbare info.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks WillemsOntwerp/Martijn

zeker gelezen, ook hier houden ze 8000 als ideale bovengrens. Overigens heb ik met 6000 zeer nette resultaten wat schaven betreft. Ook hier zeggen ze dat die grit sizes tot 8000 vergelijkbaar moeten zijn en dacht dat de combi wel zou moeten kunnen.
Ik meen echter te weten dat Shapton zo zijn eigen ding doet, niet erg, maar als je merken gaat mixen kan het problemen geven. Vandaar ook mijn vraag want dan zou ik met een simpele #4000 king steen ook geholpen zijn en nog goedkoper uit zijn ook

Workshop heaven adviseert overigens om van 800/1000 naar 4000 te gaan alvorens hoger te gaan zie ik nu
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Ornament, tja wat zijn problemen.
Als je iets hebt gekocht om samen te werken, met iets wat je al hebt, en het sluit dan niet aan, dan is dat op z'n minst vervelend. En dat wilde ik voorkomen, vandaar mijn vraag hoe het zit King met Naniwa te combineren.

Ik heb het eens met lading schuurpapier gehad, #220 en schuurde nog een stuk fijner dan #400. Geen probleem als al je spul van het zelfde merk is, dan ga je gewoon een korrel grover.

Dieter Schmid, geeft hier en daar ook uitleg bij stenen.
Zo zou, volgens de website, de Naniwa prof. #400 nog sneller zijn dan de #220 uit de normale Naniwa serie, en is de prof serie (#400) vergelijkbaar met de #120 Shapton steen. Die cijfers lopen nogal uiteen, en dat moet je maar ff weten als je een van die stenen zou willen toevoegen aan je verzameling.

Willemsontwerp zegt zelf hierboven 220 shapton, 1000 shapton, 5000 naniwa, 12000 shapton te doen. Op het eerste gezicht ook erg grote stappen. Maar als je dat naar King/Naniwa vertaald lijkt het mij ongeveer op 800, 3000, 5000, 8000+(?)

Nu lees ik bij de hogere grit sizes daar niks over dus zal het wel loslopen? Maar vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met mixen van King en Naniwa stenen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik ken de stenen van King niet en heb maar 1 steen van Naniwa maar er zit erg veel verschil in HOE de steen slijpt. De 1000 van Shapton is in mijn optiek zeer agressief in vergelijking met de 1000 van Eden. De stenen zijn ook een stuk harder waardoor je minder snel hoeft te vlakken. De 5000 van Naniwa is daarentegen een vrij zachte steen maar laat een spiegelglad (mirror finish) resultaat zien. Hierop hoef ik ook niet lang te wetten om een braam te verwijderen.
Het is maar net wat je gaat slijpen (beitel of mes) en wat je als resultaat wilt hebben (scherp, scherper, scherpst) of zien (mirror finish) om een keuze in een vervolg te maken.

(Ik heb zojuist een reactie van je gelezen dat je de standtijd van een minder fijn geslepen mes langer vind, dan van een superfijn mes)

Dit heeft meer met de staalsoort te maken dan met de manier van slijpen.

Ik wil minder lang op mijn #6000 steen slijpen, om deze wat meer te sparen. Ook, hoe langer je op een (te) fijne steen staat te wrijven, grotere kans op fouten, igg bij freehand slijpen dan.

Als je langer moet wetten op een hoge korrelgrootte dan is je voorgaande stap op een lagere korrel niet goed genoeg geweest. Op een steen van 6000 hoef je maar een aantal keer aan te zetten om de toch al zeer fijne braam te verwijderen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De King is effectief een moeilijke steen doordat hij zo zacht is. Hij kan goed een braam verwijderen maar in extensie ook de snede. Daarom is het best om bij het afwerken niet in de smurie te duwen maar enkel te trekken. En liefst een hardere steengebruiken bij de afwerking.

Twee voorbeelden, met een grovere start omdat starten op 1000 vrij traag i
De King als tussenstap
If an edge is reset with a Norton, or Suehiro 'Chemical', or similar then a few seconds on the King 1000 leaves the edge in a far superior position for a micro-bevel.

Voorzichtig eindigen met een King 6000
-Reshaped on the Norton Economy fine side, I did not destress as the edge wasn't heavily blunted.
-Scrubbing passes on 1K
-Scrubbing passes on 6K, following with edge into passes

-5-6 edge trailing passes.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wetten en slijpen is geen exacte wetenschap. Het is doen waar je je goed bij voelt en testen wat het beste resultaat geeft. Er is een verschil in het slijpen en wetten van moderne staalsoorten en traditionele gereedschappen zoals gelamineerde Japanse beitels.
De Shapton 1000 is inderdaad een buitenbeentje. Erg agressief in vergelijking met andere stenen van de zelfde korrel. Maar heel prettig in gebruik.
Welke korrel je als laatste gebruikt hangt naar mijn mening af van de staalsoort. Waar de ene beitel bij 1000 zijn maximale scherpte bereikt, zal dat bij een andere pas op 8000 zijn. Bij mijn Japanse beitels ga ik toch tot 8000, en persoonlijk vindt ik het verschil toch merkbaar.
Hoe fijner de kristalstructuur, hoe fijner je kan polijsten en hoe scherper de snede.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.