Oude kolomboormachine op de kop getikt

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Eergisteren heb ik een oud beestje op de kop getikt. Een kolomboormachine stond al een tijdje op mijn verlanglijst. Ik zocht een middelmaat kwa formaat en vermogen, maar dan wel liefst van ouderwetse kwaliteit. Na lang Marktplaats in de gaten houden, eentje in de buurt gevonden die klaarblijkelijk voor mij bedoeld is. De lagers leken me geen speling te vertonen. Alleen de poulie op de motor lijkt ooit een tikje gehad te hebben, die wiebelt een klein beetje. Verder zijn snaar en poulies bovenop niet afgedekt. Daar ga ik nog iets voor verzinnen. De boorkop is ooit vervangen voor een Metabo snelspan boorkop. De diepte-aanslag gaat tot 10cm, maar de daadwerkelijk boordiepte is ergens tussen de 70 en 80mm. Ik weet niet of dat ergens op wijst.

kolomboomachine-1.jpg


kolomboomachine-2.jpg


Naar ik begrijp is VSF een vroegere machine fabriek uit Amsterdam. Weet iemand of dat klopt?

Terwijl ik de anatomie van de machine een beetje aan het onderzoeken was, vroeg ik me af hoe de boorkop uberhaupt verwijdert zou moeten worden. Iemand enig idee? Het lijkt me geen morse conus oid te zijn, maar ik weet het niet zeker.

kolomboomachine-3.jpg


kolomboomachine-4.jpg


kolomboomachine-5.jpg


Ik overweeg nog een houten platform/tafel te maken met een aanslag en "t-tracks".

Tot zover ben ik erg in mijn nopjes met de aanwinst! ;)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als je de hendel omlaag trekt dan kun je zien of er een spiebaan in zit, dan kun je de boorkop met een stalen wig eruit tikken, zit meestal bij de machine.

Groet Pel.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Helaas... niet bij deze machine. Geen sleuf waar een wig in te plaatsen zou zijn.

Ik vraag me af of de moer boven de boorkop mss dient voor het verwijderen van de boorkop.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die boorkop zit met een conus op de boor as. Zal waarschijnlijk een B16 zijn. Die moer zou voor het verwijderen kunnen zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook voor de opsluiting van de lagers zijn. Met een hele flauwe uitdrijflip worden deze koppen normaal verwijderd. Bij mijn Ixion is die moer overigens wel om de kop te kunnen verwijderen.

Ik zou het gewoon proberen, maar alleen als de kop eraf moet. Wanneer die prima loopt en goed klemt, is er geen noodzaak hem eraf te halen.

Morseconus boren kun je op deze machine niet gebruiken, dus alleen spannen met de aanwezige boorkop.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
...Met een hele flauwe uitdrijflip worden deze koppen normaal verwijderd...

Bedankt voor je reactie. Kun je iets meer vertellen over het verwijderen met een uitdrijflip?

Als ik Google op uitdrijflip kom ik vooral de afgeplatte bovenkant van bv. een morse conus tegen.

Eigenlijk is er geen echte noodzaak om de boorkop te verwijderen anders dan uit nieuwsgierigheid ;-) (en ik heb altijd het idee dat ik boortjes wat vaster kan zetten in een tandkrans-boorkop. Maar dat kan ook illusie zijn)
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Als het niet hoeft zou ik hem lekker laten zitten :). Maar waarschijnlijk is het een B16 boorstift en onderstaand filmpje zie je hoe die er af kan.
https://youtu.be/EtT7SS0qPF0?t=6m18s
Schroefje wat op jou 3e foto op de gekartelde ring los en eraf wrikken.

Maar ik zou het eerst proberen alsof het een schroefdraad boorkop is. Grote inbussleutel in de kopspannen en dan linksom losdraaine met een tikje:
https://www.youtube.com/watch?v=ItbfakGEBG4
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bartos, beide filmpjes zijn niet erg nuttig. De eerste laat een losse kop zien die in de draaibank wordt geplaatst, de tweede is voor boorkoppen met een schroefdraad. Die methode gaat bij een conus niet op, dan sloop je het geslepen oppervlak.

Kijk voor het juiste gereedschap naar de Albrecht abdrückgabel. Albrecht is een grote producent van kwaliteitsboorkoppen en levert gereedschap voor het demonteren:

IMG_0438.jpg

Persoonlijk denk ik dat je de moer op de machine kunt gebruiken voor het eraf persen van de boorkop. Maar als het niet hoeft, lekker laten zitten.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Oftewel "afdrukvork"! Wat een prachtwoord! Beschrijft precies wat het is en toch kom je daar zelf echt niet op.

Jullie raadden allemaal aan de boorkop te laten zitten en ik snap ook wel "if it ain't broken don't try to fix it". Eens kijken of ik m'n nieuwsgierigheid kan bedwingen.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Janwijbrand,

Als ik zo de pinole ( as waar de boorkop inzit) zie, kun je een met een uitdrijfspie in de sleuven de boorkop verwijderen zoals Pel aangaf. Je kunt dan eventueel ook boren met morseconus gebruiken.
Uitdrijfspie is verkrijgbaar bij gereedschakhandel of HBM, kost weing. Veel plezier met je machine!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik overweeg nog een houten platform/tafel te maken met een aanslag en "t-tracks".

Tot zover ben ik erg in mijn nopjes met de aanwinst! ;)

dat mag je zeker zijn, en zoals eerder gezegd als jegeen echte speling op de as of de boorkop hebt zou ik de kop lekker laten zitten. Ik heb met eenzelfde type kop op mijn boorkolom nog nooit een slippende boor gehad.
Voor het palteau zou je naar deze kunnen kijken, ik heb hier ook nog de beschrijving van:
IMG_2609.jpgIMG_2611.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Maar als je er een spie (duurde ff voordat ik de naam weer vond) in kan rammen kan je ook gewoon andere boren erin raggen. Wel doekje erom heen doen anders heb je hele mooie lijnen in je hand staan semi permanent.
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik het op de Metabo website kan zien zitten hun boorkoppen, zowel snelspanners als de kranskoppen, met een binnendraad op de booras vast. Dus als je de kop per sé wilt verwijderen is het losdraaien geblazen. Alleen als er een langwerpige opening in de geleider van de booras zit zit er waarschijnlijk ook een Morse conus in met een neus met schroefdraad.
Maar als het niet nodig is laat het dan lekker zitten. Toen ik jong was (lang geleden) moest ik ook alles uit elkaar halen, werkend of niet, maar die afwijking leer je vanzelf af na wat missers.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Het hele punt is (misschien had ik dat niet duidelijk genoeg verteld) dat er géén sleuven zitten in de pinole. Dus een wig of spie indrijven is geen optie.

Mocht verwijderen ooit nodig zijn zal ik de boorhouder proberen los te draaien, bv. door een grote inbussleutel in te spannen en daar een tik tegen te geven. En als dat geen sjoege geeft, een afdrukvork proberen.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Bartos, beide filmpjes zijn niet erg nuttig. De eerste laat een losse kop zien die in de draaibank wordt geplaatst, de tweede is voor boorkoppen met een schroefdraad. Die methode gaat bij een conus niet op, dan sloop je het geslepen oppervlak.

Kijk voor het juiste gereedschap naar de Albrecht abdrückgabel. Albrecht is een grote producent van kwaliteitsboorkoppen en levert gereedschap voor het demonteren:

Bekijk bijlage 64176

Persoonlijk denk ik dat je de moer op de machine kunt gebruiken voor het eraf persen van de boorkop. Maar als het niet hoeft, lekker laten zitten.

Dat de boorkop in het filmpje in een draaibank zit maakt niks uit. Of de boorkop nou vast gehouden word door een draaibank of door de boormachine zelf.
En daar zieje hoe je zonder speciale wrik vorken een B16 boorkop er af kan halen.

Maar omdat het een metabo kop is bestaad de kans dat het toch een schroefdraad boorkop is. Daarom zeg ik ook dat hij eerst de schroefdraad methode met een grote imbus moet proberen. Lukt dat niet dan is het toch zeker weten een B16 boorkop. Ik zie niet hoe hard draaien aan een B16 boorkop de conus zou kunnen beschadigen. En daar na zoals in het eerste filmpje hem er af drukken want dan weetje zeker dat het een B16 is.
 

ChrisH

Nieuw lid
10 mrt 2018
12
0
Hallo Jan,
Ik heb onlangs dezelfde kolomboormachine gekocht. Kleur (grijs) en naam (PBM Holland) verschillen maar het is dezelfde machine. Ik ga hem opknappen zodat hij goed werkt. Ook mijn machine heeft geen gat voor een uitdrijfspie. Heb jij inmiddels de kop al een keer verwijderd?
Chris
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Hallo Jan,
Ik heb onlangs dezelfde kolomboormachine gekocht. Kleur (grijs) en naam (PBM Holland) verschillen maar het is dezelfde machine. Ik ga hem opknappen zodat hij goed werkt. Ook mijn machine heeft geen gat voor een uitdrijfspie. Heb jij inmiddels de kop al een keer verwijderd?
Chris

Heb je’m via Marktplaats? Daar zag ik inderdaad pas net zo’n machine voorbij zien komen. Mooi apparaat :)

Maar, helaas, ik heb de boorkop nog niet verwijderd. En dat zint me niet helemaal, want ik ben niet tevreden met deze: ik krijg boortjes niet echt lekker “vast” ingespannen. En de kop is vrij hoog, en dat scheelt weer kostbare milimeters tussen tafel en boorkop. Afin, als je truuk vindt, hou ik me aanbevolen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.