Vergunningen omtrent een houtatelier in woongebied? (België)

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mijn indruk is dat zolang de woonfunctie duidelijk is en daarnaast nevenaktiviteiten worden gehouden dat het geen probleem is.
Bedrijvigheid is op vele manieren te interpreteren.
Dus zolang je op normale uren wat met hout doet en het niet een soort fabriek is dat het prima is.
Je zou eventueel op internet kunnen kijken of er nog meer meubelmakers in de regio in een woonwijk gevestigd zijn dan weet je zeker dat het al toegestaan is.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
er zijn inderdaad verschillende meubelmakers en schrijnwerkers die zich in de buurt gevestigd hebben in een woonwijk. Maar even dubbelchecken kan nooit kwaad :) Morgen bel ik ook nog even met de dienst voor ondernemers in Antwerpen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mijn atelier is op plan een garage. In het dorp zijn er nog minstens drie schrijnwerkers actief in een atelier dat deel uitmaakt van een woning. Bij eentje is de kelder zelfs hoger gebouwd dan normaal. Zou normaal geen probleem mogen zijn.
Bij verkavelingen en bouwprojecten van Sociale bouwmaatschappijen kan er wel een probleem zijn. Een kennis van me is juwelier/goudsmid. Zij mocht haar activiteiten en atelier (een ruimte van enkele vierkante meters) niet onderbrengen in haar eigen woning omdat de bouwheer een Sociale woningmaatschappij was, en deze bepalingen opgenomen waren in de verkoopovereenkomst.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hoe dat in België geregeld is weet ik niet en ook niet precies in Nederland hoor maar je dient rekening te houden met de regels die (in NL) per gemeente verschillen. 3 Punten genomen uit een snelle google.

- de ruimtelijke uitwerking die het gebruik heeft, gelet op de aard, omvang en intensiteit
- de hinder voor het woonmilieu en de invloed op het verkeer
- de ruimtelijke uitstraling, die moet passen bij de woonfunctie van het pand of perceel.

Wil eigenlijk zeggen dat je rekening dient te houden met overlast van geluid en verkeer. Geluid is duidelijk maar het verkeer houdt hier in dat er niet een te grote overlast dient te komen van het parkeren van auto's (klanten) en vrachtverkeer van toeleveranciers.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ondertussen heb ik contact gehad met de dienst voor ondernemers in Antwerpen: er zijn geen speciale vergunningen nodig voor het hebben van een atelier. Als je nu een winkel hebt in huis, komen ze wel even checken op brandveiligheid.

Voor de rest is het idd bij stedenbouw te doen, mocht je ifv je atelier bepaalde werken moeten uitvoeren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
In Nederland is het over het algemeen niet toegestaan om bedrijfsmatig zware machines te gebruiken in een woonwijk waar alles een woon bestemming heeft
en winkeltje of kantoortje aan huis is over het algemeen geen probleem.
in België zal waarschijnlijk iets soortgelijks gelden
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Toch wel vreemd, peuters en kleuters zijn wel toegestaan in een woonwijk, en die krengen maken meer herrie dan een f 16 die op 150 meter overkomt.
En dan heb ik het nog niet eens over de buren die gezamenlijk in de tuin het 22 overbetaalde mannen in korte broeken op een grasveld spel zitten te kijken.
En dan zou ik geen zware draaibank in het hok mogen hebben??
Ze kunnen me de #@$%^$%&#$% kussen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
er staat bedrijfsmatig, dus 5 dgn per week, 8 a 9 uren per dag geluidsoverlast, hobbymatig is een heel ander verhaal
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Toch wel vreemd, peuters en kleuters zijn wel toegestaan in een woonwijk, en die krengen maken meer herrie dan een f 16 die op 150 meter overkomt.
En dan heb ik het nog niet eens over de buren die gezamenlijk in de tuin het 22 overbetaalde mannen in korte broeken op een grasveld spel zitten te kijken.
En dan zou ik geen zware draaibank in het hok mogen hebben??
Ze kunnen me de #@$%^$%&#$% ku/QUOTE]
Er zijn in België al verschillende speelpleinen gesloten omdat de buren naar de rechtbank trokken ivm geluidsoverlast.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
mensen die niet tegen spelende kinderen kunnen moeten gewoon op 16 hoog gaan wonen of zo.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Goh bij mij is het semi-beroepsmatig, ofte in bijberoep. Mocht ik de overstap maken naar hoofd, ga ik zsm een ander en groter atelier elders regelen. Maar momenteel hoeft dat helemaal niet en zijn de kosten daarvan dus onverantwoord.

@Mathieu, ik ben idd al begonnen met voorbereidende werken van wat een atelier kan worden, of een tuinhok, of nog iets totaal anders later.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.