Scherp meten

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Nu met de coticule stenen, had ik ik graag gemeten of ik enige verbetering bekom.

De klassiek meetmethodes zijn (duimnagel schrapen, voorarm scheren en geluid en verloop van een gesneden blad papier) allen niet zo goed kwantificeerbaar.
Een andere manier is met een dynamometer. Dus heb ik mijn oude dynamometer boven gehaald samen met fijn polyester naaigaren. De kracht nodig om een lus garen door te snijden is de meting. De referentie is een (veel scherper) blad van een Tajima breekmes. Om scherp te meten is een dynamometer van 250g voldoende, waar bot gemakkelijk 500g meet. Mijn dynamometer gaat tot 1000g. Vanaf 5 euro zijn dynamometers van 100g en meer te vinden. Een keuken weegschaal kan het ook, met een galgje, maar alles gebeurt op één mm.

DSC02018.JPG

Fijner naaigaren t.o.v. dikker visdraad heeft het voordeel dat de blad geometrie/dikte minder een rol speelt.
Messen kunnen ook gemeten worden op snijden. Daar is de snijlengte op een opgespannen draad een mogelijke meting.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Klinkt ingenieus. En merk je nu verbetering door het slijpen met de coticule? Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken in het kwantificeren van de scherpte. Vroeger gebruikte ik de papiertest, maar nu laat ik die zelfs achterwege. Als ik vlot krullen kan maken met de schaaf, ben ik tevreden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.