Nauwkeurige zaagtafel voor kastjes/(buiten)meubels

JalGroen

Nieuw lid
17 mei 2017
2
0
Een goedemorgen allen,

Ik weet dat er talloze topics zijn geopend over zaagtafels maar ik kom niet helemaal tot de gewenste antwoorden.
Even een korte uitleg over mijn situatie. Ik heb een mooi vlierinkje van 2.20x3.90m. Niet heel groot maar prima om een leuke hobby/kluskamer van de maken.
Hier wil ik meubels maken voor in en om het huis. Denk aan nachtkastjes, tafeltjes/stoeltjes voor neefjes/nichtjes, salontafels maar ook wat groter werk zoals kasten.
Nu ben ik op zoek naar een zaagtafel die mij gaat helpen met (zeer) nauwkeurig (verstek)zagen zodat kastjes er gewoon heel strak uitzien als je ze in elkaar zet. Zie foto.

Na veel ‘’onderzoek’’ wilde ik de DeWalt DW745 aanschaffen. Door de eeuwige twijfel bleef ik doorstruinen op internet en kwam de Proxxon FET 27070 tegen. Helaas heeft laatst genoemde een maximale zaagdiepte van 22mm en bij verstek 16mm.
Budget is ongeveer 600e. De Dewalt DW745 nieuw valt daar dus prima binnen. Maar de vraag is dus of de DW745 het wel is wat mij blij gaat maken. De grotere kasten/buitenbanken zullen hier perfect mee gemaakt worden echter het fijnere spul heb ik zo mijn twijfels.

Belangrijk is dus:
-(zeer) nauwkeurig verstekzagen.
-mooi zaagsnede
-enigszins makkelijk te hanteren.

Ik heb zojuist een bod gedaan op een Dewalt DW742 via marktplaats. Deze is ook geaccepteerd maar ik ben er nog niet uit of het de juiste keuze is.. Ja niet echt netjes om een bod te doen en later te twijfelen maar je moet nu eenmaal snel zijn op marktplaats want ze zijn zo weg.

Kleine kanttekening bij budget. De richtprijs is 500-600 maar als er iets bestaat wat perfect aansluit op mijn wensen is 700-800 ook het overwegen waard. De kastjes zoals op foto kun je voor onder de 100euro krijgen op het internet maar daar gaat het niet om natuurlijk. Ik wil zelf spullen maken omdat ik het leuk vind! :)

il_570xN.1058837765_jlac.jpg
il_570xN.1112708406_f52z.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Jalgroen,
ik ben niet de grootste expert op gebied van tafelzagen, maar heb hier al veel goeds gelezen over DeWalt. Jouw bod gaat hier nu wel over een combizaag, dus ik twijfel of die wel de nauwkeurigheid heeft die je wil. Zo'n combi kan een beetje alles, maar niks echt goed. Maar eigenlijk zou je je ook moeten afvragen of je die nauwkeurigheid wel wil halen uit je tafelzaag alleen. Een houtbewerker zal zijn hout vaak een fractie te groot zagen, om dan alles perfect passend te schaven. Dan kun je een precisie van 1/50 van een mm nastreven.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Er wordt ook veel geschreven over de bosch (PTS10 ? uit m'n hoofd). Die is wel een stuk stiller dacht ik.
In ieder geval, ik weet niet of je omgeving er blij van wordt als je met de meest luidruchtige zaagtafel ooit aan het werk gaat op je zolder :p Tenzij je vrijstaand woont wellicht..
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb een dewalt dw745 en ben er erg blij mee. Ja, is niet bepaald stil (ik kan het alleen vergelijken met een Robland X31), maar heel makkelijk nauwkeurig in te stellen (mits je de standaard afkortgeleider (mitre gauge) even vervangt). fijn ding, doordacht, zacht heel mooi (met goede zaagbladen uiteraard).

Jan Anton
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat jij zoekt is de kleinere tafelzaag zoals die door Ulmia, Frommia en Inca werden gemaakt in de vorige eeuw. Helaas is deze kwaliteit nu niet meer nieuw te koop, althans niet binnen jouw budget. De Bosch en Dewalt machines die hier worden aangeprezen zijn in de basis voor het mobiele gebruik, met name door aannemers, maar ze volstaan dus ook goed voor de hobbyist met de kleine(re) beurs. Een formaatzaag zal zo'n kleine machine natuurlijk nooit worden, maar veel hangt ook af van je eigen vaardigheid ermee.

In ieder geval de investering in een paar goede zaagbladen, en voor de Dewalt een Incra Miter die de standaard afkortgeleider vervangt maakt hem zeer bruikbaar. Herrie maken ze allemaal, en vergeet bij de machine vooral de stofzuiger niet. Op deze kleine machines volstaan de bouwzuigers, daar zijn ze op ontworpen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Proxxon kan je links laten liggen, leuk voor modelbouw.
Maar als je er regelmatig een (bvb) 122x61 plaat overheen wilt halen dan wens ik je veel succes.
Laat staan als je een grote kast wilt maken met grotere platen.
 
P

Pel

Guest
Het is m.i. belangrijk dat je de zaag leert kennen, dit is eigenlijk bij iedere machine het geval, door het gebruik ken je iedere minimale afwijking van een machine. Daar hou je dan tijdens het gebruik ook rekening mee, door die afwijking of er bij, of er af te tellen.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik gebruik sinds jaar en dag een festool set met tafel, cirkelzaag (50mm), freesmachine en bandschururder. Tot volle tevredenheid voor de kleinere meubels. Echt nauwkeurig is het alleen na zuiver instellen trouwens.
 

JalGroen

Nieuw lid
17 mei 2017
2
0
Dank voor de antwoorden, tijd en moeite!
Zojuist de DW745 + DE4700 aangeschaft voor 695e. 3 jaar Garantie.
Flinke bom duiten maar ik ga ik veel plezier aan beleven.
Daarnaast goedkoop stofzuigertje erbij aangeschaft.

Morgen wordt het geleverd en do/vrij lekker aan de slag! :)
Blij als een kind!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.