PDA

Bekijk Volledige Versie : draaibank opname onderdeel

kruim.g
16-05-17, 21:54
Hallo,

Voor het maken van handvatten en dat soort kleine dingetjes heb ik een draaibank op de kop getikt enige tijd geleden.
Het is zo een van Ferm die de meeste draaiers hier rechtstreeks in de oud ijzer bak zouden gooien, daar was de prijs ook naar en toch red ik me er aardig mee ;-)
(Heb er wel een paar dikke balken onder tegenaan moeten schroeven om te zorgen dat het geheel niet doorbuigt als ik het losse center aandraai...)
Alleen ik heb er enkel zo'n opname ding (geen idee hoe het heet) bij die je aan het hout moet schroeven;
64079
Op dit forum en op youtube zie ik meestal zo een puntig ding (wederom, geen idee hoe dat heet) op de as zitten die in het hout geperst wordt als de bewegende center wordt aangedraaid. Vooral voor kleinere stukken hout lijkt dat een stuks makkelijker dan zoals het nu moet.
Weet iemand van jullie toevallig waar ik zo'n opname onderdeel kan bestellen of heeft iemand er nog een liggen?
Het schroefdraad op de as is M14x2.

Ik hoor het graag,
Geert

Jurriaan
17-05-17, 05:28
Zo'n ding heet een meenemer. Weet je zeker dat de as M14x2 is? Ik las totnutoe altijd over M18x2 bij dit soort Ferm houtdraaibanken.

Overigens zou je zo'n meenemer ook zelf kunnen maken: maak op je bestaande opspanplaat een plakje hout rond, dikte plm. 3 cm, met een ondiepe opening met een vlakke bodem en precies de diameter van je opspanplaat. Die kun je dus precies over je opspanplaat heen schuiven. Schroef er nu van de andere kant een paar schroefjes doorheen zodat de punten er net doorheen komen. Voila, één meenemer.

jelmer
17-05-17, 20:00
Ik heb ooit zo'n draaibank gekregen en gesloopt om er een schijfschuurmachine van te maken. Ik moet ergens nog het onderdeel hebben liggen wat je zoekt. Ik zal morgen even kijken of ik het nog kan vinden. Ik kom er dan nog even op terug.

kruim.g
18-05-17, 15:59
@ Jurriaan,
Als ik je goed begrijp bedoel je dit?;
64151
64150
Ik heb dit gisteravond al even uitgetest, opzich werkte dat aardig. Alleen had ik te dunne schroeven genomen en braken de puntjes af toen ik iets te wild deed :cool:
De as is inderdaad echt M14x2, dat kom ik op internet ook maar weinig tegen. Maar het is ook wel weer makkelijk want hulpstukken van mijn slijptol zoals een staalborstel en schuurschijf kan ik er zo opschroeven.

@ Jelmer
Een idee waar ik al mee speelde was om ook een aluminium schijf te maken van +- rond 300 om het apparaat ook als schijfschuurmachine te kunnen gebruiken. Heb jij daarvoor het bed er af gezaagd?
Als je de meenemer van de jouwe nog over hebt zou dat heel tof zijn!

Groet,
Geert

Jurriaan
18-05-17, 16:21
precies, zoiets. Met alle respect, maar nog nieuwe dingen voor deze draaibank kopen is economisch minder verstandig.

kruim.g
18-05-17, 21:30
Daar heb je zeker gelijk in, wat ik er in investeer zal ook niet meer gaan kosten dan wat ik voor het apparaat heb betaald hoor.
Voor die alu schijf houd ik de oud-ijzer bak op mijn werk nauwkeurig in de gaten, daar hebben we ook wel een paar metaal draaibanken waar ik die even op maat kan draaien. ;-)