Record Power DS-300 Schijfschuurmachine

Jan1952

Nieuw lid
20 mrt 2014
11
0
Ik heb een vraagje over deze oerdegelijk schijschuurmachine waarvan ik denk dat er hier wel enkele fanaten zullen zijn die me verder kunnen helpen met het volgende probleem?
zoals ik al schreef gaat het om een Record Power DS-300 met een schuurschijf van 305 mm. Hij loopt tegen de klok in en is voor de rechterhelft afgeschermd met een beschermkap die te verwijderen is.
die kap zit daar om een kickback te voorkomen voor het geval je het te schuren materiaal op de verkeerde manier aan laat lopen.
so far zo goed..de machine loopt als een tierelier, is super fijn af te stellen en is degelijk en stil. Links..en in deze opstelling heb ik geen enkel probleem.

maar ik moet wel eens langer schuren dan korte stukjes van een centimeter of 15 dus moet er de kap af.
als ik nu een plaatje moet schuren, of een plank of lat die langer is dan de diameter van de schijf schuurt hij bol.
voor alle duidelijkheid als ik een rij tegen de schijf hou dan loopt hij in het begin en op het eind van de schijf aan, maar in het midden staat hij dan hol.
logisch dat je dan met het doorvoeren een holling schuurt.
nu..heeft iemand hier ervaring mee? Ligt het puur aan het feit dat er onder de lijmschijf niet goed verlijmd is en moet ik de schijf vervangen? Of is het misschien toch een fenomeen dat zich om wat voor reden vaker voor doet?
graag jullie meningen en of advies. Wie herkend dit?
ik moet toch met een schijfschuurmachine gewoon vlak kunnen schuren...zoal bij een lange bandschuurmachine.

Mvg. Jan
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 329
  • image.jpg
    image.jpg
    26 KB · Weergaven: 326

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.759
732
Enschede, Twente
>> ik moet toch met een schijfschuurmachine gewoon vlak kunnen schuren...zoal bij een lange bandschuurmachine. <<

Volgens mij is dat het hele punt. Smalle en 'gevormde' delen op de schijfschuurmachine; lange, rechte delen op de lange bandschuur.

Een mede-forummer heeft kort geleden uitgelegd waarom een schijf niet recht schuurt — aan de buitenkant is de snelheid veel hoger dan in het midden & dus ook de afname van het schuurpapier.
 

Jan1952

Nieuw lid
20 mrt 2014
11
0
>> ik moet toch met een schijfschuurmachine gewoon vlak kunnen schuren...zoal bij een lange bandschuurmachine. <<

Volgens mij is dat het hele punt. Smalle en 'gevormde' delen op de schijfschuurmachine; lange, rechte delen op de lange bandschuur.

Een mede-forummer heeft kort geleden uitgelegd waarom een schijf niet recht schuurt — aan de buitenkant is de snelheid veel hoger dan in het midden & dus ook de afname van het schuurpapier.

Toch als ik er in stilstand een rij of liniaal langs leg is het duidelijk te zien dat er contact met de schijf is aan de linker en rechter kant. In het midden is de schuurschijf dan hol.
er is dus geen spraken van een hogere snelheid aan de buitenkanten immers de machine staat stil.
de enigste remedie die ik kan bedenken is het verwijderen van de schuurschijf en kijken of de plaat vlak is...misschien zit er wel troep tussen. Ik kan me niet indenken dat de achterplaat niet vlak zou zijn maar ik moet ergens beginnen.
mijn inziens moet je gewoon vlak kunnen schuren..kopse kanten van traptrede moet je ook gewoon..vlak..kunnen schuren met een schijfschuurmachine. Als je een schijfmachine alleen maar voor de helft kunt gebruiken heb je er dus niks aan, ja..voor korte stukjes.
iemand nog ervaringen met dit fenomeen?

mvg. Jan
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
>> ik moet toch met een schijfschuurmachine gewoon vlak kunnen schuren...zoal bij een lange bandschuurmachine. <<

Volgens mij is dat het hele punt. Smalle en 'gevormde' delen op de schijfschuurmachine; lange, rechte delen op de lange bandschuur.

Een mede-forummer heeft kort geleden uitgelegd waarom een schijf niet recht schuurt — aan de buitenkant is de snelheid veel hoger dan in het midden & dus ook de afname van het schuurpapier.

Zolang je je hout met een constante snelheid en druk langs de schijf haalt schuurt hij wel degelijk recht.
Dat heeft niets met de snelheid van de binnen of buitenkant te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: conectra

Jan1952

Nieuw lid
20 mrt 2014
11
0
Dat dacht ik dus ook. Ik voer mijn materiaal dat vaak niet langer is dan de breedte van mijn schuurschijf best wel subtiel langs de schijf maar het probleem blijft. Intussen ben ik dus nog geen steek verder.☹️
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zo'n schijf is er m.i. niet voor bedoelt, of gemaakt om lange vlakken helemaal vlak te schuren, over het algemeen wordt ze gebruikt om kops hout mooi mee vlak te schuren.

Groet Pel.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Jan,
ik gebruik een 250mm schijf op een oude zaagtafel en had dit probleem ook.
Mijn probleem was dat ik het stuk tegen de schijf drukte waardoor de schijf aan de buitenkant meer afneemt dan in het midden en de buiging van het hout versterkte dat. (aan de buitenkant wordt meer meter schuurpapier gebruikt per omwenteling).

Ik heb dat opgelost door een geleiding te plaatsen en het hout voor de schijf te laten passeren, maar ik druk het stuk tegen de geleider en niet tegen het schuurpapier. Door iedere keer de geleider en fractie korter te brengen naar de schijf krijg ik lange rechte stukken wel vlak. Let wel dat de schijf het hout niet kan opgooien want 1 helft van de schijf draait omhoog van de tafel , dus aan die kant zorgen dat het hout niet omhoog kan komen.

Jos
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Jan,
ik gebruik een 250mm schijf op een oude zaagtafel en had dit probleem ook.
Mijn probleem was dat ik het stuk tegen de schijf drukte waardoor de schijf aan de buitenkant meer afneemt dan in het midden en de buiging van het hout versterkte dat. (aan de buitenkant wordt meer meter schuurpapier gebruikt per omwenteling).

Jos

Dat gebeurt alleen als je het hout stil houdt.
Als je het hout met een constante snelheid er langs haalt heb je dat probleem niet, elk stuk wordt dan eerst door het sneller bewegende schuurpapier geraakt en daarna door het langzamer bewegende om het zo maar even voor te stellen.
Overal wordt dus evenveel vanaf geschuurd (bij constante snelheid en druk)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Dat gebeurt alleen als je het hout stil houdt.
Als je het hout met een constante snelheid er langs haalt heb je dat probleem niet, elk stuk wordt dan eerst door het sneller bewegende schuurpapier geraakt en daarna door het langzamer bewegende om het zo maar even voor te stellen.
Overal wordt dus evenveel vanaf geschuurd (bij constante snelheid en druk)

inderdaad, daarom doe ik dit via de geleider ook alle stukken, ook zij die korter zijn dan 250mm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.