Over de Bosch GSR 1440-LI Schroefboormachine

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Voor wie het lezen en weten wil, mijn oordeel over een schroefboormachine met aansluitend een vraag.

Enige tijd geleden had onze bouwmarkt een blauwe Bosch schroefboormachine voor een aantrekkelijke prijs in de schappen liggen. Goed merk met een reputatie maar ik had ook wel eens ergens gelezen dat Bosch begonnen is om de consumentenmarkt te bedienen met machines die eigenlijk het predicaat ‘Bosch blauw’ niet waardig zijn.
Ik moest op dat moment iets hebben dus eens even wat geprobeerd in de winkel. De prijs was redelijk dus de knoop doorgehakt.

Al met al best een goede machine. 2 dingen vallen mij er echter aan op.
De batterij werkt goed en past ook maar het plastic van de behuizing, sluit helemaal niet goed aan op de handgreep. Het is net of de voeding gemaakt is voor een ander type machine. Merkwaardig!
De controle over de snelheid is gering. Het is niet makkelijk om voorzichtig een schroef in te draaien.

Ik durf de machine voor de prijs die ik betaalde zeker aan te bevelen. Het is wel waar voor z’n geld.

Welke types van Bosch blauw of bijv. Makita zijn eigenlijk beter. Heeft iemand kijk op dit gereedschap?
Ik bedoel dan met name beter in controle op de schroefsnelheid.

André
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Andre, je schrijft niet hoeveel je er voor hebt betaald. Vaak is de tolerantie groter bij een goedkopere schroefboormachine. Dit betekent dat niet alles perfect zal passen of qua snelheid zeer goed is doseren. Ik neem aan dat er twee snelheden op zitten, is de controle ook bij de lage snelheid zo slecht?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
André,
zelf heb ik een Bosch gsr-18-ve-2-li met 2 x 4.0Ah batterij . Beresterke machine (hoog koppel van 80Nm), goede controle van het toerental en een boorkop (full metal) die stukken beter is dan de plastic versies.

groetjes
Jos
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Voor wie het lezen en weten wil, mijn oordeel over een schroefboormachine met aansluitend een vraag.

Enige tijd geleden had onze bouwmarkt een blauwe Bosch schroefboormachine voor een aantrekkelijke prijs in de schappen liggen. Goed merk met een reputatie maar ik had ook wel eens ergens gelezen dat Bosch begonnen is om de consumentenmarkt te bedienen met machines die eigenlijk het predicaat ‘Bosch blauw’ niet waardig zijn.
Ik moest op dat moment iets hebben dus eens even wat geprobeerd in de winkel. De prijs was redelijk dus de knoop doorgehakt.

Al met al best een goede machine. 2 dingen vallen mij er echter aan op.
De batterij werkt goed en past ook maar het plastic van de behuizing, sluit helemaal niet goed aan op de handgreep. Het is net of de voeding gemaakt is voor een ander type machine. Merkwaardig!
De controle over de snelheid is gering. Het is niet makkelijk om voorzichtig een schroef in te draaien.

Ik durf de machine voor de prijs die ik betaalde zeker aan te bevelen. Het is wel waar voor z’n geld.

Welke types van Bosch blauw of bijv. Makita zijn eigenlijk beter. Heeft iemand kijk op dit gereedschap?
Ik bedoel dan met name beter in controle op de schroefsnelheid.

André

Bosch Blauw heeft 3 verschillende versies qua duurzaamheid.

https://www.bosch-professional.com/nl/nl/service/downloads/catalogi/catalogi.html

hoofdcatalogus:
https://www.bosch-professional.com/.../HK-2015-2016-Niederlande-nl-NL-BE-nld-12.pdf

vanaf pag 40 de accutollen.

Het is soms erg lastig te zien welke machine nou in in welke lijn hoort. Er is LIGHT, DYNAMIC en ROBUST
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Zo te zien komt mijn GSR 1440-LI uit de Light serie. Ik kende deze indeling in Light, Dynamic en Robust, overigens niet.

Ik betaalde € 159,95 voor de machine met 2 batterijen. Het zijn kleine platte (lage) batterijen maar de capaciteit is best goed.

Ook in stand 1 is de controle over de centrale beperkt.

André
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Misschien kan je in een winkel even eenzelfde machine proberen, of die knop beter werkt.

Ik heb zelf al pakweg tien jaar een groene Bosch Li-on. Bevalt zeer goed en doet het nog als nieuw. Lijkt op de PSR 14.4. En die lijkt weer erg op die van jou.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik ben ontzettend blij met mij GDR en GSR 18 V-Li set van Bosch Blauw met 3x 4.0ah accu's. Krijg ze haast niet leeg.
Wel wennen om een slagschroevendraaier te hebben, werkt soms net wat te goed en voor sommige schroeven pak ik toch gewoon de boormachine. (misschien iets met de controle?! of gewoon wennen?)

Enfin.

Het belangrijkste: Heb je het idee dat het je klusje/werken leuker/makkelijker/sneller maakt: duim omhoog! Zo niet moet je je afvragen of dat wel aan de machine ligt :).
SaveSave
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Voor fijn schroefwerk zou ik gaan kijken naar een 10,8 volt machine capaciteit en sterkte is bij veel merken goed.
Gebruikte vroeger de gehele 10,8 lijn van Bosch maar ik heb een allergie voor Bosch opgelopen zodat ik nu ben overgestapt naar Milwaukkee en deze bevallen mij zeer goed.
Voor het grove werk gebruik ik Makita 18 volt en een concullega gebruikt de 18 volt van Milwaukkee allebei zeer sterke machines maar zeker niet zo gevoelig als de 10,8 v machines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.