Mobiele stofafzuiging VS Festool Midi

monster

Nieuw lid
13 nov 2012
9
0
Hallo beste leden,

Ik ben aan het twijfelen tussen een mobiele werkplaats stofafzuiging (Metabo SPA 1200 , Tendotools TT1020 , enz ) die je overal een beetje kan kopen en een festool Midi voor hobby gebruik. ( weliswaar wat uit de hand gelopen :D:D )

Zou die willen koppelen op mijn festool CS70, bovenfrees,afkortzaag, schuurmachine, enz ...

Ik bewerk hoofdzakelijk mdf , wat spaan en sporadisch massief.

Wat zou jullie me aanraden ? Iemand ervaring met beide ?

In het geval van de festool overweeg ik een diy cycloon ervoor te zetten.

Alvast bedankt !

grts Phil
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Waarom alleen een cycloon in het geval van een Festool?

Als je veel met mdf werkt ga dan voor een stofafzuiger met een hogere klasse. (ik denk M klasse)
En ook een filter voor je neus en mond, want een long is meer waard dan 1x een duurdere stofafzuiger.
En nog beter, ook nog een fijnstof filter in de je werkomgeving.

Mvg, :).
 

monster

Nieuw lid
13 nov 2012
9
0
Thx Spaander voor je feedback.
Dit is inderdaad de reden dat ik wou kijken voor een afzuiging. Had dit gisteren gelezen en wist niet dat het zo schadelijk was. Al jaren zonder enige bescherming bezig ...:(

Cycloon heeft toch geen zin op zo'n mobiele afzuiging, of zie ik dit verkeerd ?

grts
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Een cycloon heeft met het afzuigen zover te maken dat deze het grove stof en de spaanders opvangt voor het de afzuiger ingaat.
Het bespaart je wel veel euro's op stofzakken die niet goedkoop zijn, en de stofzak blijft veel langer schoon waardoor de afzuig kwaliteit goed blijft.
Als je met mobiel bedoelt het meenemen op locatie is dat natuurlijk niet handig i.v.m. de ruimte en gewicht.

Mvg,:).
 

monster

Nieuw lid
13 nov 2012
9
0
Mss nog even verduidelijken, met een mobiele stofafzuiging bedoel ik dan zoiets als een Metabo SPA 1200 , Tendotools TT1020 , enz ... een soort werkplaats stofafzuiging.

grts
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Die mobiele afzuigers werken niet goed op je kleine handmachines, dus heb je nog maar een optie en dat is de midi;)


Fons
 

monster

Nieuw lid
13 nov 2012
9
0
Bedankt Athanor voor je feedback ! Inderdaad , dan blijft er enkel nog de festool midi met als extra een cycloon ervoor. Vraag me wel af of de L klasse voldoende zou zijn. Gezien in voor 80% werk met mdf ...
Lid Spaander had het eerder over een M-klasse. Maar deze is toch nog een stuk duurder ...
Tenzij ik naar een ander merk overstap, maarja ... eenmaal festool ...:cool:
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Zou lekker die festool doen. Veel praktischer in gebruik met met de automatische start, het formaat, de aansluiting en niet te vergeten het geluid. Wat Fons zegt is ook een heel goed punt.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Gebruik al jaren een Midi met een cycloon er voor (Dust Deputy) en ben er zeer tevreden over. Wel even een karretje maken om samen te verrijden, dat is handiger.
 

monster

Nieuw lid
13 nov 2012
9
0
leuk te horen haasjetik dat jij deze combinatie hebt en tevreden bent :). Denk dat mijn keuze quasi nu vast staat
Karretje is inderdaad mss wel handig
thx
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.