Eerste schaal met natuurrand (walnoot)

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Na Jurriaan op de open dag van de Houtdraaijerij met een noodvaart schalen met natuurrand te hebben zien draaien wilde ik dat natuurlijk ook eens proberen. Nou, dat bleek een beste klus... :p

Het idee was om een flinke schaal te draaien. Maar er bleek een flink stuk slecht hout dwars door het blok te lopen (heel bros en hard). En dan kom je ook nog een flinke compleet ingegroeide spijker tegen... Ik had bijna de hoop opgegeven en het resterende deel bij het brandhout gegooid. Toch maar niet gedaan. Schalenguts weer slijpen en doorploeteren.

Dit was het originele blok:
natuurrand1.jpg


Dit bleef er uiteindelijk over (+ een machtige berg krullen):

natuurrand2.jpg



natuurrand3.jpg


Ben benieuwd hoe het schaaltje verder gaat drogen :)
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik ben jaloers!
Mooie schaal hoor. Ovaal kan ie in ieder geval niet meer worden tijdens het drogen! Hopelijk droogt de schaal zonder barsten.
PS Wat doe je met een fietspomp tijdens het draaien???
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een mooi voorbeeld waarom je moet blijven kijken naar de mogelijkheden die het hout je biedt. Je hebt een leuk plan en gaandeweg kom je problemen tegen die je moet overwinnen of een oplossing moet zoeken. Belangrijk is dan vast te houden aan je oorspronkelijke doel: een harmonieus werkstuk maken.
Dat is je bijzonder goed gelukt. Nu het is klaar blijf je je afvragen is dit het nou. Een volgende keer misschien weer anders. Bij voorbeeld de verdieping in een vloeiende lijn om het donkere gedeelte vloeiend te laten verlopen. Knappe vinding trouwens die excentrisch verdieping: brengt leven in het ontwerp!
Ik kijk er met plezier naar.
vr.gr. Jan Pranger.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Dank allemaal!

Ik ben jaloers!
Mooie schaal hoor. Ovaal kan ie in ieder geval niet meer worden tijdens het drogen! Hopelijk droogt de schaal zonder barsten.
PS Wat doe je met een fietspomp tijdens het draaien???

Die pomp is om m'n werkplaatsje schoon te blazen! :)

Een mooi voorbeeld waarom je moet blijven kijken naar de mogelijkheden die het hout je biedt. Je hebt een leuk plan en gaandeweg kom je problemen tegen die je moet overwinnen of een oplossing moet zoeken. Belangrijk is dan vast te houden aan je oorspronkelijke doel: een harmonieus werkstuk maken.
Dat is je bijzonder goed gelukt. Nu het is klaar blijf je je afvragen is dit het nou. Een volgende keer misschien weer anders. Bij voorbeeld de verdieping in een vloeiende lijn om het donkere gedeelte vloeiend te laten verlopen. Knappe vinding trouwens die excentrisch verdieping: brengt leven in het ontwerp!
Ik kijk er met plezier naar.
vr.gr. Jan Pranger.

Zou je wat kunnen uitwijden over de de vloeiende lijn waar je het over hebt Jan? Dat vind ik wel een interessante tip. Ik ben dol op vloeiende lijnen en als ik je webpagina bekijk val ik van de ene verbazing in de andere!
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Bram!!!! Ik vind 'm prachtig! Echt heel mooi!

Een enigszins gewichtige draaibank was in deze wel praktisch. Het 'holletje' is nl. niet excentrisch gedraaid; de stam had een nogal fors uitstekend deel en dit bracht het geheel aanzienlijk uit balans. Ook bijna 400 kg gietijzer is dan vlot aan het dansen... En dan te bedenken dat m'n vorige apparaat minimaal 6 a 700 toeren draaide. Die was bij de buren in de tuin beland denk ik :)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Vloeiende lijnen.
Een vuistregel bij het schalen draaien is dat de binnenkant de buitenkant volgt. Ook dat je zo min mogelijk details aanbrengt. De hoofdvorm moet het accent krijgen: Less is more.
Dat zou in dit geval kunnen betekenen, dat de extra uitholling minder diep hoeft te zijn. Een kleine verdieping van de bestaande grote lijn zou voldoende moeten zijn. Hierdoor krijg je ook minder voet en wordt de schaal nog eleganter en blijft het eierschaalidee overeind. Nu draai je een kom in een schaal met een scherpe rand, die je niet terugziet aan de onderkant - immers binnenkant volgt buitenkant.
Lichte variaties zijn uiteraard mogelijk. Dit is geen wet van weten en persen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Heel mooi. Knap gedaan..... deze zet ik op mijn To-Do-List, als je dit goed vindt.

Ik gebruik een dubbelwerkende luchtpomp voor luchtbedden en dergelijke.
Werkt super, geen herrie van een compressor en makkelijk verplaatsbaar.
Echt een aanrader.

20170512_172134.jpg
 
Laatst bewerkt:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Vloeiende lijnen.
Een vuistregel bij het schalen draaien is dat de binnenkant de buitenkant volgt. Ook dat je zo min mogelijk details aanbrengt. De hoofdvorm moet het accent krijgen: Less is more.
Dat zou in dit geval kunnen betekenen, dat de extra uitholling minder diep hoeft te zijn. Een kleine verdieping van de bestaande grote lijn zou voldoende moeten zijn. Hierdoor krijg je ook minder voet en wordt de schaal nog eleganter en blijft het eierschaalidee overeind. Nu draai je een kom in een schaal met een scherpe rand, die je niet terugziet aan de onderkant - immers binnenkant volgt buitenkant.
Lichte variaties zijn uiteraard mogelijk. Dit is geen wet van weten en persen.
vr.gr. Jan Pranger.

Helemaal duidelijk Jan, dankjewel!

Weten en persen is ook een leuke variatie op het thema :)
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Heel mooi. Knap gedaan..... deze zet ik op mijn To-Do-List, als je dit goed vindt.

Ik gebruik een dubbelwerkende luchtpomp voor luchtbedden en dergelijke.
Werkt super, geen herrie van een compressor en makkelijk verplaatsbaar.
Echt een aanrader.

Bekijk bijlage 63899
Da's een goeie, zet ik die op mijn to-do list :)

- - - Updated - - -

En dank voor de complimenten allemaal. Geeft de burger moed!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Da's een goeie, zet ik die op mijn to-do list :)

- - - Updated - - -

En dank voor de complimenten allemaal. Geeft de burger moed!
Als kind heb ik ooit een leeg olievat voorzien van een ventiel van een fietsband. Eerst vat op druk zetten met een fietspomp en dan leuke dingen doen met dat vat.
Nu gebruik ik een compressor :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.