Vraagje over vlakbank.

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik wil komend weekend mijn nieuwe aanwinst in gebruik gaan nemen, een vlak vandiktebank HM1.
Nu heb ik echter 2 vragen:
1. Momenteel worden de beitels geslepen, maar hoe zorg ik er straks voor dat ik ze helemaal goed monteer zodat de linkerkant niet hoger/lager is dan de rechterkant. Kan ik dat doen door links en rechts te meten met een schuifmaat?
2. Ik kan de bank op 2 snelheden laten lopen, wanneer gebruik ik de lage en wanneer de hoge versnelling?
 
A

Athanor

Guest
Buitelaar levert een speciaal afstelsetje met magneten en een microinstelschroef. Ik ben daar echter niet zo tevreden over en gebruik nu een meetklokje (ook van Buitelaar).

De doorvoersnelheid is handig, hoge snelheid gebruiken voor het snelle werk en zachthout en voor het werk waar machineslag niet zo erg is. Ik zou de laatste spaanafname altijd met langzame doorvoer doen voor een gladdere afwerking.

Succes! Fons
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Bij de scheppach heb je 2 stelboutjes die in de sleufjes van de messen zitten met de kop. Ik leg altijd een waterpas op het afvoerblad, tot net boven de beitel-as, en stel de messen ermee gelijk. Ik weet niet of dit de goede manier is maar het werkt voor mij al jaren prima en je bent vrij snel klaar met stellen.

Voor de vlak-vandiktebank altijd de hoogste snelheid gebruiken, de doorvoerrollen kan je niet apart regelen, deze worden aangedreven door de beitel-as. De lage snelheid is denk ik voor de optionele freesbank of draaibank.

mvg
Patrick
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat ik doe is heel simpel, maar volgens mij wel redelijk precies. Ik neem een stukje hout met een netjes gevlakte kant. Met die kant leg ik het houtje op de uitvoertafel en laat het boven de beitelas uitsteken. Even aftekenen hoe ver het nu uitsteekt. Vervolgens draai ik de beitelas rustig met de hand rond en kijk hoe ver het houtje meegenomen wordt. Dit herhaal ik op de andere hoek en ook voor het andere mes. Alle punten moeten hetzelfde meegevoerd worden, zo'n 3-5mm. Hoe precieser je dit bij elkaar brengt, hoe beter je messen afgesteld zijn. Na het strakvastzetten van de boutjes nog een keer checken en desnoods nog een keer overdoen.

En nee, ik heb het niet zelf bedacht ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik zet zelf altijd de bladen zo hoog mogelijk, dus zo dat het aan- en afvoerblad in dezelfde lijn staan. Dan monteer ik de bladen zo dat ze ruim te hoog staan, en zet een blokhaakje over de schaafopening. Als je dan het beitelblok met de hand ronddraait, dan beweegt het blokhaakje, omdat de beitels ertegenaan komen. Daarna de beitels net zo lang naar beneden verstellen tot de beitels het blokhaakje niet meer raken, en ze dan vastzetten. Ik weet niet hoe precies dit werkt, maar voor mij werkt het al jaren.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
het makkelijkste is als je een paar stel-blokjes hebt, maar in een ander geval gewoon het blad in de hoogste stand en dan iets vlaks er over heen leggen.
Wat betreft de toeren, met schaven, dus het vlakken en op dikte schaven gebruik je 6500 toeren.
3000 toeren gebruik je als je er bijvoorbeeld een zaag op hebt zitten of een freesaanbouw ed.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik heb net nieuwe beitels binnengekregen voor mijn HM1. De oude waren te ver versleten om nog geslepen te mogen worden. Echter nu zie ik tot mijn verbazing dat in de nieuwe beitels er geen sleuven zitten om de beitel op hoogte te stellen. Het typenummer van de beitels komt volgens mij wel overeen 'Scheppach 6200 4134 HSS'

Weet iemand hier iets meer over te vertellen, of ik deze ook kan gebruiken, of dat ik ze retour moet sturen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
In de tekening van de HM1 staat de messen niet onder nummer wat jij noemt maar onder 6100 4134

Klein verschil maar wellicht is dat het probleem.

Die jij hebt zijn voor de latere versies waarbij het mes op hoogte wordt gesteld door een imbusbout waarbij het mes op de kop van de imbusbout rust. Die jij hebt zit de kop van de imbus in de gleuf.

Ik heb weleens gezien dat mensen zelf een gleuf in die messen slijpen met een haakse slijper echter, je moet wel de juiste dike schijf hebben en die messen zijn zo hard dat dat geen pretje is. Als het fout gaat zij je nieuwe messen beschadigd. Ik zou ze proberen te ruilen.

Scheppie
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Terug geweest naar de winkel en probleem van de messen zonder groef voorgelegd.
Winkelier heeft contact opgenomen met scheppach en wat blijkt!
Vroeger had je messen met en messen zonder groef.
Nu leveren ze alleen nog de messen zonder groef :(

Via een ander kanaal kon de winkelier wel aan messen komen, echter die zijn direct 76,- ipv 44,-.

Wel krijg ik nu 20% korting op de nieuwe messen als tegemoetkoming voor de overlast. Toch wel heel netjes lijkt me.

Volgende week dus hopelijk eindelijk echt gaan schaven. Ik ben gisteren halve dag bezig geweest om zowel de aan- als afvoerbladen recht te stellen, daar klopte niets van. (Nu hopelijk wel)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.