PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezocht: beitels voor grondschaaf

O Peatey
11-05-17, 09:04
Ik heb een oude grondschaaf oftwel horletoet, heksentand en onder legio andere benamingen bekend. In het Engels heel eenvoudig 'router plane', dus eigenlijk de voorloper van een bovenfrees maar dan op ellebogenstoom. Bij mijn weten zijn er 2 bekende merken ULMIA en E.C.E. en nog steeds verkrijgbaar.
In de mijne zit een beitel van 1/2 " - 12,5 mm.
Heeft iemand van jullie nog overbodige beitels hiervoor liggen en wil er vanaf?

63847

63848

Pel
11-05-17, 09:38
Baptist heeft die beiteltjes Pieter in ik meen , 4 of 5 verschillende maten, hij is ook zelf te maken d.m.v. een nimbussleuteltje spits te slijpen.

Groet Pel.
63851

rmenkveld
11-05-17, 10:54
Baptist heeft die beiteltjes Pieter in ik meen , 4 of 5 verschillende maten, hij is ook zelf te maken d.m.v. een nimbussleuteltje spits te slijpen.

Groet Pel.
63851

Dat is volgens mij een ander type Pel, maar dat kan volgens mij prima aangepast worden in de schaaf...

Pel
11-05-17, 11:01
Het ligt er aan wat voor klem er in de grondschaaf zit, deze beiteltjes zijn van Veritas maar ze passen ook in een Stanley grondschaaf.

Groet Pel.

rmenkveld
11-05-17, 11:09
Het ligt er aan wat voor klem er in de grondschaaf zit, deze beiteltjes zijn van Veritas maar ze passen ook in een Stanley grondschaaf.

Groet Pel.

Pel, dit is praktisch gezien gewoon een omgebogen beitel in een stuk hout :) Geen grondschaaf zoals Veritas/LieNielsen/Stanley :)
Dus zoals ik al zei, hoeft alleen de body/ het hout aangepast te worden aan de vorm van de beitel en kan dus prima werken...

Overigens maakt deze verkoper (http://www.ebay.com/usr/st.jamesbaytoolco?_trksid=p2053788.m1543.l2754) een heleboel type beitels en onderdelen van schaven, wellicht dat je hier wat kan vinden zonder dingen aan te passen etc.

Piet Groeneweg
11-05-17, 15:22
Pieter,
Als je geen haast heb, heb ik er wel 1 voor je.
Gesmeed op een Rotterdamse scheepswerf eind 30er jaren :)
Lever hem dan wel bij je af als ik in een van de komende weken in Enkhuizen kom.
63864

O Peatey
11-05-17, 16:00
Geweldig Piet, dat zou heel erg mooi zijn.