afdak aan houten tuinhuis

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Heb een houten tuinhuis met aan de achterzijde een ruimte van 2,70 x 1,20 die ik van afdak wil voorzien voor de kruiwagen/oude fiets etc.

Wilde dit als uitgangspunt nemen:

afdakje.jpeg


Hier de volledige beschrijving.
https://gadero.nl/zelf-afdak-maken/

Omdat er achter tuinhuis al bestrating/beton ligt wil ik de achterste balken in de bestrating/beton vastschroeven. Is dat net zo sterk als 10cm in de grond steken?

Ik kan nergens lezen hoe ze de balken van de achterste balk naar de voorste balk bevestigen, kan ook gewoon met een ijzeren schutting hoekje?

Ipv golfplaat noemen ze ook dit: "U kunt ook een houten dakje van rabat of brede schuttingplanken (potdekselen) maken. Dat geeft het geheel een veel natuurlijker aanzien. Deze is veelal ook 100% waterdicht."

Maak je dan ook eerst regels, of lig je meteen schuttingplanken. En is dit echt waterdicht of dan toch dakleer erop. Twijfel nog wat beste is qua uitzien, houdbaarheid en prijs..

De constructie gaat denk ik een jaar of 10 staan, daarna wordt ook het tuinhuis vervangen. Geïmpregneerd hout dan voldoende?

En is de algehele constructie sterk genoeg?
 

tuoh

Oud hout
Vastschroeven in de bestrating is voldoende voor zo een hokje. De dwarsverbinding tussen voorste en achterste palen kan best met houtbouten vastgezet worden. Probeer zoveel mogelijk hoekjes en knietjes en dergelijke te mijden, dat is gewoon geklooi.
Tussen de voorste L en R paal komt er best ook een schoor te zitten, (= schuin balkje van paal naar bovenregel) anders gaat het hokje staan wiegen.

Als het afdak achter het tuinhuis komt te staan, en dus vermoedelijk niet of nauwelijks te zien is zou ik niet gaan stoeien met houten dakdekking (gewoon golfplaat is al gek genoeg:p)

Als je de palen met behulp van stalen paalvoeten kan vastzetten, en de paalkoppen dus los van de ondergrond komen te staan hoef je zelfs geen geïmpregneerd hout te gebruiken. Het is geen probleem als het hout regelmatig eens natregent, als het nadien maar opnieuw kan drogen aan de wind. Bij een open afdak is dit laatste geen enkel probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.