afzuiger 380v electrisch aan harvey zaagmachine koppelen

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

ik zou graag mijn afzuiger op 380v willen koppelen aan mijn harvey 380v zaagmachine
en dat dus zodra ik de zaagmachine aanzet mijn afzuiger gelijk automatisch mee aanspringt

momenteel doe ik vrijwel continu mdf zonder afzuiger zagen en heel de werkplaats is nu net de sahara van het stof
niet echt gezond dus

als de machines gekoppeld zijn dan werkt de afzuiger altijd en gaat deze ook bij kleine stukjes zagen gelijk aan

maar hoe kan ik dit het beste koppelen met het liefst zo min mogelijk kosten

gr ruud
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een vreemde benaming eigenlijk: 'aanloop automaat'.

On topic:
Met zo min mogelijke kosten: Gewoon met de hand eerst de afzuiger aan zetten, en dan de zaag.
Daar hoef je niets voor in te investeren. Tenzij je maar 1 380V aansluiting hebt, dan moet je een verdeeldoos er bij kopen.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
IMG_20170510_083239.jpgIMG_20170507_172251.jpgIMG_20170508_164539.jpgIMG_20170508_164526.jpgIMG_20170508_164559.jpg

hoi

dit zijn een paar voorbeelden van dingen die ik deze en afgelopen week gemaakt heb en binnenkort ga afleveren
ik moet ze nog spuiten in ral 9010 het mdf en netjes afwerken

de balie en de showkast komen tegen elkaar aan te staan
en in de verdikking bovenaan de balie is onderin de verdikking een sleuf van 1cm gefreest waar led verlichting in komt

het blok van wagon delen is een kleine salontafel voor tussen 2 ligbanken hierin zitten stopcontacten voor de electrische stoelen en bovenop zitten 2 usb poorten ( staat niet op de foto )

het is niet dat het geen geld mag kosten maar ik ben net met mijn bedrijf gestart en heb dus een flinke investering van rond de 8000 euro gedaan voor machines en gereedschap
en zodoende wil ik graag eerst weer geld verdienen voordat ik grote kosten ga maken

thanx voor de links
ik denk dat ik dan nog even ga wachten met dit uit te voeren
eerst ff geld verdienen met zoals het nu is

gr ruud
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij de Robland die ik heb gehad, had ik een relais parallel gezet met de relais in de schakelkast van de machine. Die tweede relais diende voor de afzuiging te starten.
Maar als je professioneel werkt en je brood moet verdienen zou ik toch een aanloopautomaat overwegen. Eén automaat kan voor verschillende machines dienen. Gemak en vlot werken zijn toch ook iets waard!
 
Laatst bewerkt:

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

ik heb net even gebeld met mijn electro leverancier voor zowel de optie van een aanloopautomaat als eventueel een klikaanklikuit op 380v

nu bestaan er geen klikaanklikuit voor 380v
echter stelde hij wel voor om de klikaanklikuit op 230v aan te passen naar 380v dmv het relais te veranderen van het besturings kastje
in mijn andere werkplaats waar de harvey van mijn neef staat op 230v zit de afstand bediening op de langs geleider geplakt en dit werkt erg fijn en gebruiken we ook continu bij kleine dingetjes of groot
we gaan dus denk ik voorlopig de afzuiging met een afstand bediening aansturen

dit ook ivm dat mijn harvey in een woonwijk garage geplaatst is en de afzuiger 2x zoveel lawaai maakt als de zaag zelf
als ik een keer vroeg wil beginnen bv om 8:00 uur dan heb ik liever de afzuiger nog even uit staan ivm lawaai

en met de afstand bediening gaat dit makkelijker denk ik

nu wonen mijn ouders wel vrijstaand dus de buren gaan niet zomaar klagen want deze wonen nog wel een stukje van ons vandaan maar ik ben er wel voorzichtig mee iig

gr ruud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.