Vraagje Kity 635, 626 en 650

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Ik heb me gisteren een Kity 635 vlakvandiktebank, 626 toupie en 650 mortaiseuse aangeschaft met tafel erbij. De aanbieding was voor de 635 en 626, maar er bleek dus ook nog een 650 bij te zitten :D. Ik ga er nog wel wat kuiswerk aan hebben, maar ze lijken in redelijk goede staat. Op het eerste zicht zijn al de nodige hulpstukken en een aantal freeskoppen, extra schaafmessen, boren, ... er nog bij. Ook een map met heel wat info en handleidingen mooi geklasseerd. De grootvader van de verkoper had er zorg voor gedragen, maar het was duidelijk dat de machines al een hele tijd stil stonden.

Nu heb ik enkele vragen:

- De 635 lijkt op het eerste zicht een iets anders van model dan die van Zky en Grenslandservice (zal later, misschien vanavond nog eens wat foto's nemen, er is oa een andere beschermkap voor de messen). Is er ergens een overzicht van de verschillende versies?

- Wat is de nederlandse/vlaamse naam voor toupie en voor een mortaisuese (langgatboor?)

- Ik begrijp hoe ik een kity 652 zou kunnen gebruiken om gaten voor pen-gat verbindingen te maken met de bijgeleverde kruistafel, maar wat is juist het nut van/hoe gebruik ik een 650 met dus een tafel die enkel in de hoogte verstelbaar is (zie tekening in bijlage)?
486015650mortaiseuse.jpg869445652mortaiseusechariot.jpg

- Er zit nu een 1,1kW motor van Kity bij, 3-fasig maar door de vorige eigenaar aangepast met condensator om op 1 fase te werken. Nu heb ik begrepen dat dit het vermogen tot 1/3 zou terugbrengen en meer zou verbruiken. Ik heb ook in de andere topics hier gelezen dat voor de vandiktebank een 1,1 kW motor op volle kracht al aan de krappe kant is, dus heb ik volgens mij de volgende opties:
1) thuis 3 fase 220V aanvragen (gaat het niet worden, lijkt te veel moeite om vanalles aan te passen en te laten herkeuren)
2) een frequentieregelaar kopen die 1-fase 220V naar 3-fase 220V omzet. Als ik het goed heb verlies ik dan geen vermogen als ik de juiste frequentieregelaar koop? Waar moet ik op letten?
3) een as met de juiste poelies maken en aandrijven met een 1-fasige motor met voldoende vermogen
Wat lijkt jullie de beste/goedkoopste optie? Ik ga eerst de machines opkuisen en testen met de motor zoals hij nu is, dus die laatste vraag is voor in de toekomst. Het is moeilijk om veel tijd te spenderen naast werk en tijd voor vrouw en jonge kinderen dus dat kan wel even duren :-s.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De 650 is waarschijnlijk voor echte mannen (?). Krenov werkte ermee, maar voornamelijk om duvels uit te boren al dan niet met een mal.

CCI10017.jpg
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik denk dat de 650 weinig toegevoegde waarde heeft als je een 652 hebt. Volgens mij is het de bedoeling dat je de bewegingen van het werkstuk zelf maakt door het te verstellen, terwijl dat met de 652 op de slede kan.

Kris
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Ik heb geen 652, enkel de 650. Deuvelgaten maak ik meestal met mijn kolomboor, maar voor deuvels in de kopse kant is met misschien wel handig. Alleen moet ik dan iets als geleider klemmen op de tafel klemmen om mooi recht te blijven denk ik.
Sleuven zouden ook uit de hand moeten kunnen, zoals Damien zegt voor echte mannen. Ik ga eens moeten testen of ik daar een vaste hand voor heb. Afwerken met een beitel gaat altijd nodig zijn, maar enkel de hoeken recht maken of de hele lengte van een sleuf is wel een verschil natuurlijk.
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Hier wat foto's. Er zit redelijk wat roest op de vandiktetafel. De rest valt mee. Ik moet nog eens uitzoeken wat juist waarbij hoort. Ik heb de meeste al kunnen identificeren. Er zit ook een hoop bij van een cirkelzaag (de 611?) behalve de tafel zelf helaas. En die had de verkoper ook niet meer.IMG_8429.jpgIMG_8428.jpgIMG_8427.jpgIMG_8426.jpgIMG_8424.jpgIMG_8423.jpgIMG_8422.jpgIMG_8421.jpg IMG_8418.jpgIMG_8417.jpg
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Los van de parallel beveiliging lijkt me die van jou hetzelfde als de mijne. Ik heb weliswaar een andere parallel beveiliging maar wel de schroefgaten om die die jij hebt te kunnen bevestigen.

Een overzicht van de verschillende versies heb ik niet kunnen vinden.

Gr,
Luuk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.