Nog een schaal

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Twee jaar geleden hoorde ik een paar straten verderop het welbekende geknetter van een kettingzaag. Bij elke houtdraaier gaat dan de hartfrequentie een stukje omhoog. Natuurlijk gelijk op zoek en jawel hoor er was een hovenier een atlasceder van ongeveer 40 jaar oud aan het slopen. Gelijk aangebeld bij de bewoners om een stuk stam te vragen en te redden van de versnipperaar en/of kachel.
Dat was geen probleem, weg is weg. Dus 2 1/2 meter gescoord van zo'n 50-60cm dikte. Thuis gelijk is stukken gezaagd en ook overlangs. De kopse kanten ingesmeerd met verdunde houtlijm omdat ik even geen tijd had om ze op te draaien. Een paar weken later waren ze uiteraard nog prima nat en heb ik een aantal schalen voorgedraaid.
De eerste vorige week opnieuw op de bank gezet en even later vloog de schaal door de garage. Ik heb blijkbaar iets fout gedaan maar weet niet wat.
Dan de volgende maar want ik moest er eentje klaar hebben voor m'n docher die vanwege een nieuwe woning a.s. zaterdag een zgn. housewarming heeft.
Het is 'gewoon' een robuuste klassieke schaal (of kom) geworden met lekker dikke wanden met een doorsnede van 35 cm. Ik heb ze geschuurd tot korrel 400 en drie keer behandeld met Verbeterde Danish Oil van De Cokerije.

20170509_090027.jpg

20170509_090101.jpg

In de tussentijd heeft mijn vacuumpomp het begeven. Gelukkig kon ik het aangename met het nuttige verenigen. Sinds gisteren staan we op een campinkje in St.Oedenrode/Son en Breugel vlakbij onze dochter. PaulRT die mijn inspirator was voor de vacuumadapter zou vandaag langs Eindhoven komen vanuit Olberhau op weg naar huis in Brugge. Vanmiddag heeft hij dus op de camping de pomp ingeladen om die na te kijken en evt. te servicen. Hopelijk is die nog te redden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaal Pieter.
En wat Paul betreft, die zal alles uit zijn mauw schudden om het probleem op te lossen.
Hij was ook één van mijn toeschouwers in Olbernhau.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi lijnenspel en schaduw zijn niet mijn verdienste maar zat al in het hout.
De schaal zat trouwens ook al in de boom, ik hoefde 'm er alleen maar uit te halen.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Mooi lijnenspel en schaduw zijn niet mijn verdienste maar zat al in het hout.
De schaal zat trouwens ook al in de boom, ik hoefde 'm er alleen maar uit te halen.

Je doet jezelf te weinig eer aan om te zeggen dat deze schaal zowat uit zichzelf uit boom is gevallen, mooi hoor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.