verbinding maken

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
In een eerder topic heb ik aangegeven een massief noten kast te gaan maken.
(met tv lift)

Het ontwerp is vrij simpel, recht en strak (zie tekening, hoop dat hij er goed op komt)
Het word gemaakt van een paneel van 26 mm. dik.

Nu zit ik even te dubben hoe ik de verbindingen het best kan maken.
Heb geen lamello en deuvels, tsja weet niet of dat zo handig is.

Is het een optie om sleufjes van 9 mm te frezen en hier een stukje triplex in te lijmen?
(zelfde principe als een koekje)

Wie heeft er goede tips?

Attached files
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
In plaats van meerdere sleuven in een enkele zijde te frezen en dat op te vullen, raad ik je aan om te kijken wat het beste past bij wat je gaat maken, en het gereedschap wat je hebt om het te maken.
Een verbinding met lamello's, deuvels of domino's wordt toegepast voor extra stevigheid en om de lijmoppervlakte te vergroten. In principe zou een lip en groef of een sponning je al genoeg lijmoppervlakte geven, als je daarbij zorgt voor een verstevigde achterkant (bijvoorbeeld een stuk hardboard die de complete achterkant bedekt) dan is het een solide constructie.

Wat je ook zou kunnen doen, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt als een lamello of domino verbinding is een losse veer, waarbij je in beide delen die verlijmd worden een groef maakt die 1/3 van de dikte is van de plaat, en daar een stuk triplex tussenlijmt. En je zou deze als 'verborgen' kunnen maken door pas na 10 á 20mm vanaf de zijkanten te beginnen met frezen waardoor je een solide verbinding krijgt die je geen nadelen geeft.

Leuk ontwerp trouwens, maar waarom laat je de eindschotten doorlopen tot de grond ?
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Pepijn,

Dank voor je info.
Ik denk dat ik voor het laatste ga, en sleuf over de hele breedte.
En daar een stuk triplex in lijmen.

De eindschotten lopen door, omdat de beste mensen een zelfde soort boekenkast
hebben, die op de zelfde manier is opgebouwd.
Inderdaad een beetje vreemd, maar ik wil de zelfde stijl aanhouden.. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.