PDA

Bekijk Volledige Versie : Robland x31 electro vraag

Jago
08-05-17, 16:44
Ik heb een oude groene robland x31. Op deze machine staat 3x220v, ik ben recent naar Frankrijk verhuist en heb hier alleen 3x380v in de werk plaats. Kan ik de machine gebruiken als ik de motoren anders aansluit of moet ik er een transfo of zo tussen zetten?
Ik denk dat ik mischien de motor van de zaag net kapot heb gemaakt, ik had de zaag even aangesloten en na even testen doet ie niks meer. Ik heb nog niet gedurfd om 1 van de andere motoren aan te zetten. Kan iemand vertellen wat mijn opties zijn?

chevy66
08-05-17, 20:30
Wat staat er op de typeplaatjes van de motoren?

Jago
08-05-17, 20:52
Ik zal morgen is kijken

mathieu
08-05-17, 22:04
Mijn Robland had een aansluiting van 3 x 380 zonder nul. De stuurspanning voor de relais (nulspanningbeveiliging) liep via een trafo die de stuurspanning van laagspanning voorzag (ik meen me te herinneren 24 Volt). Zelfs al kan je de motor van driehoek naar ster veranderen, deze trafo zal ook anders aangesloten moeten worden. Bovendien heeft de frees twee snelheden, wat de zaak niet eenvoudiger maakt.

Hout-is-machtig
08-05-17, 22:13
Ik heb een oude groene robland x31. Op deze machine staat 3x220v, ik ben recent naar Frankrijk verhuist en heb hier alleen 3x380v in de werk plaats. ...
Hier vind je al een eerste uitleg over driefasenspanning (https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning). Normaal komt 3x220 volt overeen met een driehoekschakeling en 3x380 met een sterschakeling.

Als je de aansluitingsdoos voor de motoren opendoet, dan zal je een aantal plaatjes zien. Als ze parallel staan dan heb je een driehoeksschakeling, als ze elkaar raken heb je een sterschakeling. Je kan eenvoudig van de ene naar de ander schakeling overgaan door de plaatjes te verplaatsen.

Je opties zijn:
- wat meer leren over sterkstroom en er zelf aan beginnen of
- een elektricien erbij halen als je je niet zeker voelt.

Als je een 3fazen motor opnieuw aansluit, vergeet dan niet de draairichting te controleren (liefst via de topie en NIET via het zaagblad. Dat kan loskomen als de motor verkeerd draait !!!)

De handleiding van de X31 kan je bij Robland (http://www.roblandonline.com/index.php?route=product/search&filter_name=X31) nog (helaas betalend) verkrijgen. Als alternatief, kan je natuurlijk ook inlichtingen vragen op de X31 user group. (https://groups.yahoo.com/neo/groups/RoblandX-31/info)

En helaas, de kans is redelijk groot dat de motor van je zaag het begeven heeft ...

Niekosss
08-05-17, 22:22
Hier vind je al een eerste uitleg over driefasenspanning (https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning). Normaal komt 3x220 volt overeen met een driehoekschakeling en 3x380 met een sterschakeling.

Als je de aansluitingsdoos voor de motoren opendoet, dan zal je een aantal plaatjes zien. Als ze parallel staan dan heb je een driehoeksschakeling, als ze elkaar raken heb je een sterschakeling. Je kan eenvoudig van de ene naar de ander schakeling overgaan door de plaatjes te verplaatsen.

Je opties zijn:
- wat meer leren over sterkstroom en er zelf aan beginnen of
- een elektricien erbij halen als je je niet zeker voelt.

Als je een 3fazen motor opnieuw aansluit, vergeet dan niet de draairichting te controleren (liefst via de topie en NIET via het zaagblad. Dat kan loskomen als de motor verkeerd draait !!!)

De handleiding van de X31 kan je bij Robland (http://www.roblandonline.com/index.php?route=product/search&filter_name=X31) nog (helaas betalend) verkrijgen. Als alternatief, kan je natuurlijk ook inlichtingen vragen op de X31 user group. (https://groups.yahoo.com/neo/groups/RoblandX-31/info)

En helaas, de kans is redelijk groot dat de motor van je zaag het begeven heeft ...

3x220 is in ster. 3x380 is in driehoek. Als je 3x380 hebt heb je ook nog steeds een nul tot je beschikking. En kun je ook gewoon je motor in ster laten draaien. Want in nederland hebben we zelfde aansluitnet. Fase - nul 220v en fase - fase 380v.

mathieu
08-05-17, 22:40
3x220 is in ster. 3x380 is in driehoek. Als je 3x380 hebt heb je ook nog steeds een nul tot je beschikking. En kun je ook gewoon je motor in ster laten draaien. Want in nederland hebben we zelfde aansluitnet. Fase - nul 220v en fase - fase 380v.

De Robland X31 gebruikt enkel de fasen, niet de nul. De machine is aangesloten met een vierpolige stekker (drie fasen en aarding). Een sterschakeling is in principe zonder nul aangesloten, hoewel dit eigenlijk niet uitmaakt (je kan het sterpunt aan de nul aansluiten maar voor de werking maakt dit helemaal niet uit). De motor van de frees is met twee snelheden. Als deze al van 380 naar 220 kan worden omgezet gaat er toch wat meer bij komen kijken dan de plaatjes in de aansluitkast van de motor te verleggen.
En dan zit je nog altijd met de stuurkring. Deze moet ook worden aangepast.
Informeren bij de constructeur en iemand met kennis van zaken er naar laten kijken

Hout-is-machtig
08-05-17, 22:54
Hier staat een goede tekening van de spanning over de verschillende fasen:
http://www.sitecsolutions.be/motoren.html

Voor de volledigheid heb ik ze hier overgenomen:
63748

In een sterschakeling heb je 220V over elke wikkeling, in een driehoekschakeling 380V.
Merk wel op dat dit de spanning _over de wikkelingen_ is, niet de voedingsspannig!

Nog een link met (hopelijk) wat verduidelijking: http://www.electrical-engineering.nl/motoren.php?subpage=Sterofdriehoek

Jago
09-05-17, 17:20
ik heb wat foto's gemaakt van de typeplaatjes, best wel moeilijk om een scherp plaatje te schieten in zo'n machine :D
De motor van de zaag is een 4AO-90L-2D. De motor van de frees is een MEZ 4Z953/6 denk ik, de 3is slecht leesbaar.
63763637646376563762

Ronald L.
09-05-17, 17:38
Stond de machine eerst in België?
Waarom? Daar hebben ze is sommige gebieden nog 3x220, tussen twee fases meet je dan 220.
Maar, op de tweede motor staat 220/380 wat dat weer tegenspreekt. Het voltage op de eerste motor kan ik niet lezen.

chevy66
09-05-17, 17:46
Die eerste motor lijkt een 3 x 220 v motor te zijn . Herwikkelen of vervangen. De tweede motor kan op 3 x 380 lopen.

PaulRT
09-05-17, 17:53
Waarom? Daar hebben ze is sommige gebieden nog 3x220, tussen twee fases meet je dan 220.
Maar, op de tweede motor staat 220/380 wat dat weer tegenspreekt. Het voltage op de eerste motor kan ik niet lezen.

Elke drie fase asynchrone motor met één toerental kan op twee spanningen werken, ofwel 220/380 of 380/660.
Motoren met twee toerentallen kunnen slechts op één spanning werken.

De tweede motor kan omgeschakeld worden naar 380, de eerste motor kan enkel op 220 werken.

@ Jago: koop een (tweedehandse) transformator 400/230 en uw X31 zal probleemloos draaien.

Jago
09-05-17, 18:00
Ik heb nog een foto van de eerste motor: van de frees
6376763766

Jago
09-05-17, 18:03

het is idd een Belgische machine.

Jago
09-05-17, 18:05
Elke drie fase asynchrone motor met één toerental kan op twee spanningen werken, ofwel 220/380 of 380/660.
Motoren met twee toerentallen kunnen slechts op één spanning werken.

De tweede motor kan omgeschakeld worden naar 380, de eerste motor kan enkel op 220 werken.

@ Jago: koop een (tweedehandse) transformator 400/230 en uw X31 zal probleemloos draaien.

Een transformator en een nieuwe motor voor de zaag?

PaulRT
09-05-17, 18:50
Er zijn 2 mogelijkheden:
- een nieuwe motor voor de zaag + een transformator
- twee nieuwe motoren + een aanpassing van de stuurstroomkring

Jago
09-05-17, 19:43
Is er een goede reden om naar 380v te gaan ipv op 220v laten?

mathieu
09-05-17, 20:12
Op de Robland X31 zitten drie motoren, zoals bij de meeste 5-voudige combinatiemachines. Eentje voor de zaag, een voor de schaaf en een voor de frees. De freesmotor kan niet omgeschakeld worden. De twee andere motoren wel. Nu eerst testen of de motor wat je gestart had effectief kapot (verbrand) is. Mogelijk is alleen de beveiliging uitgeschakeld. Is de motor nog goed, dan zou ik op zoek gaan naar een andere motor voor de frees, eventueel eentje die enkel op 1500 tr/min draait. Nieuwe kontaktor en motorbeveiliging en klaar. Ben je niet van plan de frees te gebruiken, dan schakel je deze motor uit, past de twee andere aan naar 380 en nieuwe kontaktor met motorbeveiliging. Als je een nieuwe trafo moet kopen zou ik eerst de vergelijking maken met een andere occasie machine. Mogelijk ben je dan goedkoper af.

Jago
10-05-17, 07:33
Moet ik een nieuwe kontaktor en motorbeveiliging kopen bij Robland of kan dit een universele zijn?
Waarom zou ik kiezen voor 1500 toeren ipv 3000 voor de toupie?
Ik zie motoren rond de 150-200€ is er iets waar ik op moet letten behalve de as diameter?

mathieu
10-05-17, 07:52
Die zijn universeel. De motorbeveiliging moet wel geschikt zijn voor de opgenomen stroom van de motor. De drie motoren moet ook dezelfde stroom opnemen. Dus ook een aandachtspunt als je de freesmotor zou vervangen. Is dit een ander type, dan moet je een tweede motorbeveiliger plaatsen. Je kan uiteraard ook voor 3000 tr kiezen, afhankelijk van je snijgereedschap. Maar als je weinig ervaring hebt in electrotechniek, en zeker vermogenschakelingen, zou ik er iemand met kennis van zaken bijhalen.

janfest
10-05-17, 11:24
heb soortgelijk 'probleem' gehad met m'n Robland: ombouwen naar 3x380V kan niet voor het type motoren die zijn gebruik(t)en.
Heb dit trouwens nog persoonlijk bij Robland in Brugge gaan vragen (woon daar dicht bij :-) )
mijn oplossing was een tweedehands trafo 3x380 > 3x220 te installeren. Is ondertussen bijna 20 jaar geleden, werkt nog prima.

Jago
10-05-17, 20:31
Kunt u mij een idee geven van wat een 2de hands omvormer zou kunnen kosten? Een motor 1400t/m 2,2kw is rond de 150€ te vinden de stuur delen zijn voor zo ver ik kan zien een gelijkaardige kost. Dit zou de machine bruikbaar maken voor 300€. Als een omvormer minder kost lijk mij dat ook een optie. Een andere combine zoeken op de 2de hands markt is niet echt een optie, er is hier in het zuide niet echt veel te koop en er worden vaak dwaze prijzen gehanteerd. Een x31 moet volgens de inboorlingen 3a4000€ opbrengen.

janfest
11-05-17, 12:56
Jago, het toestel die ik tweedehands had gekocht was voor 125€, maar dat is ondertussen 20 jaar geleden.
(het totaal geen idee wat er nu hedendaags bv op tweedehands te koop is, of nieuwprijs)
wat ik mij wel herinner is dat de motoren voor deze machine zéér specifiek zijn, en niet zomaar een kwestie was van een standaard motor als vervanging in te plaatsen.

mathieu
11-05-17, 16:12
Kunt u mij een idee geven van wat een 2de hands omvormer zou kunnen kosten? Een motor 1400t/m 2,2kw is rond de 150€ te vinden de stuur delen zijn voor zo ver ik kan zien een gelijkaardige kost. Dit zou de machine bruikbaar maken voor 300€. Als een omvormer minder kost lijk mij dat ook een optie. Een andere combine zoeken op de 2de hands markt is niet echt een optie, er is hier in het zuide niet echt veel te koop en er worden vaak dwaze prijzen gehanteerd. Een x31 moet volgens de inboorlingen 3a4000€ opbrengen.
Als een X31 zoveel waard is in het zuiden zou ik enkele machines in België of Nederland kopen. De beste zelf houden en de rest doorverkopen. Een goede groene X31 vindt je hier voor de helft van die prijs.

PaulRT
11-05-17, 16:19
http://www.transfo-shop.fr/Discount?categ=15-20

Jago
11-05-17, 17:04
Hoeveel kVA heb ik nodig om deze machine zonder problemen te laten draaien?
@Janfest ik denk dat de motor van de frees de reden is dat het niet zomaar kan aangepast worden, als ik deze vervang door een motor met maar 1 toerental ipv 2 het een stuk simpeler is.

janfest
11-05-17, 17:57
Ik kan uiteraard eens zien hoeveel kva ik heb, maar het is beter (want ik heb een ander type robland), dat je gewoon eens checkt wat het max kva is die je zwaarste motor nodig heeft (3 motoren?: schaven, zagen en freesmotor). Daarna kies je best een trafo die z'n 25% zwaarder is. Uiteraard een te grote tweedehands trasfo kan ook geen kwaad (-zoals bij mij het geval). Ik schakel deze wel steeds uit na gebruik.

Jago
13-05-17, 09:59
ik zag net dat ik nog een 1480 rpm 5,5 kw motor heb liggen. Kan ik de motor van de frees door deze vervangen en de machine gebruiken op 380v?
Is 5,5kw te veel? Waar kan ik de electronica kopen voor de ombouw?

mathieu
13-05-17, 10:20
ik zag net dat ik nog een 1480 rpm 5,5 kw motor heb liggen. Kan ik de motor van de frees door deze vervangen en de machine gebruiken op 380v?
Is 5,5kw te veel? Waar kan ik de electronica kopen voor de ombouw?Het antwoord is al eerder gegeven! Vermogen is geen punt. Je moet kijken of de motor ingebouwd kan worden. Dus afmetingen, bevestiging en as controleren. Indien dat lukt, moet je de bedrading, kontaktor en motorbeveiliging aanpassen. Maar als je geen kennis ghebt van electrische installaties, zou ik er niet zelf aan beginnen.

Jago
13-05-17, 12:10
Mijn kennis van installaties is niet alles maar met wat hulp moet da wel lukken. Ik woon echt in de middel of no where in zuid Frankrijk, dus iemand professioneel vragen is niet echt een optie.

Jago
13-05-17, 17:59
Een transfo gaat de snelste oplossing zijn, ik ben hier aan het verbouwen en ik ga geen tijd hebben om nog veel research te doen.
Ik denk dat deze zou moeten volstaan. Kan iemand dat bevestigen?

http://www.transfo-shop.fr/Discount?categ=15-20&p-pro=7038

vriendelijk bedankt voor alle hulp.