PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies gevraagd: werkstuk scheluw na lijmen..



Pow
07-05-17, 09:04
Beste forummers,

Een aantal weken geleden ben ik begonnen aan een opdracht voor een klant, een mid century bureau uit Amerikaans noten. Het ontwerp is van eigen hand. Ruw hout gekocht en de panelen zelf in elkaar gelijmd. Het corpus heb ik gister gelijmd. Van te voren een dry-fit gedaan, alles paste precies zoals bedoelt. Vanwege de wat complexe volgorde van in elkaar zetten een titebond gekozen met lange open tijd. Het lijmen ging perfect, de verstekken op de hoeken sloten mooi tot ik na het poetsen van de resten opmerkte dat de voorste hoek wat omhoog stond. Alles uit de klemmen gehaald en nog proberen opnieuw te richten. De verstekken wilde ik in tact laten dus alles weer terug geklemd.

Toen ik het bureau een paar uur later uit de klemmen haalde bleek het corpus scheluw te zijn. Op een vlak oppervlak komt 1 hoek 6mm los van het vlak. Als je over het bureau heen kijkt zie je dat het wat getorst is. Na onderzoek en een hele hoop vloeken bleek de ondergrond waar op we gelijmd hebben niet helemaal vlak is. Omdat het volledig uitharden van de lijm 24 uur duurt heb ik het bureau vlak geklemd in de hoop dat het zich nog wat vlakker kan trekken.

Hebben jullie enig idee over hoe ik zoiets misschien nog zou kunnen corrigeren?

Dank voor het lezen

63661

Pel
07-05-17, 09:16
Komt dit blad op een onderstel, misschien kun je het als je het bureau in elkaar zet op het onderstel recht trekken, meer kun je er niet aan doen. Wat eenmaal scheluw verlijmd is krijg je niet meer recht, het enige wat overblijft is dat je het blad met schroeven op het onderstel proberen recht te trekken. Of het blad opnieuw maken, zie het als een leermoment, dit zal je denk ik niet makkelijk weer overkomen.

Groet Pel.

Pow
07-05-17, 09:25
Dank voor je reactie Pel. Het bureau komt op enkele poten te staan, geen onderstel dus..

Zou een raamwerk of iets dergelijks onder het blad zoiets kunnen recht houden? De draaiing is er op een recht vlak makkelijk met de hand uit te duwen.

- - - Updated - - -

Open zagen en opnieuw construeren is natuurlijk altijd een optie, maar die wil ik graag even tot het laatst bewaren :)

Pel
07-05-17, 10:30
Als het gewicht of het frame of wat er onder komt een stijf geheel is en zwaar genoeg is, dan trek je het makkelijk recht, als het zoals je al zegt, het makkelijk met de hand omlaag kunt duwen.

Groet Pel.

SunRayes
07-05-17, 10:59
Ik heb geen oplossing, maar ik vind het wel heel vervelend voor je.
Succes er mee.

Of:?
Zou je het er uit kunnen schaven? 3 mm van de bovenkant, 3 mm onder?

BossyRangs
07-05-17, 17:45
Inderdaad, Raymond. Dat was ook mijn eerste idee, om het weg te schaven. Eerst met roffel, dan met zoetschaaf. Je verliest wel wat dikte natuurlijk.

jaap
07-05-17, 19:48
Eigenlijk maar 1 advies, uit elkaar halen en opnieuw beginnen. Je krijgt veel spanning in je werkstuk en blijft de fout op fout corrigeren. Beter een keer slikken en daarna goed doen! Geen groter voldoening als het daarna een echt goed meubel is!!
Veel succes!

jaap

henkverhaar
08-05-17, 06:13
De meeste lijmen kun je 'verweken' door ze op te warmen. Dat geldt ook voor PVA-lijmen - de meeste Titebond typen zijn PVA lijmen. In theorie zou je dus het corpus door verwarmen richtbaar moeten kunnen maken. Je zou dan wel het hele corpus, plus eventuele richtgereedschappen gecontroleerd tot boven de 100 graden moeten kunnen brengen. Lijkt me in de praktijk niet haalbaar...

tuoh
08-05-17, 08:04
Zet er eens (tijdelijk) vier poten onder op de hoeken, veel kans dat het geheel dan door het eigen gewicht vlak gaat komen te staan. Heb je een "voorgespannen" bureaublad gemaakt:p

BenchWorks
08-05-17, 08:08
Een torsion box type assemblage tafel is geen luxe, daarmee zie je meteen bij het verlijmen en klemmen of alle uithoeken van je werkstuk de tafel mooi raken, indien niet kan je nog bijsturen door de klemmen schuin te zetten.

Pow
08-05-17, 10:03
Zet er eens (tijdelijk) vier poten onder op de hoeken, veel kans dat het geheel dan door het eigen gewicht vlak gaat komen te staan. Heb je een "voorgespannen" bureaublad gemaakt:p

Dat is een werkbaar idee voor ik aan t zagen sla. Opstelling gemaakt. Laat jullie weten wat het resultaat wordt

- - - Updated - - -


Een torsion box type assemblage tafel is geen luxe, daarmee zie je meteen bij het verlijmen en klemmen of alle uithoeken van je werkstuk de tafel mooi raken, indien niet kan je nog bijsturen door de klemmen schuin te zetten.


Ook een goed idee.. Staat op m'n lijstje =)

- - - Updated - - -


De meeste lijmen kun je 'verweken' door ze op te warmen. Dat geldt ook voor PVA-lijmen - de meeste Titebond typen zijn PVA lijmen. In theorie zou je dus het corpus door verwarmen richtbaar moeten kunnen maken. Je zou dan wel het hele corpus, plus eventuele richtgereedschappen gecontroleerd tot boven de 100 graden moeten kunnen brengen. Lijkt me in de praktijk niet haalbaar...

Misschien een hele grote stoomdoos. Ik bekijk eerst nog even andere opties. Wel een fijn weetje voor latere missers. Dank je wel

Bijtel
09-05-17, 09:31
De meeste lijmen kun je 'verweken' door ze op te warmen.

Zit het na afkoelen dan nog goed vast?