Schaaf opknappen

Vandaag eens begonnen met de oude schaaf van mijn vader. Hij lag al zo.n 10 jaar in een la met gebroken en weer gelijmde grepen.
Eerst de grepen maar eens vernieuwd, nu het metaalgedeelte nog. De dekbeitel ziet er het meest slecht uit.
Iemand een idee wat de getallen onder het handvat betekenen?
Ook staat er aan beide zijkanten de letters JO. Het kan zijn dat mijn vader zijn initialen erin heeft geslagen.

schaaf 2.jpg

schaaf 3.jpg

schaaf 1.jpg
 
D

DervishD

Guest
De initialen zijn in ieder geval niet van Stanley afkomstig. Ik denk dat de getallen onder het handvat betekenen dat het een type 6 is en misschien uit 1920? Maar dat weet ik niet zeker. Het oude beestje ziet er trouwens goed gehavend uit. Als ik jou was dan zou ik alles eerst 48 uur in schoonmaakazijn laten weken om alle roest te verwijderen. Als je wilt kun je de keer en dekbeitel vervangen voor nieuwe exemplaren van Quangsheng, kun je kopen bij Workshop Heaven. Die heb ik voor mijn Record #3 gekocht, kostte me inclusief verzenden €45. Als je de schaaf opnieuw wilt verven dan raad ik je een 2 componenten spuitverf aan. Dat is zeer krasbestendig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De getallen onder het handvat verwijzen naar patentnummers en hiermee kan je de schaaf dateren.
Vervanging van onderdelen lijkt me echt niet nodig. Die zien er best nog wel goed uit en ik denk dat je de schaaf origineel wilt houden zonder Chinese onderdelen.
De dekbeitel zou evt. opnieuw kunnen laten verchromen.
Zwart verven gaat uitstekend met Rustoleum (kwasten) of gewoon zwarte spuitlak van A.C. Tion.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Pieter, ik zou de dekbeitel zo laten, de schaaf heeft immers al een leven achter de rug en dat mag m.i. gerust gezien worden. Als je hem schoon gemaakt hebt en misschien geverfd, moet je eens zien wat dat weer een mooie, maar ook weer een functionele schaaf is.

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De nummers onder het handvat zijn van de gieterij. Je moet al heel goed weten wat wanneer werd gemaakt om daar mee de schaaf te kunnen dateren, en voor zover ik weet heeft nog nooit iemand een studie gemaakt van de Stanley schaven die in Engeland gemaakt zijn. Het zijn dus geen patentnummers, en ook geen type nummers. Die type nummers heeft Stanley zelf nooit gebruikt, ze zijn later bedacht door de Stanley historici die zo een onderverdeling konden maken in de verschillende ontwikkelings fasen van de schaven.

Stanley begon ergens in de dertiger jaren met schaven maken in Engeland en hield dat vol tot vrij recent. Ik weet eigenlijk niet of ze nog steeds in Engeland worden gemaakt? Het is dus lastig om een Made in England Stanley te dateren. Deze ziet er niet heel recent uit, gezien het lettertype van het woord Bailey, dus ik zou zeggen, van rond de oorlog of zo.

Edit: Even een paar schaven op marktplaats bekeken en ze hebben allemaal precies datzelfde Bailey lettertype. Dat zegt dus ook niks. Dus ik zou zeggen, je schaaf is tussen 1930 en 1990 gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die gaan allemaal over de Made in USA Stanley schaven. De Engelse passen niet in die schema's en naar mijn weten is daar ook nog nooit een studie naar gedaan. En de nummers onder het handvat op de foto van Nico Oosthoek hebben ook niets met patenten te maken, het zijn gewoon gieterij merken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja prima links! niks mis mee. Ik wou het alleen even in de goede context plaatsen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dank, dat had ik niet gezien. Engelse Stanleys waren echt het stiefkindje in de Stanley fanclub. Maar het zijn meestal prima schaven. Dankzij Ducotools heb ik nu een mooie set hele oude Usa Stanleys, maar die doen het echt niet beter dan de UK's die ik eerst had.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo,

Ik ben ook bezig twee schaven op te knappen. Van 1 schaaf was van de knop en het handvat het lak helemaal gebarsten. Ik heb deze blank geschuurd.
Nu ben ik zoekende wat ik het beste er op kan doen. Ik vind de blanke knoppen wel mooi (geen idee wat voor hout het is)
Wat denk ik nog belangrijk is is dat ik vrij snel zweet en klamme handen krijg als ik aan het werk ben. (Schaven worden voor eigen gebruik)
Wat is dan beter. (lijn)olie of lak?

Groet Roelof
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Shellac is daar heel erg geschikt voor, ik zet ze daarna ook nog in de boenwas. Gewone lak zou ik niet doen, dat voelt niet prettig inderdaad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.