kriebel in mijn hoofd : toolcabinett

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mijn werkplaats heeft nog steeds geen mooie opbergplek voor alle losse zaken die je vaak nodig hebt. zaag/beitels/meetlint/bescherming/potloden enz enz. vanmorgen begon deze kriebel in mijn hoofd. ik ga straks het boek van jim tolpin nog maar eens doorbladeren en dan vanavond hopelijk een schetsje maken om het meerendeel van de hersenkriebel te verwijderen. alle suggestie's van een opbergsysteem zijn enorm welkom


rick
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Heb niet echt suggesties, maar ben zeer benieuwd. jou kennende zien we binnen 2 dagen wel foto's van het eindresultaat... :D

groeten,
Patrick
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik raad sowieso een French cleat systeem aan, het is handig in gebruik en eenvoudig te maken.
FrenchCleat.jpg
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik vond deze laatst op internet, weet alleen niet meer waar.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
het meerendeel van de tijd ben ik bezig in mijn hoofd. hoe komt het eruit te zien? hoe maak ik het? waarvan maak ik het? de constructie is dan een veel kortere periode. eind vh jaar heb ik helaas weinig vrije tijd en dus geen "houttijd". ach je weet maar nooit.

de tool cabinett is inderdaad erg gaaf. ik denk tot op heden nog aan een open kast met laatjes.

rick
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op de site van Fine Woodworking staan prachtexemplaren. Veel te mooi om in de werkplaats te zetten. Hoewel...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zo'n toolcabinet is inderdaad erg mooi, en alleen al het maken is een ervaring opzich lijkt me. Ik heb er ook wel eens over nagedacht om zoiets dergelijks te maken, maar tot op heden geef ik toch zeker de voorkeur aan het gewoon los aan de wand hangen van het gereedschap. Dit om meerdere redenen; ten eerste lijkt me zo'n cabinet erg 'propperig', wat me lastig lijkt als je snel iets nodig hebt, en het ook weer snel terug wilt hangen. Dat is uiteraard afhankelijk van de grootte en het ontwerp/inrichting van de kast. Ten tweede weet je nooit hoe je gereedschapverzameling uit gaat breiden, en straks is dan misschien de kast te klein, of moet je hem helemaal opnieuw indelen.

Uiteraard heeft het ook voordelen, het gereedschap wordt niet stoffig, en misschien helpt het zelfs tegen roest, waarvan mijn gereedschap veel last heeft.

Dit uiteraard niet om te ontmoedigen ;) , maar deze overwegingen hebben er bij mij tot nu toe tot geleid geen cabinet te maken. Misschien komt dat ook doordat ik heel veel geschikte wandruimte tot mijn beschikking heb. Maar ik zeg nooit nooit, misschien krijg ik binnen afzienbare tijd ook kriebel in't hoofd ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan er natuurlijk ook wieltjes onder zetten. Heb je gedaan in je werkplaats, neem je je dierbaar gereedschap mee in de zitkamer om er verder van te genieten...
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Woodworker zei:
Uiteraard heeft het ook voordelen, het gereedschap wordt niet stoffig, en misschien helpt het zelfs tegen roest, waarvan mijn gereedschap veel last heeft.

Lichtjes opschuren en dan insmeren met zuurvrije vaseline ;)
 
A

Anonymous

Guest
pepijn zei:
Woodworker zei:
Uiteraard heeft het ook voordelen, het gereedschap wordt niet stoffig, en misschien helpt het zelfs tegen roest, waarvan mijn gereedschap veel last heeft.

Lichtjes opschuren en dan insmeren met zuurvrije vaseline ;)

Een oude koelkast doet wonderen.
Deze wordt vaak gebruikt voor het bewaren van oxidatie gevoelig gereedschap.

Heb je lijm oid dat vorstvrij moet blijven,laat een lamp branden in die koelkast,15 watt is genoeg.

:arrow:
 
A

Anonymous

Guest
pepijn zei:
Ik raad sowieso een French cleat systeem aan, het is handig in gebruik en eenvoudig te maken.
FrenchCleat.jpg

Dat heet een keeplat.
Wij gebruiken ze vaak,meestal echter met een sponning ipv de " keep".
Deze zit vlakker,en kun je corrigeren.

:cool:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leg eens uit. Hoe kan een keeplat met een sponning nog gecorrigeerd worden? In Nederlandse huizen moet je vaak met pluggen in een stenen muur werken, in tegenstelling tot die Amerikanen die huizen van hout bouwen. Pluggen in een muur is erg moeilijk om precies op de goede plek te krijgen. Dus ik ben wel benieuwd hoe je een verstelbare keeplat maakt.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Door iets in de sponning te leggen. Kun je het enigszins corrigeren,

Als je een cm diepe sponning maakt dan kan je 7 mm in hoogte corrigeren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha! En iets lager zou je met een schaaf kunnen doen, door van beide sponningen iets af te halen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
kijk, daar kunnen we wat mee!!! goede tip voor een veelvoorkomend probleem. die gaat op de lijst. verder heb ik besloten om eerst zaken zoals oorkappen/brillen/meetlinten/potloden enz enz een goede plek te geven voordat ik me op een volwaardige opslagplek stort voor mijn handgereedschap. het principe blijft natuurlijk hetzelfde.
heb nog geen vast ideeen in mijn hoofd. komende zaterdagmiddag heb ik wat uurtjes tijd dus misschien kan er wat gemaakt worden maar eerst maar tot een ontwerp komen.

rick
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waarom maak je geen kleine kist? Mocht je ooit ergens moeten klussen kan je de hele kist meenemen en heb je alles bij de hand. Dan hoef je iig niet elke keer heen en weer te lopen naar je kast om het daaruit te pakken...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
tja, ik klus niet meer bij. vroeger werkte ik in de weekenden naast een fulltime baan. nu is het houtbewerken een echte hobby geworden en hoef ik de deur niet meer uit. nou ja, er moet natuurlijk wel hout gekocht worden :D
rick
 

creator88

Nieuw lid
17 nov 2010
15
0
Beste,

Weet niet of dit onderwerp nog lopende is maar zag boven aan het topic een systeem was waar ik zelf een waarschuwing voor wil geven.

De haaklat met een spitse punt is af te raden zeker als er wat zwaarders aan komt te hangen je krijgt dan namelijk een soort " breek ijzer" effect ik raad dan aan de zelfde costructie te gebruiken alleen dan met vlakken koppen indien gewenst kan ik er een schets van geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.