OSB tafelblad

Robbertjanv

Nieuw lid
5 mei 2017
1
0
Beste forumleden,

graag zou ik een stevig tafelblad willen maken van OSB. Ik zou hem echter graag robuust en dik willen uitvoeren, bijvoorbeeld 50 mm dik.
Ik kan echter nergens dikker OSB vinden dan 25 mm.
1) Weet iemand of er ook dikker OSB geproduceerd wordt?
2) zou ik zelf twee platen OSB kunnen verlijmen? En zo ja, hoe? Waarmee en waar moet ik op letten.

vervolgens wil ik het tafelblad bewerken door een goede lak of coating.
Weet iemand of de randen erg gevoelig zijn? Of geeft het ene stevig geheel?

tips en tricks, ik hoor ze graag,

groet,
Robbert-Jan
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij een eventuele 50 mm dikke plaat zit je met kopse randen die niet mooi zijn/slecht af te werken. Ik zou 18 mm plaat nemen en daar in verstek een dikkere rand op aanbrengen, goed te doen met osb, heb laatst zelf een interieur voor een kaaswinkel gemaakt van osb en daar ook veel in verstek gewerkt, de verstekken gelijmd met frencken kozijnenlijm, net zoiets als bison woodmax.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De kopse kant van OSB is bijzonder gevoelig, je kan daar met de hand stukjes uit doen vallen, bij de minste stoot gaan er ganse brokken loskomen.
Het beste is een massieve lat rondom de kanten, of anders werken in verstek zodat je nergens kops hout ziet.

Je mag probleemloos twee platen op elkaar lijmen, de onderkant moet wel afgewerkt worden zoals de bovenkant anders kan het krom trekken. Het makkelijkste is gewoon D2 houtlijm en dan langs onder schroeven. Als het voor binnen is neem dan formaldehyde vrije OSB3.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.