uitleg over verschillende schaven

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Beste medeforummers,

Ik ben hier al een tijdje aan het rondzwerven op het forum, ik volg momenteel al een cursus houtbewerking/meubelmaker en heb ondertussen al de basis van het houtbewerken onder de knie. Heb mij een tijdje geleden een robland X31 combine aangeschaft alleen nog niet mee gewerkt, moet m nog een beetje afstellen. Ik zou mij dringend eens moeten voorstellen in het "stel je even voor" topic, ik zit momenteel met een dubbele beenbreuk maar daarna neem ik foto's van mn werkplaats en beloof ik wat meer info te geven! :D

Nu de echt vraag: Het enige waar ik momenteel echt nog niets van afweet is over de verschillende soorten schaven.. Dan bedoel ik niet de merken onderling maar eerder de verschillende nummers en waarvoor deze echt dienen.. Ikheb zelf een kleine schaaf van stanley, de nummer weet ik nu even niet vanbuiten.. Wat zijn nu eigenlijk de verschillen? De ene voor fijn te schaven op het einde en de andere voor de plank te vlakken?

HELP :)

Met vriendelijke groetjes,

Christophe
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Welkom op het forum Christophe! En beterschap met de breuk!

Er staan een aantal topics met diverse uitleg over schaven (gebruik, functie etc.) waaronder deze, verder even de zoekfunctie gebruiken.

Grt.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
allemaal bedankt voor de info, ik ga er mij eens in verdiepen! Als ik terug naar de meubelmaker les kan gaan vraag ik aan die lesgever ook wat extra uitleg ;)

groetjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.