PDA

Bekijk Volledige Versie : Stukken Coticule (gratis)

L.N.
03-05-17, 20:50
Wegens het grote aantal ge´nteresseerden sluit ik de aanmelding voorlopig. Ik wil eerst zeker weten dat ik genoeg stukken heb.

Van mede-woodworker Kodama heb ik een grote hoeveelheid Coticule gekregen en deze wil ik gratis verdelen onder ge´nteresseerden. De coticules worden at random verdeeld onder de ge´nteresseerden en iedereen krijgt minstens 2 stenen. Mogelijk zijn dit er meer, maar dit is afhankelijk van het aantal ge´nteresseerden.

Spelregels:

⁃ Ge´nteresseerden kunnen dit in dit topic aangeven door een bericht te posten (niet via PM!)
⁃ Dit kan tot 10 mei 23.59
⁃ Indien er meer ge´nteresseerden dan dat ik er ieder 2 stenen kan geven, dan loot ik. Ge´nteresseerden met een bovengemiddelde hulpvaardigheid of die mij in het verleden hebben geholpen hebben dan voorrang (ja, lekker subjectief ;) )
⁃ Afhalen: in Maastricht
⁃ Verzenden: naar Nederland en BelgiŰ
⁃ Afhalen heeft de voorkeur boven verzenden
⁃ Verzendkosten: indien het verzonden moet worden zijn de verzendkosten €7,50 (incl €1 verpakkingskosten*) naar Nederland en BelgiŰ
⁃ De stenen worden verzonden, nadat de verzendkosten zijn ontvangen

* Ik heb te weinig verpakkingsmiddelen om de stenen goed genoeg te verpakken en zal tape en bubbelfolie moeten kopen.

Er zitten een aantal grote stukken bij. Deze zijn waarschijnlijk te groot voor 1 gebruiker om in zijn/haar leven op te krijgen. Deze wil ik reserveren voor grootgebruikers (bv personen die cursussen geven en waarbij cursisten de steen kunnen gebruiken om hun snijgereedschap te slijpen). Denk je hieronder te vallen, laat het dan weten in een bericht in dit topic.

Aangezien ik een hoop pakketten zal moeten versturen en ik een druk leven heb, zal de verzending zeker 2 weken duren nadat iedereen zich heeft ingeschreven. Dit kunnen ook 3 of 4 weken worden.

Disclaimer: ik heb geen verstand van deze stenen en kan daarom niet inschatten welke stenen bruikbaar zijn en welke niet. Daarom stuur ik iedereen minstens 2 stukken, zodat de kans het grootst is dat er een bruikbaar stuk bij zit.

63562

63561

63563

RPosdijk
03-05-17, 20:58
Top dat je dit doet! Ik wil in aanmerking komen voor een steen. En zou het graag verzonden willen hebben
Gr Rene

MerkiMac
03-05-17, 20:59
Count me in! Laat maar weten hoe je de betaling wilt ontvangen en mijn adres voor verzending wilt krijgen.

Mark

Klaasjandiederik
03-05-17, 21:20
Ik heb ook interesse in een paar stenen, verzonden. Groeten, Martin

damien
03-05-17, 21:25
Ook interesse in verzonden stenen

Atmoz
03-05-17, 21:56
Ik hoef er geen, maar wel mooie actie :)

Succes d'r mee!

Chris1994
03-05-17, 22:14
Ik kom ook graag in aanmerking voor Coticule steen(en). Ik zou het graag verzonden willen hebben.

Alvast bedankt!

Chris

Pine
03-05-17, 22:37
Wat een gul gebaar weer op het forum !
ik heb ook interesse in een stuk maar zou je kunnen aangeven of we ook wat jou kant kunnen opsturen
Hout of een missende beitel ?

Blom3dd
03-05-17, 22:42
Ik wil me ook inschrijven, voor een paar stukken belgisch gesteente. ook graag verzenden.

Berm
03-05-17, 22:43
Alvast heel erg bedankt. Ik heb interesse in een setje. Liefst opsturen. Geef maar aan welke gegevens je nodig hebt.

Fedde
03-05-17, 22:53
Mijn eerste bericht in al die jaren...
Mocht ik in aanmerking komen, ook ik ben ge´nteresseerd.
Voor mij zou opsturen de enige optie zijn.

gids66
03-05-17, 23:57
Ik ben zeker ook ge´nteresseerd in een steen of twee.
Graag ook versturen.
Bedankt
Gids

renekooijman
04-05-17, 06:18
Goedemorgen,

Ik hou me ook graag aanbevolen voor 1 of 2 stenen. Mooie actie! En mocht ik wat voor je kunnen betekenen als dank hoor ik het graag.

Groet, RenÚ

henkverhaar
04-05-17, 06:37
Zoals ook al in het onderwerp van Kodama aangegeven, ik ben wel ge´nteresseerd in een (of twee of...) stukje coticule. Graag verzenden. En ik ben wel groot, maar geen grootverbruiker...

Groet

Henk

Caspar Labarre
04-05-17, 06:51
Ik heb ook interesse in stukjes die verzonden kunnen worden!

Roeland
04-05-17, 06:56
als het kan graag een groot stuk oa voor men cursussen maar ben met wat kleinere stenen ook heel tevreden. :)
Fijne actie!!

groetnis, Roeland

loeffen
04-05-17, 07:22
Ook ik heb zeker interesse en woon vlakbij maastricht dus afhalen zou geen probleem zijn

MasaveHout
04-05-17, 07:29
Heel gaaf idee !!!

Scheppie
04-05-17, 07:42
Mooie actie, ik heb ook interesse in 2 stenen. Maar de vraag zal groter zijn dan het aanbod :-)

Cervelo
04-05-17, 08:59
Hallo LN,

Ik zou ook wel in aanmerking willen komen. Erg leuk dat je dit doet!

Groet,

HoutHans
04-05-17, 09:24
Hallo LN,

Als je bereid bent een stukje BelgiŰ naar het Hoge Noorden van Groningen te sturen, dan ben ik graag van de partij bij deze mooie actie.

Groeten,
Hans

janwillem
04-05-17, 09:35
Ik heb ook wel belang bij twee stenen! Bedankt voor deze actie :)

Ik zie dat degene boven mij ook in Groningen woont, zou het makkelijker of juist lastiger zijn om een paar grote paketten te sturen naar mensen die bij elkaar in de buurt wonen?

Trouwens, mocht je met PostNL gaan versturen, ik dacht dat als je meer dan 15 paketten hebt, ze het kosteloos bij je komen ophalen (dacht business post oid), als je wilt kan ik dat voor je uitzoeken.

Jos Cuypers
04-05-17, 10:01
Ook ik heb interesse, en aangezien ik in de buurt woon ... geen probleem om ze te komen afhalen.
Jos

Petrolhead
04-05-17, 10:15
Hey Luuk, is er nog wat over voor deze Genkenaar? :)

seeker
04-05-17, 11:00
Ik zou ook wel graag een stuk(je) willen ontvangen :)

Jensioo
04-05-17, 11:19
Beste LN,

Prachtig gebaar waarvan ik graag gebruik zou willen maken, als er nog is natuurlijk. Vertel maar hoe je de betaling voor het verzenden wilt ontvangen en mijn adres.

Groet,

Jens

HBhout
04-05-17, 12:56
Als er nog stenen beschikbaar zijn, doe ik graag mee!:)

L.N.
04-05-17, 18:49
Wegens het grote aantal ge´nteresseerden sluit ik de aanmelding voorlopig. Ik wil eerst zeker weten dat ik genoeg stukken heb.

L.N.
05-05-17, 08:09
Er is meer animo voor de stenen dan ik gedacht had. Zondag of maandag wil ik de stukken Coticule eens allemaal goed gaan bekijken en een inschatting maken hoeveel personen ik een goede zending kan geven. Afhankelijk daarvan ga ik loten of open ik dit topic weer voor ge´nteresseerden.

Hou er wel rekening mee dat de Coticule in ruwe vorm komt en dus nog vlak gemaakt moeten worden. Volgens Kodama kan dat het beste met een bandschuurmachine. Het op maakt zagen kan met een haakse slijper, maar dan moet de steen goed ondersteund worden. Kodama stelde voor om de steen bv met epoxy een vlakke onderkant te geven en pas daarna op maat zagen.

Wat een gul gebaar weer op het forum !
ik heb ook interesse in een stuk maar zou je kunnen aangeven of we ook wat jou kant kunnen opsturen
Hout of een missende beitel ?

Dat is heel aardig, maar dat hoeft niet.

Goedemorgen,

Ik hou me ook graag aanbevolen voor 1 of 2 stenen. Mooie actie! En mocht ik wat voor je kunnen betekenen als dank hoor ik het graag.

Groet, RenÚ

Zie bovenstaande reactie.

als het kan graag een groot stuk oa voor men cursussen maar ben met wat kleinere stenen ook heel tevreden.
Fijne actie!!

groetnis, Roeland

Ik zal een groter stuk voor jou reserveren.

Hout-is-machtig
05-05-17, 09:47
... Kodama stelde voor om de steen bv met epoxy een vlakke onderkant te geven en pas daarna op maat zagen ...

Ik was vorige week nog in de winkel van Ardennes-coticule om er mijn keuze te maken. In het aanpalende atelier zag ik dat de grote stenen eerst verkleind en onderaan voorzichtig gevlakt worden (hoe weet ik niet). Daarna worden een aantal coticules gelijmd op een grotere leisteen. Dan wordt de uiteindelijke vorm uitgezaagd en de bovenkant van de coticule gevlakt.

Op hun website (onder de pagina tutorial (https://www.ardennes-coticule.be/nl/tutorials)) staat een korte verwijzing naar hoe de steen gevlakt moet worden:
-----
Vlak maken: Leg een stukje schuurpapier op een vlakke ondergrond. Doe er wat water op en slijp de steen vlak. Gebruik een schuurpapier met korrel +/- 80 tot 100 micron.
----
Dit kan uiteraard alleen als laatste stap van het vlakken ...

L.N.
07-05-17, 15:43
Zo, vandaag heb ik stapels stenen gemaakt voor alle ge´nteresseerden. De meesten krijgen 3 stukken, maar sommigen ook 2 (indien er een groot en goed stuk bij ziet) of 4 (kleinere stukken). Ik zal iedereen in volgorde van posten benaderen via PM. Om wat overzicht te houden contacteer ik niet iedereen tegelijk, waardoor het een week kan duren voordat iedereen gecontacteerd is.

Fedde
09-05-17, 12:37
L.N., super dat je dit op je neemt, het is toch een behoorlijke, logistieke klus!
Dank je wel!

L.N.
09-05-17, 12:51
Zoals ook al in het onderwerp van Kodama aangegeven, ik ben wel ge´nteresseerd in een (of twee of...) stukje coticule. Graag verzenden. En ik ben wel groot, maar geen grootverbruiker...

Groet

Henk

Henk, je berichtenbox zit vol. Zou je die leeg kunnen maken, dan kan ik jou een bericht sturen over de afhandeling.

L.N., super dat je dit op je neemt, het is toch een behoorlijke, logistieke klus!
Dank je wel!

Ach, het is even werk. Ik probeer het goed te organiseren en dan valt het werk wel mee.

MasaveHout
09-05-17, 13:04
@ln : Even een idee'tje. Mocht je het lukken of de stukken steen voor zaterdag hier te krijgen dan wil ik ze wel verdelen aan de mensen die onze open dag bezoeken. is maar een idee.

L.N.
09-05-17, 13:16
@ln : Even een idee'tje. Mocht je het lukken of de stukken steen voor zaterdag hier te krijgen dan wil ik ze wel verdelen aan de mensen die onze open dag bezoeken. is maar een idee.

Dat zou kunnen, maar ik denk dat het logistiek wat lastig wordt. Ik zou dan van te voren moeten weten wie er komt en dan de verzendkosten door het aantal mensen moeten delen dat komt. En als er op het laatste moment iemand niet komt, dan moet alles weer herberekend worden en dan ligt er ook nog een pakketje stenen bij jou. Dat is niet heel handig en er wordt maar weinig mee bespaard. Ik denk dat ik ze liever gewoon verzend, want dan weet ik ook wie ik de schuld moet geven als er ergens iets mis gaat (mezelf).

MasaveHout
09-05-17, 13:25
snap ik ;)

Blom3dd
09-05-17, 17:26
voor de zekerheid zeg ik dat ik betaald en gemaild heb.;)

henkverhaar
10-05-17, 07:10
Henk, je berichtenbox zit vol. Zou je die leeg kunnen maken, dan kan ik jou een bericht sturen over de afhandeling.

Hij is weer leeg ;-)

L.N.
10-05-17, 10:09
Hij is weer leeg ;-)

Je hebt een PM!

Zo, gisteren zijn de eerste 5 dozen verzonden en is 1 setje opgehaald. Vanavond wordt nog een setje opgehaald en dadelijk gaan nog 7 pakketten op de post. En dan ben ik al ruim over de helft van de klus :)

Timberframe
10-05-17, 17:36
Mocht er nog een keitje over zijn houd ik me aanbevolen.....:D

Jos Cuypers
10-05-17, 18:44
Gisteren langs geweest, het leek meer op een steenkapperij dan op een werkplaats voor houtbewerkers ... :rolleyes: :o

Bedankt L.N., en nogmaals, mooie werkplaats (vergeleken met mijn rommelkot)

Jos

L.N.
10-05-17, 18:58
Gisteren langs geweest, het leek meer op een steenkapperij dan op een werkplaats voor houtbewerkers ... :rolleyes: :o

Bedankt L.N., en nogmaals, mooie werkplaats (vergeleken met mijn rommelkot)

Jos

Hahaha, dat klopt. Er lagen flink wat stapeltjes coticules. Ondertussen zijn er al weer een aantal pakketten de deur uit en ik verwacht dat er morgen nog een aantal weg gaan. Dan is het weer een houtwerkplaats....

Sorry, ik bedacht mij later pas dat ik niet heb gevraagd wat jij voor werk doet. We hebben het wel over mijn werk gehad, maar niet over het jouwe.

RPosdijk
10-05-17, 19:22
Vandaag het pakket binnen gekregen en daar zat een mooi groot stuk in en 2 kleintjes. Morgen op t werk is die gasten die natuursteen verwerken is lief aankijken of ze plakken voor me willen zagen😀 Hoe dik zal ik ze laten zagen, 2 cm? Luuk hartstikke Bedankt, ik ben er blij mee 😁

Jos Cuypers
10-05-17, 19:37
...
Sorry, ik bedacht mij later pas dat ik niet heb gevraagd wat jij voor werk doet. We hebben het wel over mijn werk gehad, maar niet over het jouwe.

ik denk dat je het nu wel weet :)

en => http://www.woodworking.nl/showthread.php?21399-Jos

Hedge
10-05-17, 21:35
Als je nog over hebt graag een bericht. Ik zou er graag een ontvangen.

Roeland
10-05-17, 22:02
Hallo Luuk, vandaag het pakket ontvangen, super!!! Een grote en een kleine steen
heb gelijk de flex er in gezet en een paar mooie stenen gezaagd

63830

De kleine steen opgedeeld in 5 stukjes
63831

63833

En gelijk maar even gevlakt
63832

De grote steen ga ik ook in een aantal stenen opdelen uiteraard wel wat grotere delen. (maak wel even een nieuwe post)
Luuk en natuurlijk Kodama hartelijk dank!!!

groetnis, Roeland

Klaasjandiederik
11-05-17, 07:41
Hoi Luuk,

Mijn pakket is ook binnen gekomen gisteren. Hartelijk dank voor deze aktie!
Ik vroeg mij nog af of de blauw/grijze laag die vast zit aan het grote brok nog bruikbaar is voor iets.
Is deze stevig genoeg als ondergrond? Of is het handiger om er een ander materiaal te gebruiken?

L.N.
11-05-17, 08:09
Mocht er nog een keitje over zijn houd ik me aanbevolen.....http://www.woodworking.nl/images/smilies/biggrin.png

Ik hou het in de gaten, maar ben er een beetje bang voor. Ik heb nog niet van alle geinteresseerden een reactie gehad. Als die niet reageren, dan heb je nog een kans....

Als je nog over hebt graag een bericht. Ik zou er graag een ontvangen.

Waarschijnlijk niet, zie boven.

Hallo Luuk, vandaag het pakket ontvangen, super!!! Een grote en een kleine steen
heb gelijk de flex er in gezet en een paar mooie stenen gezaagd

63830

De kleine steen opgedeeld in 5 stukjes
63831

63833

En gelijk maar even gevlakt
63832

De grote steen ga ik ook in een aantal stenen opdelen uiteraard wel wat grotere delen. (maak wel even een nieuwe post)
Luuk en natuurlijk Kodama hartelijk dank!!!

groetnis, Roeland

Zo, je laat er geen gras over groeien! Dat ziet er al goed uit.

Even voor de rest van de Woodworkers: Roeland heeft het grootste stuk gekregen, omdat hij cursussen geeft. Dit is dus niet representatief voor de stukken die de anderen krijgen.

Hoi Luuk,

Mijn pakket is ook binnen gekomen gisteren. Hartelijk dank voor deze aktie!
Ik vroeg mij nog af of de blauw/grijze laag die vast zit aan het grote brok nog bruikbaar is voor iets.
Is deze stevig genoeg als ondergrond? Of is het handiger om er een ander materiaal te gebruiken?

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar volgens mij is die grijze laag een soort leisteen. Die kun je wel als ondergrond gebruiken, maar niet om op te slijpen. Bij commerciŰle verkoop wordt coticule vaak ook een leisteen of andere steen verlijmd met epoxy. Mocht de onderkant niet vlak zijn, dan kun je de vlak maken met een bandschuurmachine of epoxy erop zetten (met een mal). Ik heb 2 grotere, maar behoorlijk dunne stukken (1,5 - 2 cm) voor mij gehouden. Daar ga ik een mal voor maken en de steen zwevend in laten hangen. De ruimte tussen de mal en de coticule ga ik op vullen met 10 mm epoxy. Daarna ga ik pas de bovenkant vlakken. Het stuk is te dun en groot om deze eerst te vlakken, want ik ben bang dat deze dan breekt.

Seek
11-05-17, 08:16
Zo, dat gaat goed Roeland! Toen ik de foto's van de ruwe brokken zag had ik zoiets van: dat wordt dan weer een tijd verslindend project waar ik helemaal geen tijd voor heb. Dus ik heb de actie aan me voorbij laten gaan. Nu toch wel een heel klein beetje spijt....

Roeland
11-05-17, 08:39
Voor de forummers die aangegeven hebben ook wel een stukje te willen hebben maar niets hebben gekregen.
Ik neem een flink aantal stukjes spuugsteen :) mee naar de open dag van Masave hout aankomende zaterdag.
Waar ik diverse (slijp) demo's zal geven, als je je bij mij meld dan kan je een leuk steentje uitzoeken zo lang de voorraad strekt!

Kees ik zal voor jouw een steentje apart leggen. En ook voor Timberframe en Hedge ook

Groetnis, Roeland

L.N.
11-05-17, 08:39
Zo, dat gaat goed Roeland! Toen ik de foto's van de ruwe brokken zag had ik zoiets van: dat wordt dan weer een tijd verslindend project waar ik helemaal geen tijd voor heb. Dus ik heb de actie aan me voorbij laten gaan. Nu toch wel een heel klein beetje spijt....

Helaas ben ik bang dat je nu te laat bent....

Overigens hebben de stapels stenen in de garage mijn dochters ge´nspireerd:

63846

Klaasjandiederik
11-05-17, 09:57
@Roeland

Wat is dat voor plaat die rechts ligt boven de wasbak?

Seek
11-05-17, 10:04
Helaas ben ik bang dat je nu te laat bent....

Overigens hebben de stapels stenen in de garage mijn dochters ge´nspireerd:

63846

Geeft niet.
Mooie roze kistjes met heel bijzondere verzameling!

Roeland
11-05-17, 11:59
@Roeland

Wat is dat voor plaat die rechts ligt boven de wasbak?

Dat is een diamand steen korrel 240

Groetnis, Roeland

janwillem
11-05-17, 13:21
Roeland, zou je nog wat meer uitleg kunnen geven over hoe te flexen vlakken en slijpen? Ik zou daar veel aan hebben, en vast meer mensen met mij :)

Maakt het bijvoorbeeld nog uit in welke richting je flext? (afhankelijk van hoe de "vlam" ofzo van de steen loopt, zoals de nerf van hout) of kijk je alleen naar wat voor afmetingen van de steen je wilt overhouden?

Wat voor materiaal kun je het best gebruiken om slurrie te maken? Klopt het dat de slurrie uit de coticule komen of komt het uit de slurrie steen?

Berm
11-05-17, 13:35
De stenen zijn gearriveerd, ze zaten perfect ingepakt..
Nogmaals bedankt voor dit initiatief.
6386063861

L.N.
11-05-17, 14:20
Roeland, zou je nog wat meer uitleg kunnen geven over hoe te flexen vlakken en slijpen? Ik zou daar veel aan hebben, en vast meer mensen met mij :)

Maakt het bijvoorbeeld nog uit in welke richting je flext? (afhankelijk van hoe de "vlam" ofzo van de steen loopt, zoals de nerf van hout) of kijk je alleen naar wat voor afmetingen van de steen je wilt overhouden?

Wat voor materiaal kun je het best gebruiken om slurrie te maken? Klopt het dat de slurrie uit de coticule komen of komt het uit de slurrie steen?

Ja, dat zou voor mij ook fijn zijn.

De stenen zijn gearriveerd, ze zaten perfect ingepakt..
Nogmaals bedankt voor dit initiatief.
6386063861

Graag gedaan!

Vandaag zijn er nog 5 pakketten de deur uitgegaan, morgen gaat er nog een pakket naar BelgiŰ en wordt er een setje stenen opgehaald. Dan heb ik nog 3 stapeltjes over. De Woodworkers hebben daar al een PM over gehad.

Fedde
11-05-17, 14:55
Dank je wel!
Het pakket is in goede orde ontvangen!
Kan ook ik aan het vlakken en dan wetten!

L.N.
11-05-17, 15:49
Even snel tussendoor een mal gemaakt voor een van de stukken. Hier heb ik kleine schroefjes ingelijmd om de coticule zwevend in te houden. De holle ruimte gaat opgevuld worden met epoxy.

63866

63867

HBhout
11-05-17, 19:32

Als iemand het ziet zitten om een verslag te maken zou inderdaad heel fijn zijn! En ik denk anderen op het forum het ook fijn zouden vinden. Iemand dan Roeland die het gaat doen mag natuurlijk ook:D

gids66
11-05-17, 20:46
In afwachting van een pakketje (popel, popel) ben ik ook al op zoek gegaan naar info.
Onderaan deze link vind je vier pdf met een massa informatie over slijpen en coticule:
https://bosq.home.xs4all.nl/

henkverhaar
12-05-17, 09:14
Coticules zijn hier ook binnen. Met dank, zowel aan L.N. als aan Kodama!

L.N.
12-05-17, 17:50
Coticules zijn hier ook binnen. Met dank, zowel aan L.N. als aan Kodama!

Graag gedaan!

Nog een vraagje voor de kenners: Is een slurriesteen nodig en wat voor steen is daarvoor te gebruiken?

Blom3dd
12-05-17, 18:06
Nadat mijn stenen een nachtje bij de buren waren, ben ik vandaag even bezig geweest met een van de stenen te vlakken. Dit gaat prima op een stoeptegel en veel regenwater, met een oude beitel heb ik de hoge stukjes van de coticule een beetje weg geschraapt. Het is een vrij zachte steen. En ook even een van mijn beitels bij gewet en dat gaat prima.
63901

Super bedankt Kodama en LN

henkverhaar
12-05-17, 19:01
Is een slurriesteentje absoluut noodzakelijk? Nee, slijpen van je gereedschap zelf genereert ook 'slurrie'. Alleen gaat dat nogal langzaam, en een coticule met alleen water slijp fijn en langzaam. Prima als je alleen even wilt wetten / polijsten, maar moet er meer materiaal afgenomen worden dan is het wel fijn om _met_ slurrie te beginnen. Bij een coticule is de beste slurriesteen ook een cuticule. Voor een synthetische watersteen is een slurriesteen die harder is dan de slijpsteen zinvoller (en dan wordt met harder bedoelt een steen die harder is dan de matrix, niet noodzakelijk een steen die harder is dan het slijpmiddel in de watersteen - dat is bij een synthetische watersteen meestal aluminiumoxide/korund).

Cervelo
12-05-17, 21:34
Ik heb vandaag mijn coticules ook ontvangen. Hartelijk dank L.N.! Nu maar eens verdiepen in het vlakken en slijpen met coticule. Zal daarom dit topic in de gaten houtden om wat kennis op te doen. Groet,

HBhout
12-05-17, 22:09
Is een slurriesteentje absoluut noodzakelijk? Nee, slijpen van je gereedschap zelf genereert ook 'slurrie'. Alleen gaat dat nogal langzaam, en een coticule met alleen water slijp fijn en langzaam. Prima als je alleen even wilt wetten / polijsten, maar moet er meer materiaal afgenomen worden dan is het wel fijn om _met_ slurrie te beginnen. Bij een coticule is de beste slurriesteen ook een cuticule.

Dus voor ik ga wetten even met een reststukje coticule over de steen heen om slurrie te maken?

henkverhaar
13-05-17, 07:58
Idd. tenzij je heel fijn wilt polijsten. dan gewoon water erop.

HBhout
13-05-17, 09:40
Idd. tenzij je heel fijn wilt polijsten. dan gewoon water erop.

Bedankt! En de steen weer vlak maken na het slijpen? Kan dat gewoon met schuurpapier?

henkverhaar
13-05-17, 18:46
Kan. Maar er zijn handiger methoden. Vlaksteen. Of carborundum korrels op een glazen plaat.

Jensioo
13-05-17, 19:06
Ook hier de stenen goed ontvangen! Bedankt!

L.N.
13-05-17, 19:59
Vandaag zijn er 2 pakketten de deur uitgegaan, wat betekent wat ik nog maar 1 stapeltje over heb. De woodworker waarvoor ik het stapeltje heb gereserveerd heeft 2 PM's gehad en ik wacht nog enkele dagen op een reactie. Mocht die niet komen, dan loot ik en krijgt Timberframe, Hedge of Seek de resterende stukken coticule..

Hubert
13-05-17, 22:48
Ik heb dit topic een beetje gevolgd en moet zeggen: Petje af voor L.N.!

Klaasjandiederik
18-05-17, 07:06
Hoi Roeland, nog een kleine vraag. Met wat voor soort slijpschijf heb jij de stenen opgedeeld? Heb gisteravond geprobeerd met een diamandschijf door te slijpen. Veel hitte en vonken maar weinig progressie. Zou het schijfje bot Zijn?

henkverhaar
18-05-17, 07:09
Ik ben het kleinste stukje dat ik kreeg met de hand aan het doorzagen (met zo'n ijzerzaag'insert' - dik draad met, ik denk, carborundumkorrels er op gelijmd), omdat het te golvend was om in 1 keer te vlakken, dan blijft er geen coticule laag over - als de twee helften afzonderlijk vlak waarschijnlijk wel. Dat gaat ook niet snel - het is een meerdagen/weken project - elke keer als ik even tijd heb doe ik een paar halen ;-)

Jos Cuypers
18-05-17, 08:36
Hoi Roeland, nog een kleine vraag. Met wat voor soort slijpschijf heb jij de stenen opgedeeld? Heb gisteravond geprobeerd met een diamandschijf door te slijpen. Veel hitte en vonken maar weinig progressie. Zou het schijfje bot Zijn?

Om dergelijke stenen te verzagen kun je best een watergekoelde tegelsnijder gebruiken. Langzaam maar zeker.

jos

Pine
18-05-17, 17:05
Mijn stukken zijn van twee heel verschillende kwaliteiten de eerste is zoals ik corticule ken deze is heel gemakkelijk te bewerken met schuren en slijpen
de tweede is corticule opgesloten tussen een soort leisteen vrij zacht dan een laag geel groenige steen die keihard is en dan een dunne laag corticule met veel aders en het lijkt ook wel kwarts te bevatten , deze corticule is inderdaad keihard en ik heb er een 3 maanden project van gemaakt om op een plaat met schuurpapier langzaam de steen te vlakken :p
Ik ben wel benieuwd of deze steen goed gaat afnemen of dat het meer een steen voor de laatste hand is
Ik ben in iedergeval erg blij met de stenen !!!

Roeland
18-05-17, 17:54

Ik heb een grote flex met een gesegmenteerde diamand schijf gebruikt, buiten met een goede stofkap en bril op.
Denk dat je schijf bot of van slechte kwaliteit is heb geen vonken gezien en nauwelijks warmte ontwikkeling.
Hier een foto van mijn zaag opstelling
64154

Uit de kleine steen heb ik vijf bruikbare stukkengehaald
64155

De grote steen doormidden gehaald
64156

64157

Een helft opgezaagd in twee grote stenen en een aantal kleinere stenen
64158

Stenen voorgevlakt met stationaire bandschuurmachine (de groenige steen is niet te vlakken met de bandschuur, te hard)en daarna op zandsteen met behulp van zilverzand, heb deze steen inmiddels alweer een week of wat in gebruik en is een beetje te vergelijken met een harde Arkansas steen de andere zijde is wat zachter (geel en gemŕleerde) en neemt iets agressiever af
64159
64160

Hier wat kleine stenen ook gevlakt op zandsteen en daarna met diamand korrel 240
64161

Bij het zagen van de Coticule moet je goed letten op de splijt richting van de steen zodat je de juiste oppervlakte laag aansnijdt.
De grote steen heeft in het midden van de steen de groenige laag met aan de buitenzijde de gelige laag die dus overgaat in de groenige laag en wat bij mijn weten geen leisteenlaag is.
Mijn bevinding is dat de groenige laag prima geschikt is om te wetten maar slijpen gaat alleen wat trager.

Zal binnenkort ook even een foto posten hoe ik van hele dunne schilfers bruikbare wetsteentjes maak.

Groetnis, Roeland

Pine
18-05-17, 19:15
Bedankt voor deze toelichting !
Hoe heb je de groenige laag gevlakt en is dit dus ook corticule ?
De leisteen laag zat bij mij daar nog buiten op en heeft een bruine kleur , als het al leisteen is want ik blijf toch een timmerman :cool: deze is erg zacht en ik heb geprobeerd er mee te slijpen en dat ging nog best goed maar het is zo zacht dat je na iedere slijpbeurt je steen moet vlakken
Dat ruwe materiaal is toch maar leerzaam

DervishD
18-05-17, 21:25
Weet je wel wat je hier hebt? Dat is een Les Latneuses, ÚÚn van de meest zeldzame en kostbare variaties.
http://i.imgur.com/sGc4b3n.jpg
http://i.imgur.com/MMryOOs.jpg

L.N.
22-05-17, 11:36
Hmm, ik merk dat er iets mis is gegaan met mijn laatste post en daarom poging 2.

Het laatste pakket is vorige week de deur uitgegaan. Helaas, Hedge en Timberframe, voor jullie heb ik geen coticule meer. Ondertussen heb ik mijn plat stuk voorzien van een dikke cm epoxy om een gladde ondergrond te hebben en het geheel te verstevigen. Nu nog in stukken zagen/slijpen en dan vlakken.

Jefmen, zou je dit topic nog even open kunnen houden? Er zijn nog vragen over het verder behandelen van de stenen (verzagen, glad maken, etc.) en het zou fijn zijn als die in dit topic behandeld kunnen worden.

Timberframe
22-05-17, 11:39
Dank voor je bericht L.N., ik was zelf al te laat met aanmelden dus de 2e kans was al een extraatje! Mooie actie van je en veel succes en plezier van je "spuugstenen"!!

teus
22-05-17, 13:37
ik heb deze draad gemist!
graag zou ik een plakje coticule van iemand overkopen, om te gebruiken als wetsteen. het vlakken en monteren kan ik zelf wel.

Roeland
22-05-17, 16:31
[QUOTE=DervishD;242606]Weet je wel wat je hier hebt? Dat is een Les Latneuses, ÚÚn van de meest zeldzame en kostbare variaties.

Dat wist ik niet maar ken ook niet alle benamingen van de lagen Coticule, maar kan wel beoordelen of een steen fijn slijpt of geschikt is hier voor.
Ik vind het wel een fijne steen

Groetnis, Roeland

teus
22-05-17, 18:15
Weet je wel wat je hier hebt? Dat is een Les Latneuses, ÚÚn van de meest zeldzame en kostbare variaties.
http://www.woodworking.nl/clear.gif Antwoord met Citaat (http://www.woodworking.nl/newreply.php?do=newreply&p=242606)

wow... ik val achterover....

Scheppie
22-05-17, 21:41

Dervish, kun je toelichten wat dit precies is en in welke vorm dit speciaal is? Wat maakt de steen speciaal?

Roeland
22-05-17, 22:26
Even snel gegoogeld
https://www.flickr.com/photos/razorlovestones/15217772448/in/photostream/

Vooral geliefd onder scheermes slijpers en inderdaad de prijzen lopen behoorlijk op per steen. Henk Bos benoemd deze steen ook en zijn slijp eigenschappen

Zo ver ik nu kan beoordelen vind ik het een hele prettige (bank) slijpsteen ik heb er eentje die groen blauw is maar ook eentje die wat rossig is.

64300

Groetnis, Roeland

DervishD
23-05-17, 23:37
Vooral geliefd onder scheermes slijpers en inderdaad de prijzen lopen behoorlijk op per steen.

Ik heb zelf een kleine Les Latneuses die ik gebruik als laatste stap voor mijn open scheermes. Ik hoef daarna niet eens te stroppen, kan gelijk van dat steentje scheren.

Voor wat je daar hebt liggen kun je op ebay zomaar Ç600 vangen.

Dervish, kun je toelichten wat dit precies is en in welke vorm dit speciaal is? Wat maakt de steen speciaal?

Een Les Latneuses maakt een extreem prettige, gladde snede die heel zacht voor de huid is.

Scheppie
24-05-17, 08:59
https://www.yumpu.com/nl/document/view/47164385/info-20m-nummer-73-website-henk-en-ge-bos-xs4all/10

DervishD
24-05-17, 10:13
Die beschrijving van een soort van magnetische feedback klopt wel. Het lijkt wel of mijn steentje mijn scheermes op ÚÚn of andere manier aantrekt. Het is moeilijk uit te leggen maar als je een keer met een Les Latneuses hebt geslepen dan weet je precies wat ik bedoel.

Scheppie
24-05-17, 12:00
Haha Dervish... je hebt me al bijna zover dat ik de Gillette de deur uit gooi en een traditioneel mes ga kopen....;)

teus
29-05-17, 17:35
niemand waarvan ik een plakje kan overkopen, om een scheermes te slijpen?

janwillem
29-05-17, 21:34
Ik hoop dat iemand me even wil helpen, ik kom er ondanks alle info niet uit. Hoe moet ik slijpen? Dit is de steen:
64602
Wil ik de bruine laag overhouden, of maakt dat niet uit? Is dit de richting van slijpen?:
64603
Dit mooie kleine kan ik misschien het beste vlakken met een bandschuurmachine of stoeptegel, beide kanten?
64604
Alvast bedankt voor de hulp :)

Roeland
29-05-17, 23:16
niemand waarvan ik een plakje kan overkopen, om een scheermes te slijpen?

Teus geef maar een PM tje en ik stuur je een gevlakt stukje op een zachte Coticule of een wat hardere Les Latneuses uiteraard tegen de verzendkosten.

Groetnis, Roeland

teus
30-05-17, 12:34
dank je :cool:

kodama
02-06-17, 12:13
Ik ben blij om te zien dat er zo veel mensen plezier hebben van de stenen. Dat was exact mijn bedoeling. Veel dank aan L.N.om deze onder iedereen te verdelen!
Op een bepaald ogenblik dacht ik om ze zelf te verwerken en daarna te verkopen wat zonder twijfel vele honderden euro's had opgeleverd maar nu ik zie dat er zoveel mensen plezier van hebben ben ik blij dat ik dit niet heb gedaan.

Hier nog een foto van een van mijn betere exemplaren. De aansteker heb ik ernaast gezet om een idee van de grote en dikte te geven. (ik hoop deze nog steed op te gebruiken in mijn levensjaren)

- - - Updated - - -

6468164681

MerkiMac
02-06-17, 12:16
Wow.... dat is nog eens een stuk! Die aansteker opmaken lukt waarschijnlijk nog wel, maar die steen daarentegen...

Scheppie
02-06-17, 13:02
Thx Kodama, mooi initiatief en veel mensen erg blij, en idd je hebt nog een mooi stuk over.

L.N.
02-06-17, 14:25
Ik ben blij om te zien dat er zo veel mensen plezier hebben van de stenen. Dat was exact mijn bedoeling. Veel dank aan L.N.om deze onder iedereen te verdelen!
Op een bepaald ogenblik dacht ik om ze zelf te verwerken en daarna te verkopen wat zonder twijfel vele honderden euro's had opgeleverd maar nu ik zie dat er zoveel mensen plezier van hebben ben ik blij dat ik dit niet heb gedaan.

Graag gedaan! Bedankt dat wij zoveel stukken van jou hebben kunnen krijgen!

Pine
04-06-17, 16:35
eindelijk tijd gevonden om mijn tweede stuk ook te vlakken , was wel even zweten want ik heb het met de hand gedaan met schuurpapier op een vlakplaat van korrel 100 tot 2000
64762
64763
dit was de steen zoals ik hem kreeg met bovenop de les latineuse een bruinpaarse zachte laag die ik er af heb gebikt met een steenbeitel , deze kwam makkelijk los in laagjes zoals leisteen
onderop zit nog een witte laag zoals ik de belgische brok ken alleen dan met veel meer aders en veel harder
64766
op deze foto zie je onderop de les latineuse zoals Dervish aangaf en daarop de witte laag die dus lijkt op belgische brok maar is het dat ook ?
64764
hier de les latineuse gevlakt met bovenop het laatste restje bruinpaarse steen
wat ik nog moet bedenken of dat ik het stuk in tweeen breek op de breuklijn die al in de steen zit
64765
beide stenen samen waarvan de linker een belgische brok zoals ik ze ken vrij zacht en makkelijk te vlakken

nogmaals hartelijk bedankt he jongens !!!

teus
04-06-17, 18:15
dat ziet er prachtig uit

L.N.
04-06-17, 19:23
Nou, dan moet ik mijn vorderingen ook maar tonen. Een tijdje geleden heb ik een mal gemaakt voor het stuk dat ik had. Het idee was een laag van 10 -15 mm epoxy onder de coticule te krijgen, zodat ik een vlakke kant had. Tevens zou dan de stukken coticule steviger zijn.

64767

64768

Het is niet heel goed te zien, maar op de tweede foto drijft de coticule op de nog vloeibare epoxy. Vervolgens heb ik het stuk met een diamantschijf in 5 stukken verdeeld. Elk stuk is 55 - 65 mm breed en 20 - 25 cm lang. 2 stukken heb ik al gevlakt en 3 stukken moet ik nog. Het mooiste stuk ben ik vergeten op de foto te zetten.

64769

64770

64771

Hier is de epoxylaag goed te zien:

64772

DervishD (http://www.woodworking.nl/member.php?937-DervishD), weet jij wat voor soort/type Coticule het is? Het is een stuk geler als het nat is.