afwerklaag op tafel voor een kinderdagverblijf

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste allen,

Ik heb de volgende uitdaging:
Tafels en banken maken voor een kinderopvang.
Het ontwerp zal me wel lukken..
Waar ik m`n hoofd nog het meest over breek is hoe kan ik dit meubel zo afwerken dat het 5 tot 6 keer per dag op gemorst kan worden en dus ook gepoetst word. Met een hoop schoonmaakmiddelen.
Owja.. en de kinderen mishandelen de tafel natuurlijk ook door er op te verven, kleuren, etc.

Dan kom ik in mijn hoofd toch uit op HPL.. Maar liever zou ik het geheel van massief hout maken met een goede afwerklaag.
Maar dan moet die laag dus even hufterproof zijn als HPL.

Ik hoor graag jullie ervaring.

Groeten,

Nico
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Even robuust als HPL lijkt me lastig worden.
Maar je zou een goede parketlak kunnen overwegen. En die dan om de zoveel jaar schuren en bijwerken.
 
P

Pel

Guest
Ik zou HPL gebruiken makkelijk afwasbaar, kan tegen een stootje en is in alle kleuren verkrijgbaar. Als je het van bijvoorbeeld beukenhout maakt is ook mooi maar wat je al zegt dat zul je moeten spuiten met een kras en stoot vaste lak. Ik ben nu een kinderkeukentje aan het maken voor mijn nichtje gewoon van grenen en vurenhout, die schilder ik met 4 lagen parketlak. Maar een school of kinderopvang dat vraagt m.i. toch om solide materiaal. Je zou ook gedeeltelijk hout en HPL kunnen gebruiken, de tafelbladen HPL en het onderstel van beuken, zelfde met de bankjes onderstel hout en het zitgedeelte HPL.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Laagje slagvaste epoxy er op gieten.
Spul word ook wel voor vloerengebruikt en is olie en zuur bestendig, Knappe kleuter die dat sloopt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou gewoon een jachtlak nemen.
gieten is helemaal niet zo makkelijk en dat spul is ook niet goedkoop
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
kom kom... het zullen toch geen vandalen zijn en ook dat vergt gewoon onderhoud, dus eens in de 3 jaar opnieuw behandelen? Ik stel voor dat je een goede lak neemt zoals skylt ultra mat. ziet er niet uit als lak, maar is toch zodoende beschermd dat je daar vele jaren tegen kan poetsen... misschien wel 4 lagen ipv 3 en de eerste echt goed dik aanbrengen om strepen te voorkomen!!!
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Ik heb mijn grenen tafelblad behandeld met 2 lagen parketlak.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik weet niet of je rekening moet houden met bepaalde keurmerken en afwerkingen ivm kinderdagverblijf? HPL lijkt me toch de meest practische oplossing! Een tafel die eigenlijk aan onderhoud toe is, maar dat (nog) niet krijgt, is ook geen eyecatcher!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De tafels van hetkeramiekatelier van mijn vrouw heb ik afgewerkt met 7 lagen parketlak. Daarop wordt dus door mijn vrouw, cursisten en kinderpartijtjes gewerkt met klei, met allemaal steentjes erin. Na 5 jaar een keer geschuurd en er nog weer eens een laag overheen.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Voor een blankhouten tafel zou ik een tweecomponenten polyurethaan nemen van bijvoorbeeld de IJssel of International. Dit hebben wij ook op de vloer in hoogglans. Er gaan jaarlijks een paar duizend mensen over heen en het hoeft maar eens in de twee jaar licht opgeschuurd te worden en een keer gelakt.
Let wel op. Een paar lagen lak om op te bouwen telt niet. Pas bij een laag of vijf kan je over een laklaag spreken.
 

Evy Wisse

Nieuw lid
3 mei 2017
8
0
29
ik dacht ook aan parketlak, of een topblad uit melamine, is makkelijkste afwasbaar? of moet het echt massief zijn?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Denk dat een belevings factor ook voor een kind belangrijk is. Puur massief hout is aantrekkelijker dan het mooiste printje HPL. Als ik alle reacties lees mis ik nog één afwerking. Geen ervaring er mee helaas. Kan je de tafels niet zepen. Ik weet zeker dat als je een HPL tafel neer zet naast een gezeepte de kinderen het liefst aan één van de twee tafels willen zitten.
Je zou als test eens een klein tafeltje kunnen zepen en kijken hoe het houdt. Denk wel dat je elke maand even extra aandacht moet geven. Maar de meerwaarde voor kinderen is zo hoog dat het zeker de moeite waard is.

[h=1]Hout zepen[/h] [h=2]Voor een traditionele houtafwerking met zeep is onze zeep in vlokken heel geschikt.[/h] [FONT=&quot]Onze natuurlijke zeep in vlokken zijn 100% biologisch afbreekbaar, zonder kleurstof, zonder parfum, zonder schadelijke additieven en zijn zeer zacht voor de gevoelige huid. Maar er is meer! Je kunt er namelijk ook heel goed je meubels mee behandelen. Dat hadden ze in Scandinavië al heel vroeg door, maar tegenwoordig komt dat ook in Nederland in zwang. De onbehandelde uitstraling spreekt velen erg aan. [/FONT]

 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dit was ook de reden dat ik ben gevraagd.. omdat ze meer beleving willen bij een meubel..
Ik kan er natuurlijk ook een onderhouds contract bij afsluiten haha.


Denk dat een belevings factor ook voor een kind belangrijk is. Puur massief hout is aantrekkelijker dan het mooiste printje HPL. Als ik alle reacties lees mis ik nog één afwerking. Geen ervaring er mee helaas. Kan je de tafels niet zepen. Ik weet zeker dat als je een HPL tafel neer zet naast een gezeepte de kinderen het liefst aan één van de twee tafels willen zitten.
Je zou als test eens een klein tafeltje kunnen zepen en kijken hoe het houdt. Denk wel dat je elke maand even extra aandacht moet geven. Maar de meerwaarde voor kinderen is zo hoog dat het zeker de moeite waard is.



 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dit is ook nog een leuk idee voor een tafel in een kinderdagverblijf:


(Lego-blokjes in epoxy)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.