Kippenren

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo, een vriendin heeft gevraagd of ik voor haar kippenhok een ren wil maken. Het liefst dat ze erin kan staan (1,65). De afmetingen zijn 250x100cm.
Ik wilde tuinpalen kopen en deze als "pergola" opbouwen en rondom kippengaas spannen. Nu lees ik dat palen 1/3de de grond in moeten, klopt dit? Is dat in dit geval niet een beetje overdreven? Dat betekend dat de palen 80cm de grond in zouden moeten? Een zijde van de ren wordt ook nog vastgezet aan een muur, zou dat niet voldoende stevigheid bieden? Zou zo'n 20cm de grond in voldoende zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Als iemand een ander idee heeft en dit zou kunnen tekenen dan is dat ook zeer welkom!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
20cm is echt veel te weinig! Met het spannen van het gaas gaat het dan al aan de haal. Zou zeker niet minder dan 50-60cm de grond in gaan en ook schoren toepassen.

Bij de muur is het anders, daar zou je zelfs de palen tot net boven grondniveau aan de muur kunnen bevestigen. Ik zou wel het gaas een stuk de grond in laten gaan ivm ondergraven door ongenode gasten.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor uw reactie. Als ik op Google kijk naar afbeeldingen kippenren dan zie ik veelal palen tot aan de grond met een plank (horizontaal) van paal naar paal en dit aan de bovenzijde ook zo, verder alleen opgespannen gaas ertussen....
Als ik het zo maak een zet een kant aan de muur vast en 1 kant aan het kippenhok dan zou het toch moeten kunnen?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ja 1/3de voor schuttingpalen, dat begrijp ik vanwege de windvanger die de schutting is... Maar het kippenhok staat in een hoek tussen 2 muren en door het gaas is het natuurlijk niet zo'n windscherm als een schutting.

Ik vind het lastig te geloven dat wanneer je een kant en klare ren zou kopen deze ook 1/3de grond in zou moeten...? Dat het voor een schutting of speeltoestel geldt begrijp ik maar aan een ren komen weinig krachten te staan, zelfs als het stormt?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Je kunt hem ook op tegels zetten maar ga dan goed schoren, althans dat zou ik doen
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
@korte, ik heb hier ook altijd een ren gehad en die stond volledig los. Nu woon ik buitenaf en daar kan het best waaien. hij is hier nog nooit verschoven. De kippen maken nogal een bende en je hebt dus heel snel al een deel van je ren ingegraven in bergjes zand. En stel dat hij wel wat wegwaait dan is er nog niets aan de hand toch? Kippen komen wel terug in het schemer. Dus aan de muur en kippenhok vast lijkt mij echt meer dan afdoende.

Schoren zou ik wel doen, maar dat staat los van het wegwaaien.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Moet er een dak op komen als ze er in wil kunnen staan? Hier heb ik gewoon kastanje palen ingeklopt zo'n 50cm diep en daartegen een kastanje omheining van 1m50 hoog. Ik heb hier wel meer dan 100m2 voor 5 kippen en dat is net genoeg om het mooi groen te houden (in de winter heb ik ze in de moestuin laten scharrelen anders was er geen gras meer). 20m2 per kip is echt een minimum, vaak krijgen ze amper een paar m2 en dan zitten ze het ganse jaar in een modderpoel.

P1010437.jpg

Onder het hok hebben ze zo'n 2m2, als je ze daar 2 dagen opsluit dan graven ze kuilen zo diep dat ze onder de wanden door kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.