silent power

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Weet iemand of je met de silent power schaafas op een 230 volt A3 26 van Hammer beter hardhout schaaft dan met de gewone systeemmessen? Ik bedoel of de silent power het beter aankan dan dan gewone messen?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Je bedoelt of je meer tegelijk kan afnemen? In beide gevallen is er uiteraard prima hardhout te schaven.... En zul je ook meer dan voldoende in 1 keer kunnen afnemen.
Er is meer over geschreven op het forum. Met de zoekfunctie vind je de allemaal terug.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb een Hammer A3 31 met Silent power en ben er zeer te vreden mee.

Volgens mij is de truc dat je schaaf rond de hele as zit, waardoor je je motor evenwichter belast. Dat zou wat voordeel kunnen geven bij maximale last.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Er zitten allerlei slimmigheidjes in een silent power. Bijvoorbeeld de 'aanvalshoek' van de mesjes, die is niet haaks op het hout, maar loopt ietsje weg, waardoor elk mesje een soort haal maakt over het hout -- het schaafbeeld zou daar mooier van worden. De 'goten' voor de mesjes vergemakkelijken het afvoeren van de spaanders, die trouwens veel minder volume innemen dat bij traditionele schaafmessen. Een machine met silent power gebruikt minder stroom (-20%) en maakt minder geluid (min 10 dB).

Voor ik mijn A3 31 met silent power kocht heb ik in de showroom in Barneveld kunnen zien (en voelen) hoe goed je met silent power hardhout schaaft & dat was zeker indrukwekkend. (Als het allemaal lukt wordt-ie volgende week afgeleverd… !)

Op YouTube is een bedrijfsfilmpje te zien waarin 'der Harry' de A3 demonstreert in een 'side by side' van de gewone versie en eentje met silent power. Zeker de moeite waard. Er is ook een filmpje over het monteren van de A3, ook leuk om de voorpret op te bouwen.
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
Ik heb de A3 26 met Silent Power schaafas en kan alleen maar zeggen dat ik erg tevreden ben.
Schaafresultaten zijn erg strak ook bij grotere spaanafname.
Ik heb er destijds voor gekozen voor het kunnen vervangen van afzonderlijke mesjes en dat je elk mesje 4 keer kunt gebruiken
voordat hij vervangen moet worden.
Ik denk niet dat er onderling veel verschil zit in wat elk systeem aankan.
Als je budget er naar is zou ik wel kiezen voor de tafelverlengstukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.