De Paulk werkbank

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ik heb door een tip op dit forum eens gekeken naar de Paulk workbench en ik heb daar een vraag over:

het viel mij op dat de openingen aan de zijkant van de torsion box ovaal zijn en niet rechthoekig. Heeft dat een constructieve reden of zou dat puur cosmetisch zijn? Is een rechthoekige opening minder sterk?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Daar heb je wel een punt. Ik ben geen ingenieur, maar in openingen met haakse hoeken kan er volgens mij sneller een barst ontstaan dan bij ronde hoeken. Ik ben benieuwd wat anderen hier over te zeggen hebben.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
die openingen zijn makkelijker ovaal ( of eender welke vorm zonder scherpe hoeken ) te maken dan recht met een frees en template
anders moet je al met een invalzaag en een decoupeerzaag gaan werken
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
OK, dus als je geen frees hebt of geen centreerring (of hoe heet zo'n ding) en je kiest ervoor om met de decoupeerzaag aan de slag te gaan zou dat niet uitmaken voor de stijfheid van de torsion box?
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
als je geen centreering hebt of een gelagerde frees kan je bv ook een gewone lager (608 van een skateboard lenen oid 8mmID ) en die gebruiken .
maar als je zodaning veel kracht op zo een bank zet dat ovaal tegen vierkant een verschil gaat geven denk ik dat je andere problemen gaat krijgen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.