Hoe krijg ik dit de volgende keer glad van binnen?

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
IMG_20170428_111839.jpgIMG_20170428_111952.jpgIMG_20170428_111928.jpg

Hoi mensen,

dit is mijn eerste projectje waarbij ik iets uithol.
ik vind het moeilijk om de binnenkant mooi glad te krijgen, als ik met een schalenguts 13mm de boel uithol is het gouw ruw.
Als ik iets afruw of vorm aan de buitenkant en het word grof dan maak ik dat glad met een platte beitel, dat werkt wel goed vind ik.
Maar ik durf niet met de platte beitel in de kom te gaan, ik denk dat ik flinke "catches" krijg.
Hoe krijgen jullie de binnenkant mooi glad?

ik heb dit setje beitels:
http://tinyurl.com/km4aky2

p.s. ik weet trouwens niet wat voor hout dit is, ik heb dit gekregen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik kan het hout niet goed zien, het zou taxus kunnen zijn, maar ik vermoed een andere (veel zachtere) naaldhoutsoort, richting conifeer ofzo.

Als ik naar de bovenkant van de deksel kijk, waar je veel beter bij kunt dan bij de binnenkant, waar toch ook behoorlijke plekken zichtbaar zijn waar de vezels uitgerukt zijn, is allereerst je gereedschap niet scherp genoeg (of niet vaak genoeg geslepen) en/of wordt het niet op de juiste manier gebruikt.

Verder moet je bij zachtnaaldhout kleine beetjes wegnemen op het laatst, de laatste millimeter kan best in 4x weggenomen moeten worden. Ik zou voor de binnenkant het proberen met een schalenguts van binnen naar buiten en dan van onder naar boven - met de vingernagelguts, welteverstaan.

De platte beitel heeft inderdaad aan de binnenkant niets te zoeken.

Als dit inderdaad zacht naaldhout is, is het ook niet het gemakkelijkste hout...
 
Ralph,
Ga op zoek naar een ervaren draaier en/of sluit je aan bij de Nederlandse of Belgische houtdraaivereniging http://www.houtdraaien.com/wp/
http://www.houtdraaiersgilde.be/.
Op die manier leer je de juiste manier van houtdraaien, een foute manier van draaien leer je niet zo maar af.
Ik weet niet waar je woont maar als je in Nederland woont kijk dan bij Radius waar bij jou een afdeling in de buurt zit.
Vast dat ze jou verder willen helpen.

M.vr.gr. Jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Of kom naar de opendag van masave als ik het goed heb komt Ronald Kanne van de houtdraaierij daar ook. Neem jouw beitels dan ook mee.
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Ik kan het hout niet goed zien, het zou taxus kunnen zijn, maar ik vermoed een andere (veel zachtere) naaldhoutsoort, richting conifeer ofzo.

Als ik naar de bovenkant van de deksel kijk, waar je veel beter bij kunt dan bij de binnenkant, waar toch ook behoorlijke plekken zichtbaar zijn waar de vezels uitgerukt zijn, is allereerst je gereedschap niet scherp genoeg (of niet vaak genoeg geslepen) en/of wordt het niet op de juiste manier gebruikt.

Verder moet je bij zachtnaaldhout kleine beetjes wegnemen op het laatst, de laatste millimeter kan best in 4x weggenomen moeten worden. Ik zou voor de binnenkant het proberen met een schalenguts van binnen naar buiten en dan van onder naar boven - met de vingernagelguts, welteverstaan.

De platte beitel heeft inderdaad aan de binnenkant niets te zoeken.

Als dit inderdaad zacht naaldhout is, is het ook niet het gemakkelijkste hout...

Ik ben net klaar met het maken van een zoutpotje, van datzelfde hout, volgens mij is het een taxus.
In de laatste fase heb ik met de guts een paar keer overheen "geaaid" zodat er een beetje poederig zaagsel af kwam, en meteen mooi glad, en daarna alles schuren opbouwend tot korrel 600.
Ik heb een paar ruwe stukjes over het hoofd gezien, maar ik weet hoe ik dat de volgende keer kan voorkomen.

@Jan en @Wim:
Ik woon in Nederland in het oosten, ik weet van het bestaan van Radius af, maar wegens psychische klachten ga ik niet naar open dagen of bijeenkomsten e.d.
Beetje lastig uit te leggen, maar ik voel daar niks voor, maar bedankt voor het opmerken.

Ralph
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ralph,
Als het binnen je mogelijkheden ligt, zou ik toch contact opnemen met Radius en je situatie uitleggen. Houtdraaiers (en houtbewerkers in het algemeen) zijn meestal vriendelijke en behulpzame mensen. Mogelijk is er iemand waar je persoonlijk contact mee kan nemen en die je thuis, of bij hem thuis, op weg kan helpen.
Los daarvan, om kopshout uit te hollen heb je eigenlijk specifiek gereedschap nodig. Zelf gebruik ik snijplaatjes van Wiedemann HSS op een zelfgemaakte drager.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?18839-Uitholbeitel&highlight=wiedemann
Het werkt alleszins beter, stabieler en veiliger dan een schalenguts.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.