Hoe mijn slijpkwaliteit verbeteren?

Peter82

Nieuw lid
27 apr 2017
3
0
Dag iedereen,

Ik ben dit jaar begonnen met een avondcursus houtbewerking en heb me ondertussen al enkele tweedehandse beitels en schaven gekocht.
Al dit gereedschap slijpen, is iets wat me nog wat moeilijk valt, deels door het gebrek aan ervaring, maar ik denk ook deels door gebrekkig slijpmateriaal.

Van mijn vader heb ik volgende elektrische werkbankslijpmachine gekregen:IMG_20170427_213056.jpg
Ik heb helaas geen enkel idee welke grit deze slijpstenen hebben...

Daarnaast heb ik ook een oliesteen (vermoed ik) gekregen: IMG_20170427_213136.jpg
Maar ook hier heb ik geen enkel idee wat ik juist heb liggen...

Mijn slijpproces is hetvolgende:
- ik start eerst op de slijpmachine, maar ik gebruik enkel de linkse steen met de zwaarste korrel tot ik een uniforme glans heb op de snijkant van de beitels.
- vervolgens leg ik de oliesteen enkele minuten in een bakje water met dreft (heb ik ergens gelezen) en verwijder ik de braam door de beitel vlak op de grove kant van de steen te draaien.

Het resultaat is... voldoende voor beginners denk ik: ik kan er toch redelijk mee schaven maar er is zeker nog ruimte voor verbetering.

Wat kunnen jullie me aanraden? Een perfect geslepen beitel is voor mij (op dit moment) zeker niet aan de orde, maar ik wil toch verbeteren.
Moet ik naast de grove slijpsteen, ook de minder grove steen gebruiken van de slijpmachine?
Zet ik toch maar best de oliesteen in olie? Welke huis-tuin-keuken olie kan ik hiervoor gebruiken? Gebruik ik ook de steen om de snijkant van de beitels te slijpen na de slijpmachine?
En kan ik dit assortiment aanvullen met andere slijpstenen die een beter resultaat geven? Budget is wel beperkt.

Alvast hartelijk bedankt voor de goeie raad!
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Peter, de stenen op je werkbankslijper zijn te grof, die worden vaak alleen in de metaal gebruikt, je moet een witte steen erop zetten 120 gr. De wetsteen in hand is denk ik een watersteen geen oliesteen, daar heb je een grove kant op een een fijne kant aan, je moet alleen de fijne kant gebruiken om af te wetten. Hier op de site zij n vele topics over slijpen en wetten vol getypt lees die maar eens door, veel succes.

Groet Pel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Als het huidige budget beperkt is zou ik met een set schuurpapier beginnen. Zoek maar eens de "scary sharp" methode op.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je je regio vermeldt, is er vast iemand in de buurt die je op weg wil helpen met wetten en slijpen.
Een uurtje praten en voordoen kan heel verhelderend zijn.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hoi
Ik heb ook een Hanning slijpmachine. Die doet het al enkele decenia. Wel eigenaardige leunspanen die je erop hebt staan. Maar die zullen waarschijnlijk hun werk wel doen.

Je volgt een cursus houtbewerking, dan zou je er toch uitleg van de leraar mogen krijgen , in verband met slijpen?

Ik veranderde vroege de fijne steen voor een witte met korrel 60. Korrel 80 zou ik ook nog wel gebruiken, maar fijner hoeft niet. Hoe fijner hoe meer warmte ontwikkeling en hoe trager. De ruwe gebruik ik voor puntbeitels voor steen en dit soort materiaal.

Nooit gehoord of gelezen dat men de oliesteen in Dreft zou moeten leggen. Zou ik niet doen.

Na het elektrisch slijpen gebruik ik enkel de fijne kant van een wetsteen, zoals die van jou. Die is zelf al zowat de ruwste steen die je na het electrisch slijpen zou kunnen gebruiken. Als olie gebruik ik lichte naaimachineolie.
Daarna kun je verder met fijnere wetstenen. Vele maken tegenwoordig van meerdere tussenstappen, maar ik ga daarna rechtstreeks op een Coticulesteen, met water dit keer. Een paar streken zijn vaak voldoende.
Ik werk af met een strop.

ook dat staat op het forum.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die steen is geen olie- of watersteen zo te zien, maar een carborundumsteen. Grof, snel slijpen (schaatsen, grof snijgereedschap). Voor beitels en schaafbeitels zou ik iets beters/fijners aanschaffen (een stetje bruikbare waterstenen hoeft niet de wereld te kosten); en zoals gezegd, voor die werkbankslijper minimaal een witte aluminiumoxide steen aanschaffen (de gemonteerde carborundumstenen zijn te grof, en bovendien niet geschikt om fatsoenlijk snijgereedschap mee te slijpen (te snel, te heet).
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Je kan eventueel iets fijner eindigen. Ik heb fijn nat schuurpapier (1500, 3000) op resten meubelpaneel gelijmd en daar stroken van gezaagd voor de afwerking. Autowinkels hebben naast fijn schuurpapier ook poliermiddel, dat op mdf kan als strop dienen. Al is een blinkende snede geen garantie voor een scherpe snede. Een sterke vergrootglas kan helpen om de afwerking te beoordelen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Schuurpapier op een vlakke plaat werkt goed. Maar als je veel hout bewerkt zul je zien dat schuurpapier aardig duur wordt. Er staan verschillende flimpjes op YT die laten zien dat je met het materiaal wat jij hebt de beitels scherp kunt krijgen. Kortom laat je niet direct gek maken door wat er te vinden in op internet. Maar je zult merken, niets werkt prettiger dan scherp gereedschap.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik zal mijn zoektocht naar slijpgereedschap met je delen. Lange tijd was mijn verhouding met handgereedschap niet zo goed voornamelijk omdat ik niet met scherp gereedschap werkten. Dat is de eerste vraag: Wat is echt scherp gereedschap? Scherp gereedschap is als je in 1 beweging al je haren van je arm kan scheren.

Ik ben begonnen op mijn werk met de bandslijper die daar stond mijn beitels te slijpen. lang verhaal kort. Beitel waren veel te heet geworden en kan je weggooien.
Op Ebay een slijphulp gekocht en schuurpapier. Dat werkt aardig maar je bent meer bezig op schuurpapier te vervangen dan aan het slij[pen.. Achteraf had ik beter grover schuurpapier moeten nemen en schuurbanden voor metaal. Denk dat het dan heel veel beter wordt. Vervolgens verder gegaan met wetstones maar omdat mijn beitels nog steeds veel te bot waren zonder resulaat.
Uit frustatie een tormak op marktplaats gekocht. Daar wordt het echt heel veel beter van. Maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik er echt handig in ben.

Moraal van het verhaal. Het is echt niet zo makelijjk als men je doet laten geloven. Als ik je advies mag geven: Laat iemand ander ze slijpen totdat ze echt scheermes scherp zijn. Dan hoef je het alleen maar bij te houden. Dat is een goed begin.

Wat heb je dan nodig:
- Een slijphulp stuk
- Slijp pasta
- Leren Strop (kijk eens bij de schoenmaker voor een stuk leer)
- 1000 grid (diamand) slijpsteen
- 400 grid steen

BV: https://www.baptist.nl/houtbewerker...tenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder
Verder heeft ebay ook een hoop van deze spullen voor weinig.

disclamer: Ik pretendeer er geen verstand van te hebben. Ik probeer je alleen de hobbelige weg die ik bewandeld heb te besparen. Ik heb er meer geld aan uitgegeven dan nodig was. En het heeft me een hoop frustratie gekost.
 
D

DervishD

Guest
Het enige wat je nodig hebt om te slijpen zijn 2 stenen (korrel 1000 en 5000) en een vaste hand. Een vaste hand ontwikkel je heel makkelijk door zijwaarts te slijpen. Je houdt je beitel haaks op de lengte van de steen en met je ene hand houdt je het blad vast en met de andere druk je de vouw op de steen. Dan maak je lange halen en je beitel is zo weer scherp. Zo moeilijk is het allemaal niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Veel oefenen is het advies. (zoals bij elke handvaardigheid.)

slijp je beitels eerst in de juiste hoek ongeveer 30 graden dat kan prima op de rechter steen van je machine.
wel rustig aan zodat de beitel niet verbrand.
(ik zou de meest grove vervangen door een witte zoals hierboven al genoemd)

Vervolgens de vlakke kant van je beitel afbramen (een keer of 10 heen en weer op de meest fijne kan van je wetsteen (wel water gebruiken)
en dan de vouw wetten tot er een glimmend randje aan zit.
Eventueel even na polijsten op een stukje hardhout met wat commandant 4 en dan is hij echt scherp genoeg voor normale houtbewerking.
vervolgens bijhouden tijdens het werken

je kan er een scheermes van maken met veel polijst werk en een voor hout eigenlijk net iets te scherpen snijhoek maar dat bevorderd de standtijd niet.
met beitels zou ik niet weten waarom.
voor je zoetschaaf is het wel handig dan kan je het werkstuk mooi glad afwerken
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Als het huidige budget beperkt is zou ik met een set schuurpapier beginnen. Zoek maar eens de "scary sharp" methode op.

Klopt. Zo begon ik ook, een stuk betonplex, goede tape en schuurpapier uit de bouwmarkt, 120, 240, 400 grit. echter... sinds ik deze kleine steentjes gekocht had bij baptist is het een stuk beter gegaan. Die leg ik in een kleine uitsparing in het betonplex. gisteren toevallig een nieuwe steen (300 / 1000) gekocht voor de schaafbeitels, daar zijn deze kleine steentjes namelijk niet geschikt voor.

verder heb ik veel gehad aan de uitleg van paul sellers, zie ook paulsellers.com voor de videos.

IMG_20170317_222818996.jpg
 

Peter82

Nieuw lid
27 apr 2017
3
0
Wow, ongeloofelijk bedankt voor alle reacties!
Ik zal zeker dit forum verder uitpluizen voor verdere nuttige informatie!

De eerste aanschaf zal dus een witte steen worden voor in de slijpmachine :)

NB: Tijdens de houtbewerkingsles heeft de leraar voorgedaan hoe een beitel geslepen wordt, maar dit hebben we zelf nog niet kunnen uitproberen.
Met dit bericht wou ik voornamelijk te weten komen wat mijn "slijpgereedschap" effectief waard is voor houtbewerkingsmateriaal te kunnen slijpen. Nogmaal bedankt voor alle nuttige input!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je kunt ook de open dag van Masave Hout bezoeken, waar onder andere ik met diverse slijp attributen, diamand- water- stenen etc en tips en tricks sta.
Ik neem ook divers houtbewerking gereedschap mee waaronder 2 werkbankjes en diverse schaven en beitels.

groetnis, Roeland
 

Peter82

Nieuw lid
27 apr 2017
3
0
Dat is inderdaad een zeer mooi aanbod, maar helaas woon ik in België... Zwolle is iets te ver voor mij...

Ik ben ondertussen aan het zoeken naar een witte aluminium oxide slijpsteen, maar omdat mijn slijpmachine gemaakt is voor slijpstenen van 125mm, heb ik moeite om een goeie steen te vinden.
Ik vind enkel "medium coarse" stenen van 46 grit, zoals deze: http://www.benl.ebay.be/itm/Silverl...125999?hash=item4b1550382f:g:cEQAAOSwU8hY7MwS

Is zulke schijf toch interessant om aan te kopen?
Ik kan denk ik wel een 150mm slijpsteen gebruiken, maar dan zonder de metalen behuizing te monteren.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb zelf verschillende dingen geprobeerd, ik gebruik nu naar volle tevredenheid oliestenen. Goed resultaat, geeft geen diepe krassen zoals bij diamantstenen en geen bende zoals bij waterstenen. Je hoeft ze ook maar zelden te vlakken, wat ook een groot voordeel is.
Ik zou beginnen met een combinatie India steen van Norton, voor 15,40 exclusief verzendkosten te koop bij Dictum. Dan heb je korrel 220/1000, goed genoeg voor de meeste werkzaamheden. Als je fijner wil gaan kan je nog een oude washita kopen, let wel op dat het een oude tweedehandse moet zijn want nieuw worden ze al jaren niet meer gedolven.
 
D

DervishD

Guest
Even een tip voor beginners. Koop de Tyrolit 89A Super slijpsteen. Dat is een aluminiumoxide steen met korrel 4000 en hij kost maar €15. Nu zullen jullie denken: "€15? Dat kan niet veel zijn." Fout. Het is echt een verdomd goede steen voor het geld en hij slijpt heel mooi en snel. Er zit wel een nadeel aan, als je gaat slijpen meurt dat ding nogal naar rotte eieren. Verder is het een hele goede steen om op te oefenen omdat ie zo goedkoop is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.