Schatkist: hoe rekening houden met beweging van hout?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag iedereen,

voor een huwelijk ben ik bezig een schatkistje te maken met afmetingen 35x25 cm als bodem, volgens deze constructie:
Naamloos.jpg

Bedoeling is dat we het begraven in hun tuin (al dan niet met echt geld, maar daar moeten we toch nog eens de risico's van afwegen :D).
De verschillende zijden zijn reeds gelijmde paneeltjes (en de bodem ook) en ik spijker alles vast met behulp van driehoekige hoeksteunen. Maar dan zit je wel met verschillende richtingen waarin het hout kan (en wil) bewegen (rode pijlen). Mag ik alles ook met houtlijm insmeren, of komt dit niet goed? Wat is zo'n beetje de regel? Is de oriëntatie van de bodemlatten goed, of lopen ze beter in andere richting?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Bossy,
De eerste vraag die bij mij opkomst:
Is het een "practical joke", maw heeft de kist alleen een tijdelijke functie?
Zo ja, dan zou ik mij niet drukmaken om de werking van het hout.
Als het een aandenken moet worden is het natuurlijk een ander verhaal.
Dan zou ik denk ik kiezen voor het opsluiten van een paneel in een frame.
Groet,
Hans
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Hans,
het is bedoeld als practical joke, maar de trouwers gaan het wellicht toch willen houden als aandenken. Paneeltje insluiten had ik ook al aan gedacht als beste methode. Kun je daar toevallig een voorbeeld (of zelfs filmpje) van tonen? Hoe deden ze het vroeger in de tijd van de piraten?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
De schatkisten die ik ken uit de films hebben metalen beslag om alle hoeken, met een hoekprofiel makkelijk te realiseren lijkt mij.

Je zou de bodem ook aan de binnenkant kunnen maken, dan is de breedte ook wat kleiner en de werking ook iets kleiner. Ik heb zelf een kist gemaakt waarbij de bodem op een paar latten ligt, niet zo praktisch als schatkist want je kunt dus van onderen de bodem er uit wippen :p Maar dat is met een paar spijkers zo opgelost. Doordat het best smal is zal de werking in mm ook klein zijn..

Enige is, als je de zijpalene op hun kant kunt zetten, zodat de planken rechtop staan, zullen de zijpanelen in dezelfde richting werken als de bodem. Alleen dan werken de planken anders dan de planken aan de lange zijde. En als je die weer draait, dan werken de lange zijden weer anders dan de bodem :D
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
wat ik zou doen is de schatkist maken zoals je zelf wil/kan maken, daarbij ook een kader uit waterdichte betonplex maken en de binnenkant nog eens sealen met silicone, als je het gat graaft de bovenste plank erop timmeren met een silicone seal, dan blijft de kist droog en hebben zij een aandenken dat nog perfect in orde is ;)

tenzij de kist natuurlijk supergroot gaat worden, dan wordt het gat natuurlijk ook een stuk groter...

Zo hebben wij het toch al eens gedaan voor een trouwer (alleen zat er geen schatkist in de kist, maar wat spullen in die betonplex)
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Dag Hans,
het is bedoeld als practical joke, maar de trouwers gaan het wellicht toch willen houden als aandenken. Paneeltje insluiten had ik ook al aan gedacht als beste methode. Kun je daar toevallig een voorbeeld (of zelfs filmpje) van tonen? Hoe deden ze het vroeger in de tijd van de piraten?
Heb ik nooit echt bij de hand gehad, zo rijk en zo oud ben ik niet!:cool:
Heb dus ook geen voorbeelden.
Maar aangezien jouw kist(je) vrij klein is, is het werken ook navenant kleiner.
Gewoon op gokken? Het kistje gaat toch geen maanden in de tuin liggen.
Daarnaast hopen dat hun huis een vrij gelijkmatige luchtvochtigheid heeft.
Zoniet, krijgen ze gelijk een doorleefd en oud kistje.:p

Groet,
Hans
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf ook al eens een schatkist gemaakt. http://www.woodworking.nl/showthread.php?15664-Houten-schatkist&highlight=schatkist
Heb het toen van massief eiken gemaakt, dus de onderkant was uit 1 stuk.
Het hele kistje had ik met osmo olie ingesmeerd.
Toen ik de kist ging verstoppen in de tuin had ik een gat gegraven, daarin een grotere houten bak geplaatst, en daarin het kistje gezet. Een plank er over en daar heeft die toen wel een tijdje gelegen (totdat de kinderen de 'schatkaart' vonden en het grote zoeken kon beginnen:D)
Succes ermee, en maak je maar niet te druk over eventuele scheuren, dat deden vroeger de piraten ook niet...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.