Logosol big mill lsg

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Ik heb mijn logosol timberjig uitgebreid met het lsg setje. Dit is eigenlijk gewoon een 2e timberjig met geleiders er tussen. Met mijn ms660 kan ik nu 75 cm zagen. Ik ben er een beetje mee aan het oefenen in wat pas gezaagde linde stammen. Het gekke is dat de planken niet aan allebei de kanten gelijk zijn terwijl de afstand tussen geleiders en blad aan beide zijden exact gelijk zijn. Ik heb op het laatst de kant van het neuswiel 8 mm nauwer gezet om gelijke planken te krijgen. Zo werkt het opzich ook wel, maar ik snap niet hoe het kan. Iemand handige tips?
 

husq395

Nieuw lid
23 feb 2016
17
0
Ik heb de Logosol Timberjig zelf gehad maar dan zonder de LSG-set erbij. Ik vond het geen fijn systeem om planken mee te zagen. Ik heb de Logosol op een Husqvarna 394 gehad met een zwaard van ongeveer 50cm en een zwaard van ongeveer 70cm. Mijn eerste probleem was dat de uitlaat zo dicht op de Logosol zat dat een van de kunststof geleide voeten smolt! Ook ik had, zelfs met een kort zwaard, last van het feit dat het zwaard toch wat ging zoeken/verlopen tijdens het zagen. Het resultaat was dat ik ook planken van verschillende dikte (aan de zijkanten) had. Bij het lange zwaard is dat logisch omdat een zwaard wat door kan hangen en geen steun heeft aan het eind (het kan dus makkelijk zijn weg zoeken in het hout. Zelfs na wat stellen en oefenen bleef het probleem bij stammen van zo rond de 40-50cm. De dikkere stammen hadden er uiteraard ook last van maar dat lag simpel aan het feit dat het lange zwaard niet ondersteund word. Bij de dunne stammen tot een centimeter of 30 ging het goed.

Ook had ik het idee dat de Husqvarna 394 (ongeveer 90cc zaag en redelijk gelijk met de 660) even teveel geweld was voor de Logosol. Mijn diktegeleider verliep regelmatig tenzij ik hem met een tang knetterhard aandraaide. (er ontstonden dikke bramen en afdrukken in het geleide frame)

Een fijn punt was dat je de Logosol ook voor het zaken van pennen e.d.kon gebruiken. Hier heb ik nooit problemen gehad maar het zwaard werkte dan ook verticaal.

Nadat ik een Granberg frame (Alaskan mill) kon lenen om het eens te proberen waren de problemen als sneeuw door de zon verdwenen. Ik heb de Logosol verkocht en een Granberg gekocht.

Voor mijn gevoel zit het probleem in het feit dat de zaag in mijn geval te zwaar was voor de Timberjig. Met het LSG systeem zou dat in jouw geval niet uit moeten maken zou je verwachten.
Een ander punt is het feit dat bij het Logosol systeem de zaag zelf vastzit aan het frame en dat de speling/flexibiliteit van het blad een rol speelt bij de nauwkeurigheid. Bij het Granberg systeem zit het zwaard ingeklemd en hangt de motorblok aan het zwaard. Voor mijn gevoel blijft het zwaard hierdoor stabieler wat planken van een gelijke dikte geeft.

Ook is de ketting een punt van aandacht. Gebruik jij een rip-chain? Met een gewoon geslepen ketting wil het zwaard toch wat meer zoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.