Bouw tuinhuis met overkapping

daanbrouwer

Nieuw lid
21 apr 2017
13
0
Vorige jaar hebben we prachtig huis gekocht met een hele mooie rode schuur waar al onze spullen in passen en nog zeker 20 jaar mee kan :)
IMG_5594.jpg

Na maanden diverse tuincentra en interweb te hebben afgestruind voor een vervanger kom ik tot de conclusie: "ik kan dat ook maken voor minder". Zeker als ik hier in deze bibliotheek van informatie rondkijk. Heerlijk!

kapschuur-lariks-zadeldak.jpg

Dit is mijn eerste schets over wat ik wil maken:

Tuinhuis V3.jpg

Uiteraard komen er nog korbelen tussen de staander en liggers ;-)

Ik zal hier mijn voortgang en ervaringen posten voor degene die net als ik opzoek zijn naar inspiratie.
BewarenBewaren
 

tuoh

Oud hout
Mooie uitdaging staat je te wachten.

toch wel een paar opmerkingen bij je ontwerp:

- (te) lage dakhelling, waardoor er geen ruimte meer is om gebinten te construeren. Gevolg, alle gewicht moet gedragen worden door de ankerbalken. = secties aanpassen.

- bij de middelste ankerbalk kan er onder de "priemstijl" = balkje dat nok draagt, ook een staander komen, die word dan mee ingewerkt in de wand. Dit komt de draagkracht van het dak een flink stuk ten goede. Kan ook toegepast worden bij de rechtse buitengevel zo te zien.

- de "muurplaten" zijn verkeerd ingelaten, zoals nu getekend is maar de helft van de balkhoogte effectief dragend. Gevaar op uitscheuren. Deze horizontale liggers moeten met de volle hoogte minimaal een paar cm kunnen dragen op de staanders.

- er moeten de nodige schoren in de constructie komen.

Ik zou nog eens goed kijken naar het voorbeeld dat je hier boven toonde, dat plaatje klopt visueel en proportioneel een stuk beter. Zolang je in de ontwerpfase zit is wijzigen van plannen een fluitje van een cent, als je wijzigingen moet doorvoeren tijdens de bouw is het een dure sport.
 

daanbrouwer

Nieuw lid
21 apr 2017
13
0
Dank je en dank dat je mee denkt! Waardeer het zeer.

Ik probeer even te begrijpen wat je precies bedoelt:

- Dakhelling is 16 graden, inderdaad wat aan de lage kant. Wat is normaal? Want als ik de hoe hoger maak, zeg 30 graden moet ik ruim 1 meter omhoog en dan kom ik boven de 3 meter uit.

- Hier komen van regels in van 4,5*7 om de 40cm. Wat bedoel je precies met "Kan ook toegepast worden bij de rechtse buitengevel zo te zien." En waarom links niet?

- Ik heb gegoogled wat "muurplaten" zijn en in snap niet wat je bedoelt met "ingelaten"

- Ik had bedacht dat er 2 schoren komen aan de voorkant van de veranda

Tuinhuis V3.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Welkom Daan, leuk project!
Als je vast zit aan een dakhoogte van 3 meter zou ik het dak ook zo hoog maken, visueel beter maar dat is smaak maar zeker technisch beter.
De balklaag is 15/15cm? Ben geen constructeur maar dat lijkt me krap bij 4M overspanning.
Tuoh bedoelde: van de ankerbalk heb je ter hoogte van de palen de helft opgeofferd. Je kunt beter de volle dikte van de balk enige centimeters door laten lopen tot op de staander en dan de helft wegzagen. Tekeningetje helpt?
 

daanbrouwer

Nieuw lid
21 apr 2017
13
0
Hoi Bert,

Dank je! Ik ga het dak zeker 3 meter maken, ivm vergunningvrij bouwen. Ik ben even opnieuw aan het tekenen gegaan om het vanaf daar met jullie adviezen verder op te bouwen.

Balken zijn inderdaad allemaal 15*15cm.

Tuinhuis 350*800*300.jpg
BewarenBewaren
BewarenBewaren
 

tuoh

Oud hout
Als je niet hoger dan 3m mag bouwen zou ik eerder opteren voor een plat dak dan voor een te plat hellend dak:p

Ook even een schets gemaakt van halfhoutverbindingen bij de verbinding tussen staander, muurplaat of ligger en ankerbalk.

Op de schets 2 goede oplossingen (A+C) en één te mijden oplossing (B).
Scan.jpg


Bij de gegeven buitenmaten zou ik voor ankerbalken en muurplaten zeker opteren voor 150 x 200mm inplaats van 150 x 150mm. De staanders mogen wel 150mm vierkant blijven.
De nokbalk zou ik eerder op 75 x 200mm houden.
 

daanbrouwer

Nieuw lid
21 apr 2017
13
0
Ik geloof dat ik je opmerkingen snap tuoh.

- Tussen de staanders van de overkapping heb ik binten geplaatst. 15*15*85.
- Ben voor optie A gegaan (inkeping rode en gele balk omgedraaid.
- Regels voor de wanden zijn 70*45 en om de ~40 cm geplaatst.

Tuinhuis 350*800*300.jpg

Ga nu met het dak aan de gang :)
 

daanbrouwer

Nieuw lid
21 apr 2017
13
0
Heb het topic van kclemen gelezen en zijn dakhelling. Die van mij blijft ook op ongeveer 24 a 25 graden hangen. En de hoogte is nu zo rond de 3 meter zonder pannen etc. Dus ik schat dat ik zo rond de 3,10 uitkom.

Voor de spanten heb ik 15*150 genomen en voor de nokbalk 63*150.

Tuinhuis 350*800*300 met dak.jpg

De foto's hieronder heb ik ter inspiratie genomen.
IMG_06911.jpg
IMG_0682.jpgIMG_0686.jpgIMG_0683.jpg



 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Voor de spanten heb ik 15*150 genomen
Bedoel je 45/150?

zelf heb ik de nokbalk 38/195 gemaakt. Dan is hij hoger dan het aangeschuinde deel van de spoor/spant. Maakt het zagen van de spoor aan de bovenzijde makkelijker maar jouw oplossing is wel fraai.
Nokbalk van 63 dik is constructief bij lange na niet nodig.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Daan,
Ik dacht dat je 5 cm hoogte per 1 m overpanning moet rekenen, in de eerste tekening staat een lengte van 400 dus zou ik voor de nok toch naar 200 gaan.
Verder leuk project om te volgen.
veel succes ermee.

Mvg Bart
 

daanbrouwer

Nieuw lid
21 apr 2017
13
0
Hey Daan,
Ik dacht dat je 5 cm hoogte per 1 m overpanning moet rekenen, in de eerste tekening staat een lengte van 400 dus zou ik voor de nok toch naar 200 gaan.
Verder leuk project om te volgen.
veel succes ermee.

Mvg Bart

Hoi Bart,

Die lengte die je ziet is denk ik de breedte tussen de ruimtes. Nok naar 200, dan kom je om ruim 4 meter uit. Mits ik je goed begrijp. De buitenste maten van de schuur met overkapping word 3,5 meter diep bij 8 meter breed.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Daan,

de breedte bedraagt 8m zeg je en de nok wordt in het midden ondersteund dan krijg je 2 keer een stuk van 4 m of zoals op je tekening 392,5 cm.

Mvg Bart
 

daanbrouwer

Nieuw lid
21 apr 2017
13
0
Bedoel je 45/150?

zelf heb ik de nokbalk 38/195 gemaakt. Dan is hij hoger dan het aangeschuinde deel van de spoor/spant. Maakt het zagen van de spoor aan de bovenzijde makkelijker maar jouw oplossing is wel fraai.
Nokbalk van 63 dik is constructief bij lange na niet nodig.

Ik heb je feedback te harte genomen en mezelf een hoop werk uit handen genomen, dank je!

Ben voor een 63*175 gegaan, zie plaatje.

Tuinhuis 350*800*300 nokbalk.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.