Grachtenpandjes hulp bij cnc

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Hallo allemaal,

ik ben sinds enige jaren een vervent lezer van dit leuke en leerzame forum. Ik plaats niet heel veel berichten omdat ik slechts hobby matig met houtbewerking bezig ben en de tips die ik hier voorbij zie komen gaan mijn spreekwoordelijke pet vaak al te boven :)

Nu heb ik onlangs een bord gemaakt voor in het raamvenster van de keuken om de inkijk vanaf de straatkant wat te verminderen. IMG_1259.jpg

Met name in de avond geeft het een leuk effect. Is gemaakt van 9 mm dik mdf. Nu is dit te dun en ik zou het dan ook graag overdoen. Het bord is aan twee kanten gelakt en houdt zich prima hoor, maar heb het met een figuurzaagje in een decoupeerzaag gedaan. Als je wat beter kijkt is veel schots en scheef. Nu lijkt mij het leuk om eens te kijken of dit met een cnc freesmachine ook te doen is. Ik ben alleen niet zo handig en ervaren met de tekenprogrammas die hiervoor zijn (lees totaal niet). Is er iemand die hier ervaring mee heeft en misschien een goed bedrijf in of nabij noord holland kent wat hier bij kan helpen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Maikel
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik vind dit wel charme hebben..!
dat heel strakke en cleane cnc, je moet er maar van houden.
dit is echt mooi!

Groet,
Peter
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Wat jij zoekt Koekie1982, is iemand met een cnc laser. Alleen een laser is in staat om zulke scherpe hoeken te maken.
Een frees zal altijd aan de binnenzijde van een hoek een kleine ronding achterlaten. De grootte van die ronding is dan weer afhankelijk van de diameter van de frees.
Wel heel mooi gedaan trouwens!

Groet,
Jan
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ben het eens met flyer. Cnc is te strak. Mist emotie en karakter. Ik hou meer van figuurzaag (doe dat ook).
Ik heb ingezoemt en dat schots en scheef valt echt mee. Niets mis mee.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Bovendien geef ik het je te doen om een echt grachtenpand aan te wijzen wat zelf niet schots en scheef is.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als 9 mm MDF te dun is, vraag ik me af of er een laser is die door dikker materiaal heen gaat zonder daar een enorme brandpartij van te maken. Maar dat is een praktisch argument om het niet met de laser te doen. Scheve huisjes kun je trouwens ook tekenen en dan opzettelijk met de CNC ook scheef maken. Je krijgt dan wel mooie strakke kanten. Want grachtenpanden mogen dan wel scheef staan, de kozijnen zijn meestal wel strak in de verf gezet. Kan me voorstellen als dit in de keuken staat dat het ook beter schoon te houden is als het strak is. En met een freesje van 4mm heb je een raduis van 2mm in de hoeken. Dat is nog steeds niet heel groot, en daar kun je wel mee door 12mm plaat.

Voor het frezen kun je terecht bij Made by Merlin in Den Haag : http://www.070freestechniek.nl/
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Misschien ook wel handig om aan te geven hoe groot het moet worden.

Een kleinere frees kan natuurlijk ook, met een 2mm freesje krijg je toch al heel wat strakkere binnen hoeken.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Hoi Maikel, ik kan je eventueel wel helpen met het laseren van je project maar het tekenen is echt wel een noodzakelijk iets om te leren als je met cnc aan de gang wil. Ook voor iemand die hier handigheid in heeft is het al snel een uurtje werk.

Groeten Gerry
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Bedankt voor de reacties en de complimenten!! Moest toch wel even lachen om de opmerking van Arjan'74 :)
Ik ga het nog eens overdenken. Jullie reacties hebben mij wel aan het denken gezet.
Grrt welk tekenprogramma gebruik jij hiervoor? Zou graag eens kijken / bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Nogmaals bedankt allemaal!
 
P

Pel

Guest
Ik vind dat je het netjes gemaakt hebt Maikel, helemaal niks mis mee.

Groet Pel.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Het tekenprogramma maakt in principe niet uit als je je werk maar op kan slaan als een op vectoren gebaseerd bestand. Dus iets van *.ai, *.eps, *.dxf of *.dwg. Je kunt hier van alles voor gebruiken. Ik gebruik zelf adobe illustrator en autocad. Maar er zijn ook gratis pakketten waar dit mee kan.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hallo allemaal,


Nu heb ik onlangs een bord gemaakt voor in het raamvenster van de keuken om de inkijk vanaf de straatkant wat te verminderen.

Hoi Maikel,

wat een superleuk ontwerp heb je gemaakt.

Ik heb één klein puntje van kritiek en dat is het middelste huisje met die 4 ronde ramen. Persoonlijk vind ik dat een vreemde eend in de bijt.

Ik zou zelf op de begane grond een langwerpig liggend (rechthoekig) raam doen en twee kleinere hoge rechthoekige op de 1ste.


Maar nogmaals, wat een onzettend leuk ding :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.