PDA

Bekijk Volledige Versie : ovale vorm uitzagen en frezen



louisbanens
22-04-17, 21:10
Ik ben krukjes (+- 30cm diameter en 28mm dik uit vurenhout) aan het maken met een asymmetrische ovale vorm. Ook dienen ze te worden afgerond. Ik moet er straks een paar honderd maken en vraag me af hoe ik dat het snelst kan doen.

- Uitzagen met decoupeerzaag en met frees ronde kanten er aan frezen, nadeel is dat ik ze niet heel nauwkeurig kan uitzagen en dat dan alle oneffenheden ook met het frezen naar voren komen

- Een idee is om ze gelijk langs een mal uit te vrezen. Zou dat ook gelijk kunnen met een afrondfrees? Eerst de ene kant en dan de andere. Ik zie dat een afrondfrees niet echt in het hout kan zakken maar wellicht heb je wel van dat type frezen.

- Voorts nog andere mogelijkheden?

Pel
22-04-17, 21:19
Eerst uitzagen daarna met een kopieer frees er langs met je hoofdmal, en daarna afwerken met een hole frees.

Groet Pel.

Athanor
22-04-17, 21:45
Een afrondfreesje (http://www.trasco.nl/kwartrondprofielfrezen_schacht_8_8.php) zonder lagers en met een kopieerring langs een mal misschien een oplossing?

Fons

rinus
23-04-17, 06:11
En deze: https://www.youtube.com/watch?v=76ORjTIU4DM. Wel een perfecte snede.
wel keer frezen, maar als je er zoveel moet maken heb je ook vast wel 2 machines

boertje125
23-04-17, 20:53
een paar 100 is geen hobby meer maar goed.
je kan ze met een mal frezen
zou ze eerst zagen met de lintzaag.
dan op maat frezen met een mal en dan afronden

in 1 beweging rond en op maat frezen kan ook maar dan heb je wel een grote freestafel nodig en een frees beitel met de juiste maat.

Bijtel
24-04-17, 14:24
Je kan ook een frees op maat laten maken. Een vingerfrees met een afrondgedeelte (aan boven- en/of onderkant).