6 Berken stammetjes

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo forumleden
Per toeval ben ik vandaag tegen 6 berkenhouten stammetjes aan gelopen. Zij zijn vers van de kettingzaag. Nu is dit mijn eerste ervaring met echt hout. Ik geloof dat het werken met plaatmateriaal op het forum niet onder timmeren valt. Een echte uitdaging waar ik niet voor opzij ga. Maar nu zit ik met hout waar ik niet precies van weet hoe ik er mee verder moet. Eerst drogen? Eerst splijten? Of eerst zagen Wat maak je er van? De stammen zijn ongeveer 30 cm lang en hebben een diameter van 10 tot 15 cm. Wie o wie kan mij een beetje op de goede weg helpen. Ik sta open voor alle tips. Ik heb geen draaibank .

Alvast bedankt voor de reacties.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Van stammen gaan mijn handen altijd jeuken. Kijk eens op mijn website onderaan wat je er zoal mee kan doen. Of het onder dit forum valt weet ik niet, maar houtbewerken is houtbewerken.

Eerste wat je moet doen is veilig stellen. Als je gaat beeldhouwen, intact laten, kopse einden insmeren met wax/oudeverf of iets wat het vochtverlies beperkt. Buiten laten liggen afgeschermd van zon en te veel wind. Eindje van de grond houden ivm rot, of tijdelijk, 3/6 maanden grondcontact oid om de 'slaap' schimmels te krijgen. De blokken vergeten...en na 2 jaar weer kijken.

Als je er schalen/kleine werken van gaat maken, splijten/halveren. Of een kernsnede maken, dwz een verticale snede van boven naar beneden totaan de kern. Dit vangt veel van de krimpkrachten op. Jaartje laten liggen, of als je snel bezig wilt: kleinere stukken drogen dmv alcohol dompelen, koken, stomen of de magnetron.

Wat ik ermee zou doen: Flink aantal schijven uit de smallere halen voor schalen. Helft van de schijven laten 'spalten'. Een of twee van de smalle gebruiken om paddestoelen van te maken. Van de grootste (dikste) stam een smal (meditatie)krukje maken, elke vorm mogelijk. Voor bovenstaande geld dat ik het hooguit een half tot 1 jaar laat drogen. Scheuren zijn zelden een probleem als je het kernhout er zoveel mogelijk uit haalt, en een scheurtje is niet lelijk.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is inderdaad een goede vraag wat je ermee wilt, draaien? Beeldhouwen? Kleine Meubels?
Dat heeft invloed op hoe je het hout gaat voorbewerken, het is namelijk nogal een verschil als je het als complete stam laat drogen of als je er eerst plankjes van zaagt.

Wat ik je wel uit eigen ervaring kan vertellen, is dat de wat grotere/dikere stukken berk moeilijk te drogen zijn zonder dat er zich slaap vormt. Ikzelf gebruik het redelijk veel als draaihout, en vind massief normaal berken erg mooi en prettig hout, maar aan slaaphout heb ik een hekel, het draait voor geen meter. Ik heb dan ook al van alles geprobeerd om berken te laten drogen zonder dat er slaap vormt, maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo houthasses en woodworker

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het in schijven zagen voor kommetjes lijkt mij wel een goed idee. Ik heb geen draaibank maar met een guts moet dat wel lukken. Op de lts heb ik ooit een asbak op die manier gemaakt. Ook heb ik div mensen op het forum foto's van ballen zien plaatsen, ga ik ook proberen. Dat beeldhouwen weet ik nog zo net niet, daar komt veel creativiteit bij kijken en ik ben meer een tekeningen man. Ook ben ik op het web wezen zoeken naar zo'n meditatie krukje maar dat zijn meer een soort kleine bankjes. Als jij een ander soort krukje in gedachte hebt dan mag je best wel een linkje of een afbeelding posten. Als jullie tips hebben naar leuke dingen op het forum of het web dan houd ik mij van harte aanbevolen. Ik wil met deze stammetjes heel veel verschillende dingen uitproberen en een beetje het gevoel voor echt hout krijgen.

Hartelijke groet Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ah, voor kommen. Als je een haakse slijper hebt kun je daarmee + een freesschijf zeer snel kommen maken. Hier ben ik ermee bezig:


Laat zeker wat foto's zien.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Eerst drogen? Eerst splijten? Of eerst zagen Wat maak je er van? De stammen zijn ongeveer 30 cm lang en hebben een diameter van 10 tot 15 cm. Wie o wie kan mij een beetje op de goede weg helpen. Ik sta open voor alle tips. Ik heb geen draaibank .

hallo, armadaman
wat een mooie stukken!
ik ben vandaag ook bezig geweest met berk
en vond er een stel in mijn openhaardstapel ;-))
ik heb dan wel een door de midden geslagen stuk, maar dat moest ook: ik heb er een twijnrekje van gemaakt voor iemand die daarom gevraagd had.

twee metalen pennen van 6 mm er in gezet, op de juiste afstand om tenminste van twee merken spinnewielen de spoelen te kunnen dragen.
hoe zouden jullie de pennen vastzetten?
Ik heb er nu superglue in laten lopen en de pennen er toen strak ingeslagen.
hopelijk houdt dat
het hout was zeker wel uitgewerkt, ligt daar al een jaar of twee

voor het eerst heb ik zelfstandig de schaafmachine van mijn man gebruikt - best wel een stap voorwaarts, omdat ik voor zulk gereedschap vroeger hard weg liep :oops:
de bodem van een twijnrek moet wel mooi vlak zijn natuurlijk.

wanneer ik meer van deze halve blokken kan vinden ga ik er maar eens een stuk of wat maken voor verkoop - zo handig om meer dan twee spoelen te kunnen opzetten voor het maken van fantasiegarens....maar dáár weten jullie niet zo veel van, denk ik?

ben benieuwd wat je gaat maken, armadaman
groet
ariette
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ariette
Wat fantasiegarens zijn dat weet ik niet. ik heb zelf een jaar of 10 vliegers gebouwd en gebruikte altijd synthetisch garen. Maar ja dat heeft weer niks met wol en breien te maken. wat de berkjes betreft zijn er wel wat ideeën komen bovendrijven. In ieder geval ga ik schaaltjes maken. Ook ga ik proberen er plankje van te maken. Ik zal zeker foto's posten. Dapper dat jij met elektrisch gereedschap aan de slag gaat,wees wel voorzichtig want de meeste echte timmerlui missen wel 1 vinger. kan jij een foto posten van jouw werkstuk.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Gisteren heb ik geprobeerd om één van de stammen in plakken te zagen. Na 1 cm loopt de zaag vast op de het zaagsel en het vocht. Ik denk maar eerst eens een kettingzaag te huren. Dan zaag ik een paar schijven en een paar blokken . Van de dikste wil ik dan een paar plankjes zagen?? Ik hoop natuurlijk dat dit wel lukt.

Vanmiddag ben ik bij POOLVOS op bezoek geweest. Hij wilde wel een stammetje hebben en ik ben
nieuwsgierig naar het draaien. Ik heb een heel goede demo gehad en eens flink op Ron zijn vingers gekeken. Nu heb ik ook een beetje een idee wat er allemaal mogelijk is met een draaibank.

Ron bedankt

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
armadaman zei:
Gisteren heb ik geprobeerd om één van de stammen in plakken te zagen. Na 1 cm loopt de zaag vast op de het zaagsel en het vocht.

Heb je dan wel een juiste zaag voor het werk? :?: Voor vers hout heb je zeer grof betande zagen nodig, bij voorkeur trekzagen. De fijne betanding van reguliere houtzagen lopen gelijk vol.

Bv deze prachtige zagen van Silky:
silky_bigboy.jpg


Ik ga daar gelijk van kwijlen, kunst en 100% functie ineen. Een van de beste gereedschappen die ik ooit heb gekocht. Gaan als boter door het dikste hout.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo houthasses

Ik had zo'n ouderwetse boomzaag van ongeveer 50 cm lang met zo'n stalen boog. Na ongeveer 1 cm loopt de zaag vast tijdens de trek beweging. Dus als ik jouw goed begrijp moet ik het met een trekzaag proberen. Is het misschien een truc om de zaag andersom in de hand te nemen of werkt dat niet? Ik heb geen ervaring met trekzagen en ook geen idee waar deze te kopen in de buurt van Rotterdam. Als je het zeker weet dan is het wel een onderzoekje waard.

hartelijke groet Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
armadaman zei:
Hallo houthasses

Ik had zo'n ouderwetse boomzaag van ongeveer 50 cm lang met zo'n stalen boog. Na ongeveer 1 cm loopt de zaag vast tijdens de trek beweging. Dus als ik jouw goed begrijp moet ik het met een trekzaag proberen. Is het misschien een truc om de zaag andersom in de hand te nemen of werkt dat niet? Ik heb geen ervaring met trekzagen en ook geen idee waar deze te kopen in de buurt van Rotterdam. Als je het zeker weet dan is het wel een onderzoekje waard.

hartelijke groet Hugo

Kopen, krijg je geen spijt van. :p
Beugelzagen zijn waardeloos. De vertanding zaagt zowel trekkend als duwend, maar het blad loopt niet taps toe (onderaan bij de tanden dikker dan boven) waardoor de zaag vastloopt en de vertanding is maar tweezijdig snijdend, terwijl Silky zagen 3 snijvlakken per tand(!) hebben.
Je kan ze bestellen bij Baptist. http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=3&sid=351&pid=3

Kijk bijvoorbeeld naar de dubbelzijdig vertande Hikibi Ryoba waar je haaks op, en mee met de draag kan zagen. Kies dan een zo grof mogelijke vertanding.
prod2_3986.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo houthasses

Bedankt voor de TIP wat betreft die tanden. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik 70/80 euro veel geld vind voor een zaag waar ik het nut verder niet zo van in zie. Als de berken in stukken liggen is mijn klus geklaard. Misschien is zo'n trekzaag wel een goed stuk gereedschap maar" nu even niet"

Hartelijke groet Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Met mijn nieuwe trekzaag de berk te lijf gegaan.Het zaagt echt super. Om later ballen en kommen te maken heb ik div schijven gezaagd. Ze lagen 2 maanden in de tuin onder een afdak maar zijn vanbinnen nog drijfnat.

WAT MOET IK NU MET DIT HOUT DOEN???

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb één stam met de kettingzaag in plakken gezaagd. Hier wil ik later iets mee maken, een laatje oid. Het hout is echt nog nat, Ik leg de plakken maar weer buiten in de wind om verder te drogen. Hoe moet ik deze verder behandelen? wat ga ik hier mee doen??

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Trekzaag, mooi spul man! :mrgreen: :mrgreen:

Aantal opties voor de stammen.
-Stapelen met ruimte tussen de plakken en buiten beschut voor regen laten drogen. Duurt lang..
-Nat draaien, en zodoende veel massa+water kwijtraken. Daarna binnen of buiten (schuurtje ofzo) langzaam drogen in papieren zakken. Duurt stuk minder lang.
- Andere opties omdat je genoeg plakken hebt om te experimenteren: de grof gedraaide schalen drogen dmv koken,weken in alcohol of magnetron.
- Extra optie, een of twee plakjes onder een hoop bladeren gooien en paar maand vergeten om schimmelpatronen in het hout te krijgen.

Opties voor de plankjes.
- Door de verdiktebank en ruwe nette planken maken, stapelen met latjes ertussen en met sjorbanden strak bij elkaar binden om kromtrekken tegen te gaan. Daarna langzaam drogen in een schuurtje. (voordeel, omdat het dunne planken zijn kan je dmv een vochtmeter het beter in de gaten houden dan met de dikke plakken).
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Armadaman, in jouw geval gezien dat je geen draaibank hebt lijkt mij het beste om er maar planken van te zagen, en deze maar te laten drogen op een beschermde droge plaats.
Ikzelf heb veel berk gedraaid, doe dat nat, stammetjes laten drogen voor draaiwerk is geen goed idee, berk wordt korrelig als het droog of te droog is, en heb je er niets meer aan.
Zelf draai ik er dunwandig spul mee zoals dunne lampekappen, gaat als het nat is het beste.
Ook een goed idee is om het doormidden te zagen of te klieven, 15cm stammetjes zijn gemakkelijker te klieven of te zagen dan hele dikke stammen. Ik noem voor het zagen hierbij geen kettingzaag, heb daar te veel ongelukken mee zien gebeuren, dus ben ik geen liefhebber van kettingzagen, alhoewel dat wel snel gaat.
Ikzelf gebruik een heel goede scherpe handzaag waarmee ik zulke stammetjes van 15cm erg gemakkelijk doorzaag, ook in de lengte. Goed gereedschap is het halve werk, en het mag van mij best wat tijd kosten.
Als ik schaaltjes wil draaien van natte berk klief of zaag ik deze doormidden, en draai er ruw met een overmaat een schaaltje uit, en doe die dan in een papieren zak om ze vervolgens een aantal dagen te laten drogen, zonder dat ze te droog worden, en draai dan vervolgens het schaaltje op maat. Als ik een complete stam heb, zaag ik die in handteerbare stukken, geschikt voor schaaltjes, potjes of andere voorwerpen, zoals genoemde lampekappen, en verwerk op zo'n manier de gehele stam.
Berk of zilverberk is leuk hout om mee te werken, maar niet geschikt om het kurkdroog te draaien. Daarom het advies om het te verzagen in planken.
Hier een berken pot die ik gedraaid heb uit een berkenstam die ik vond in het bos. Nat gedraaid, let op de mooie tekening in het hout..

Ad

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Na een frustrerende middag schaven aan een bal begonnen.
Het lijkt er nog lang niet op maar het begin is er.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ah een bol. Ik weet niet of je de middelen hebt, maar hier is een leuke video over hoe je efficiënt een bol kan maken: [MEDIA=youtube]D0ncqt8UVVc[/MEDIA]

In elk geval komt het neer op het steeds verder afvlakken van de vierkante vorm totdat je een bol hebt. In het begin gaat het langzaam, maar als je eenmaal het grootste gedeelte van het hout hebt verwijderd gaat het sneller.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.