Help! Boktorren in de werkplaats

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoihoi,

In een ander topic zei ik dat ik een rode kever in m`n werkplaats had gevonden. Een boktor-larve eter. Toen werd er gewaarschuwd dat ik waarschijnlijk dan ook wel boktor larve in m`n werkplaats zou hebben.
Dat is helaas het geval.

ik heb vandaag 4 of 5 zwarte/bruine torren gedood. Nu moet ik opzoek naar de bron.
Hebben jullie tips?

Hoe zoeg ik ervoor dat ik alle larve en torren verbannen heb?
Hebben jullie hier ervaring mee?

Groeten,

Nico
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In mijn voorraad brandhout zitten ook boktor larven. Duidelijk te zien aan de grote gangen. En vorige winter heb de betreffende kever enkele keren in de mand met hout gezien. Deze kevers blijven echter netjes in het spinthout zitten. Het kernhout wordt niet aangetast. Schrik dat ze het goede hout of mijn voorraadje timmerhout aantasten heb ik echter niet.
Ik was onlangs een stuk iep aan het draaien van een boom die terplaatse afgestorven was door de iepenspintkever. In deze boom hadden zich ook boktorlarven genesteld. Als je dan een larve tijdens het draaien tegen komt is het wel even minder leuk. Ik heb mijn veiligheidsbril moeten schoonmaken!
 
260px-Lucanus-cervus-femininum-top.jpg

Zagen die torren er toevallig zo uit? Dit zijn namelijk geen boktorren maar vliegende herten.
Als je deze ziet kun je ze het beste gewoon buiten zetten. Ik heb ze zelf ook gehad in een voorraad kastanjehout, maar de schade die de larve doen is minimaal.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Kan je eventueel ook niet bij de dierenarts zo'n spuitbus halen die je op de vloer neerzet, opendraait, knop indrukken en dan zsm naar buiten, de spuitbus verstuift +- zo'n 5 minuten lang z'n inhoud, daarna 4u alles afgesloten laten en dan goed verluchten? Dit doen ze soms als je huiskat vlooien heeft, is een soort van insectendoder… misschien kan dit ook al veel verhelpen?
 
P

Pel

Guest
Kan je eventueel ook niet bij de dierenarts zo'n spuitbus halen die je op de vloer neerzet, opendraait, knop indrukken en dan zsm naar buiten, de spuitbus verstuift +- zo'n 5 minuten lang z'n inhoud, daarna 4u alles afgesloten laten en dan goed verluchten? Dit doen ze soms als je huiskat vlooien heeft, is een soort van insectendoder… misschien kan dit ook al veel verhelpen?

Dat werkt m.i. niet, de larve zitten in het spint in een gangetje wat weer is dicht gestopt met fijn zaagsel van hun zelf, alles goed nakijken, spint wat aan onbekantrechte planken zit eraf zagen en weggooien of opstoken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Zeker ervaring mee. Boktorren leggen eitjes tussen de schors en het spint. Blank hout gaan ze geen nestje op maken, ook al is het spint.

Het beste werkt nog altijd de stukken stam met de bast/schors er nog aan buiten gooien. Om ze daar uit te krijgen als je hout nog wilt gebruiken heb ik dan weer geen ervaring mee. Maar volgens mij werkt permetrine tegen al dat soort ongedierte, sowieso houtworm maar dat wilde je niet weten. De ellende met boktorlarve is dat wanneer je de gaten ziet de dader al gevlogen is.

Succes

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.