Kruk

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Het meest sta en loop ik in mijn werkplaatsje, maar bij het handmatig slijpen van gereedschappen of klein knutselwerk was ik het gesta zat, en dus moest er een kruk komen!
Het is ook wel eens fijn om zittend werk te doen.
Maar het moest geen nieuw gekochte kruk zijn of een scharminkel van de rommelmarkt die van ellende aan mekaar hangt, dus het allermooist....Zelf fabriceren!
Stevig en met hout.
Metalen hoeklijn met een stalen plaat van 2mm als basis in elkaar gelast, daarna het hout ingelegd.
2017-04-18 18.17.51.jpg2017-04-18 18.18.24.jpg2017-04-20 19.21.43.jpg2017-04-20 19.22.09.jpg2017-04-20 19.22.20.jpg

Ik wil het niet schilderen in een kleur maar het zo laten, maar waar kan ik dit dan het best mee afwerken?
Is er een blanke lak die geschikt is voor metaal en hout? Beits... of olie...?? wie weet het.

Mijn zwager was weer naar Amerika geweest voor de zaak, en nam mij nog een leuk presentje mee!
Ben er maar weer wat blij mee. :D

2017-04-18 18.17.41.jpg
 
P

Pel

Guest
Kijk nou, de ware houtbewerker verloochend zich niet om het helemaal van ijzer te maken, hout maakt het toch helemaal af, geweldig Eric.

Groet Pel.
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Zeer mooi staaltje :) vakwerk.
Ik zou het gewoon aflakken met een blanke lak.
Paar laagjes over en hopla. Moet je wel het metaal wat opschuren voor goede hechting.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Klopt, in een ander topic heb ik dat als volgt beschreven:
Dat is inderdaad een beproefde methode, mijn vader werkte vroeger altijd met gekookte lijnolie waarin kachelroet werd opgelost, zo kreeg je een prima zwarte laag die uitstekend tegen roest beschermde. Werd door hem veel gebruikt op scheepsonderdelen en baggermateriaal dat in de buitenlucht verbleef. Ik heb ooit eens een zelfgebouwde boottrailer er mee behandeld, hield het buiten prima en was mooi zwart;):p

Fons
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Bedankt Allen... Ik heb de Kruk in gesmeerd met gekookte lijnolie en hij is mooi geworden.
De lijnen van het hout komen zo mooi naar voren
Hoe vaak moet ik het hout insmeren, en moet ik het ook opwrijven?:confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.