mdf voor keukenfronten

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Hallo,

Voor de afwerking van de keuken zou ik met geschilderde MDF fronten willen werken.
Ik twijfel tussen gewone MDF of groene MDF.
Door te schilderen en eventueel vernissen leg je een laag op je MDF en komt deze eigenlijk niet in contact met water,...
Of is het toch verstandig om groene MDF te gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik had ook eventueel gedacht om HDF te gebruiken gezien de hogere densiteit dus ook steviger.
Maar deze wegen ook meer dus wss een extra scharnier voorzien.
Op enkele kasten komen deuren die 230cm hoog zijn. Worden deze deuren dan niet te zwaar?

Mochten er nog alternatieven zijn, dan hoor ik het graag.

Mvg.

Arne
 
P

Pel

Guest
Ik zou voor de keuken kastjes voor groene MDF gaan Arne, waarom zou je daar op gaan besparen? Voor de deuren denk ik dat HDF beter is, omdat je schroeven daar veel beter in vast houden, zeker omdat je een deur van 230 cm hebt. Zet er wel voldoende scharnieren en goede scharnieren op.

Groet Pel.
 

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Bedankt voor het antwoord.
Voor de corpussen heb ik gemelamineerde platen gebruikt waarbij de kanten afgeplakt zijn, en de voorzijde afgewerkt met een stootrand.
Het was vooral voor de deuren dat ik twijfelde.
De scharnieren die gebruik zijn deze van blum.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
365
47
Drunen bij Den Bosch
Ik ben met een vergelijkbaar project bezig en heb bewust groene MDF genomen van interieur kwaliteit. De meerprijs is gering maar het verschil in watervastheid enorm. Er zijn tabellen voor waar in staat hoeveel scharnieren je moet gebruiken in relatie tot de afmeting en gewicht van je deuren. Dat schilderen is overigens een uitdaging, ik ben ze op dit moment aan het spuiten. Mijn deuren zijn van 22mm ipv 18mm groene Medite MDF en de grootste meet 120x60cm. Dat is op zich geen probleem, maar tijdens het spuiten is dat overgewicht tov 18mm niet bepaald een voordeel. Je moet die natte werkstukken immers ook nog verplaatsen zonder ze te verprutsen. Een hele logistieke operatie, want ik zit hier met 22 eenzijdig gelakte onderdelen, waarvan een deel nu in de woonkamer ligt��
 

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Ondertussen ook beslist om groene mdf te gebruiken van 18 dik.
Blijkbaar is HDF in plaatmateriaal niet zo veel te verkrijgen.
Het schilderen zal ik met rolletje doen en tussen elke laag fijn schuren.
Mijn grootste keukendeur zal er één worden van 230 op 60.
Ik heb het geluk toch wat plaats in de garage te hebben.
De kopse kanten zal ik eerst met een latex verf beschilderen en opschuren zodat het zuigende effect weg is.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Het voordeel van groen MDF is ook de hardere persing dus niet alleen beter bestand tegen vocht maar schroeven en boren gaat er ook een stuk beter mee.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
365
47
Drunen bij Den Bosch
Latexop de randen?

Ik weet niet wat voor een verfsysteem je wil gebruiken, maar ik zou gezien de aanzienlijke hoeveelheid werk die het ea gaat opleveren, niet besparen op verf. Ik heb Sikkens Rezisto primer en halfglans (watergedragen) gebruikt.

Ik heb problemen gehad met rare effecten in de grondverf. Dit bleek niet vanwege paraffine uit het MDF te zijn, maar vanwege toeslagen in de gebruikte thinner. Op advies van Sikkens gebruik ik nu gewoon brandspiritus, wat ook meteen de oppervlaktespanning vd lak wegneemt.

houd ook een voldoende grote radius aan op de randen en hoeken, R=3 heb ik gebruikt en is echt het minimum.
 
P

Pel

Guest
Ondertussen ook beslist om groene mdf te gebruiken van 18 dik.
Blijkbaar is HDF in plaatmateriaal niet zo veel te verkrijgen.
Het schilderen zal ik met rolletje doen en tussen elke laag fijn schuren.
Mijn grootste keukendeur zal er één worden van 230 op 60.
Ik heb het geluk toch wat plaats in de garage te hebben.
De kopse kanten zal ik eerst met een latex verf beschilderen en opschuren zodat het zuigende effect weg is.

Verstandige beslissing Arne.

Groet Pel.
 

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
De latexverf is juist op de kopse kanten om de poriën te dichten. In de verfwinkel vertelden ze me dat dit een veelgebruikt alternatief is voor de poriënvullers. De randen worden daarna nog opgeschuurd. Het geheel wordt daarna met primer en eindlaag van trimetal afgewerkt. De verf is op synthetische basis omdat deze kras - en stootvaster is. Ook minder gevoelig voor vloeistoffen. Eventueel zet ik er ook nog een vernis erover.

@ rené71: Wat bedoel je met de radius?
Mvg.
 

arnev

Nieuw lid
12 nov 2014
18
0
Ah nu ben ik mee denk ik :)
Hoe groter de radius hoe groter en afronding en hoe minder gevoelig aan stoten.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
365
47
Drunen bij Den Bosch
Ah nu ben ik mee denk ik :)
Hoe groter de radius hoe groter en afronding en hoe minder gevoelig aan stoten.

Juist en deste beter de verf op de randen blijft staan. En voor de minder ervaren houtbewerker komt het aftstellen vd frees en het fresen zelf iets minder kritisch. Ik had proefstukken gemaakt met beide en uiteindelijk om diverse redenen voor 3 gekozen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.