tafel circle zaag.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De maand december komt er aan en de 13 e maand ook .
Dus overweeg ik de aanschaf van een tafelcircle zaag maar welke ?

Had eerst het idee maar is te gaan kijken naar de Bosch GTS10 maar dan lees ik hier van de problemen en de service die niet zo best is (zucht) maar welke dan ????????

Wat wil ik een goed circlezaagje in de eerste instantie voor het maken van kistjes en dan als het een beetje lukt kleine meubeltjes .

Stel dat ik tot ongeveer 1400 eurries kan gaan waar denken jullie aan bijv aan de kleine scheppach TS 2010 of de wat grotere Scheppach 2500 ci of .........

Hoe is eigenlijk de kwaliteit van Jet machines in het algemeen of de JTS 600 tafelcirclezaag ziet er beestachtig uit .

Wordt er helemaal geschift :roll: van HELP !

Overigens ik ben Rene (51 jr) woon in amsterdam en ben momenteel bezich met de cursus voor amateurs meubelmaken 1 bij de HMC (10 avonden ) te amsterdam .
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
He een plaatsgenoot :)
En net als ik ook bezig met de cursus meubelmaken. Ik heb morgen mijn laatste les :)

Voor het budget dat jij heb, kun je volgens mij best wel een hele goede zaag kopen.
Festool valt volgens mij ook binnen dat budget.

Ronald
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Die Bosch schijnt wel een goede machine te zijn hoor.
Vooral als je hem hobbymatig gaat gebruiken zou ik me niet zoveel zorgen maken over de kwaliteit. Blauwe Bosch is in het algemeen zeer betrouwbaar en goed. De uitzonderingen vind je op internet.
Festool lijkt me zwaar overkill, en ik heb op dit forum begrepen dat Festool een soort drugs is. Voor je het weet heb je de schuur vol staan ;)
gandel
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Wees verstandig.
Koop liever een tafelzaag van Metabo of makita dan die van bosch.

Heb zoveel dingen gehad met bosch dat ik nooit meer een bosch koop.
Ook via mijn werk.
Heb ook de gts 10 dit is de profesionele versie.
Maar valt bar tegen.
Voornamelijk precisie.

Op dit punt kun je net zo goed de pts 10 nemen.

En de reactie op Bosch is niet overdreven.
Gezien de prijs die je voor dit merk betaald valt de kwaliteit en de service zeer tegen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Er zijn nog een paar punten die tegenvallen van de GTS 10.

De graden instelling
afkort geleider
stofazuiging (stof voor de machine en op het blad ondanks goede afzuiging)
kracht van de motor( heeft al moeite met 18 mm mdf)

Ik zit al te kijken naar een opvolger van de zaag.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik ben zelf ook op zoek en zag ook de Jet JTS-600. Ziet er inderdaad wel goed uit.
Het enige wat mij wel tegenvalt is de maximale zaaghoogte.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een tijdje geleden stond er in het tijdschrift Popular Woodworking een test van compacte zaagmachines. De Bosch GTS-10 kwam als winnaar uit de bus, voor een vergelijkbare Makita en een JET (en nog wat merken die hier volgens mij niet leverbaar zijn).
Zo uit mijn hoofd werd alleen de geluidsproduktie als een minpunt aangedragen.
Daar doelde ik op met de opmerking dat het wel een goede zaagmachine schijnt te zijn.
Ik heb geen ervaring met het apparaat.
gandel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb een Kitty, gekocht in Engeland en inclusief verzendkosten ongeveer 850 euro. Op zich een aardig machientje maar voor echt precies werk toch net niet. De motor is wat mij betreft sterk genoeg, maar wel op het randje. Hij is wel redelijk stil. De roltafel had ik er ook bij gekocht, maar die ligt al een tijdje in de hoek, was niet netjes te krijgen. Elke keer als hij goed stond was dat na een paar keer zagen weer verlopen. Afkorten doe ik nu met een zelfgebouwde zaagslee (of met de hand).
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@seek,
Op welke punten verloopt de roltafel? :eek:
Ik gebruik zelf ook deze kity, incl. de roltafel en heb hier geen last van. Alle verstelmogelijkheden zijn goed vast te zetten, bovendien zit er een vast eik-punt op als referentie.

gandel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tafel niet parallel aan de zaagtafel. Ene keer zaagt hij wel zuiver haaks, dan weer niet. Ik heb het even opgegeven. Misschien als je veel met plaatmateriaal werkt dat het wel handig is.

Al dit soort mobiele zaagtafels halen natuurlijk nooit de nauwkeurigheid van een echte kabinetzaag. Maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben. Zelf los ik de matige precisie op door alles met de hand verder af te werken.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@ Dave
Over de JET JTS 600
Is 8cm niet genoeg bij 90 graden ? of is dat weinig
Iemand bekend met deze en wat denken we hiervan

jts%20%20600.jpg
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Zoals in mijn PB al gezegd, twijfel ik nog over de aanschaf van een zaagtafel als de JET JTS-600 of de lintzaag van HAMMER (N4400). De HAMMER lijkt mij veelzijdiger, en helaas ook een stuk duurder :cry:
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
gandel69 zei:
Festool lijkt me zwaar overkill, en ik heb op dit forum begrepen dat Festool een soort drugs is. Voor je het weet heb je de schuur vol staan ;)
gandel

Overkill!!!!?????????? Hoe dat zo????????? Dat het net zo verslavend als drugs is ben ik wel met je eens.
Als je de precisie en het gemak gewend bent wil je echt niet meer anders.

Mij lijkt de FESTOOL CMS TS75 de oplossing. Je hebt dan een tafelzaag en meteen de beste invalcircelzaag die er is. En de mogelijkheid om je CMS uit te breiden naar een frees, decopeer of schuur tafel. Plus de vele mogelijkheden van gelijden, verlengen, verbreden en de schuiftafel.
En hij past ook nog eens binnen het budget.
Wat wil een mens nog meer.

Ik ben zelf al wel tot over mijn oren verslaafd dus ben niet geheel opjectief.

Groeten en veel succes Geert "festool" Schoonhoven
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Mij lijkt de FESTOOL CMS TS75 de oplossing. Je hebt dan een tafelzaag en meteen de beste invalcircelzaag die er is. En de mogelijkheid om je CMS uit te breiden naar een frees, decopeer of schuur tafel. Plus de vele mogelijkheden van gelijden, verlengen, verbreden en de schuiftafel

En hoeveel hebben we nu inmiddels uitgegeven? ;)

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik verdien niet zo bijster veel met deze uit de hand gelopen hobby. In ieder geval niet genoeg om dergelijk duur gereedschap te kunnen verantwoorden.
gandel
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Deze beste man geeft zelf aan dat hij ongeveer 1400'- eurie's te besteden heeft........
Je bent toch zelf baas over je centen. Ik zeg altijd maar zo: een hobby mag een paar centen kosten. Als het nu om postzegels gaat of om machines.

Ik snap ook best dat niet iedereen zin heeft om een zijn geld aan 1 machine uit te geven terwijl je van een ander merk er 3 kunt kopen. Maar als je een mercedes gewend bent koop je geen fiat 500.

Greatsssssssssss
 
A

Athanor

Guest
rendew zei:
@ Dave
Over de JET JTS 600
Is 8cm niet genoeg bij 90 graden ? of is dat weinig
Iemand bekend met deze en wat denken we hiervan
Laat je niet van de wijs brengen door bovenmatige eisen die aan de machines worden gesteld. 8 cm. is een behoorlijke zaagdiepte. Mijn Robland met 4pk motor zaagt dezelfde dikte en trekt dat bij Robinia soms maar met moeite. Ook de meeste andere gangbare combi's zoals de Hammer zagen in standaarduitvoering met die diepte. Ik denk dat dat voor de Jet met minder motorvermogen al een hele toer wordt. Overigens is die machine voor jou wel een goed alternatief als ik hoor wat je er zoal mee wil maken. De cabinetzagen zijn goed geschikt voor dat werk en je kunt er zelf gemakkelijk handige hulpstukken bij maken. Kijk maar eens in de Amerikaanse bladen of de boeken over kistjes maken.

Jet is volgens mij een behoorlijk merk uit de middenklasse machines en te prefereren boven de Bosch machines.

Fons

Succes!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
jongens niet ruzieen onder het kibbelen :lol:

Wil dus in de nabije toekomst een puik zaagie kopen en dacht aan max van budget van 1400 eurries . Maar wat (zucht) ,mij lijkt een scheppach ts 2500 een mooi ding maar kan het absoluut niet onderbouwen.
Vandaar de vraag .
Vind Festool meer voor prof. mob. gebruik en a) ben niet profesioneel en b) timmer niet langs de weg .

Het probleem is dat ik verkopers niet vertrouw heb vaak genoeg meegemaakt dat ze alles van verkopen af weten maar niet weten of eerlijk zijn wat ze verkopen.

De boodschap van geen bosch pts 10 is wel begrepen .

Wat is er dan nog in de race makita ,dewalt,hitaschi,metabo en welk ? of die Jet jts 600
 
A

Athanor

Guest
Lijkt me vrij simpel, als ik me vergelijkende testen een beetje goed herinner zijn de cabinetzagen sowieso een klasse preciezer dan die van de merken die je noemt. Scheppach is volgens mij ook goed hoor. Zeker niet een type bouwzaag nemen. Gewoon een degelijk gietijzeren blad!

Fons
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Zoek een 2e hands scheppach(tku), veel waar voor je geld. Ik heb de mijne voor 175 gekocht met roltafel en tafelverbreding( 1 meter brede platen zagen). De mijne heeft geen gietijzeren blad.

Beter dan die kale cs70 voor 750 :roll:

Maar met jouw budget kun je een goede 2e hands machine vinden met voldoende precisie.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Wat dacht je van een Metabo UK 290 set (te koop voor 1450 euro)

Is een zaag die naar mijn idee gelijkwaardig is aan de Festool CS70 set. Er zit van alles bij aan schuiftafels, aanslagen en zijtafels.

Ben er vandaag pas tegenaan gelopen dus ben erg nieuwsgierig naar wat men hier van deze zaag vind.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.